Gå till innehåll

Mitt första saltakvarium, 54L


Ant0n

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte att jag startar en tråd för mitt nya Akvarium, jag har aldrig kört salt innan så alla tips mottages gärna!
..................................................................................................

|     Akvarie: 54L (Zquare) 60x30x30                                       |

|     Lampa: Fluval Marine Nano Bluetooth LED 20W               |

|     Filter: Aquaclear 30 powerfilter, Aquaclear 20 filter         |

|     1st doppvärmare 50w                                                           |

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Jag köpte akvariet av en medlem här och han slängde med lite sten. Detta var lite oväntat så i brist på vatten, sand och salt så packade jag in dem i flera sopsäckar för att försöka behålla fukten i dem, de luktade inte jättegott men jag tror ändå inte att de var levande - troligtvis inte. Jag vägde dem och de låg på 4.5KG. Jag vill gärna ha minst 10% av tankens volym i sten så jag hittade även en kille på blocket som sålde ett kilo levande sten som jag fick hem idag. De var riktigt fina!
Jag ställde lite frågor i en tråd här om tips på uppstart när man inte är säker på om stenen är levande, det resulterade i att jag fick komma och hämta 50L cirkulerat vatten av en annan medlem här. Jag fick med lite salt och en svamp att skrubba bort det värsta från mina stenar, väldigt snällt, det känns bra att få en bra start! 

IMG_0814.jpg.d14aed0515a8591ee677f79730c38b17.jpg

 

Jag skrubbade alla stenarna för att få bort det skräpigaste, sen var det bara att göra sin första aquascape. 
Någon slags cirkulation sker ju, men i nuläget känns det bara bra att stenarna är i vatten, även om jag inte fått sanden på posten än...

 

Jag hann ta ett par bilder på allt, lampan är såklart avstängd för att minimera alger och annat som lever på fotosyntes. 
Allt verkar fungera (Ljus, DoppVärmare, filter) vilket jag inte heller har kunnat testa förrän idag :D 
IMG_0817.jpg.3d298828d2c6c66fa7e1f9bb1226e2c0.jpgIMG_0818.jpg.2a704161ad49bfdd71edb74c83677fb5.jpg


Ska jag se det som att cirkulationen startar först när sanden är i karet?
Vad måste värdena ligga på innan jag kan ha i fisk?
Ska jag ha i ammoniak innan jag skaffar fisk?

Ändrat av Ant0n
Added dimensions of the tank
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är bättre att starta utan sand. Nu i början kommer en del skit att sköljas ur stenen och den hamnar på botten där vattnet rör sig minst.

Där är det lätt att suga ut det med en slang till en hink.

Det är bara 3 värden du behöver tänka på, temperatur och salthalt och ammonium, när det gäller fisk.

Här är en stabil metod att starta små akvarier: 

 

Gör det så enkelt som möjligt så har du minimerat det som kan gå fel.

Undvik att sätta i döda djur eller kemikalier i början.

Och ta tid på dig. De klassiska nybörjarfelen är att blanda olika metoder i uppstarten och att ha för bråttom.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra! Den metoden läste jag, bra grejer!

anmonium trodde jag man inte kan testa efter om nitrat bildats ordentligt. Det kommer ju inte heller bildas mat åt de goda bakterierna som bildar nitrat så: det går väl inte att bara lämna det och hoppas på det bästa? Någon källa till ammonium måste man ju ha 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Ant0n skrev:

Skönt att höra! Den metoden läste jag, bra grejer!

anmonium trodde jag man inte kan testa efter om nitrat bildats ordentligt. Det kommer ju inte heller bildas mat åt de goda bakterierna som bildar nitrat så: det går väl inte att bara lämna det och hoppas på det bästa? Någon källa till ammonium måste man ju ha 

Det är en cykel bestående av fler parametrar i nitrifikationen likväl.

 

Alltså, du behöver inte mäta nitrat bara för att det finns där.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min beställning av BioMax substrat och kolfiltermedia är försenad tillsammans med Salifert tester (nitrat, nitrit, fosfat, ammoniak), levande sand och termometer. Jag behövde även en slang för framtida vattenburen! 
akvarievalvet i Norrköping fick sig ett besök och det fanns en hel del saker sen de stängt ner sin saltiga del av verksamheten. Bland annat det kolfiltermedia jag behövde, substrat, billig termometer och EasyVac!  ;) 

Jag fick även en refraktometer på posten med testvätska ☺️

FE4C4643-42A8-422E-9011-64C0588442E7.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, kaptenen said:

Kan rekommendera att ta kontakt/ handla hos någon av våra annonsörer för att få tillgång till Saltvattensguidens nybörjarguide som finns i digital utgåva :)

 

 

Väldigt sant! 
Jag hade inte tid att ta mig till korallfisken idag, de ska besökas snart :D 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 1/11/2022 at 9:34 PM, kaptenen said:

Kan rekommendera att ta kontakt/ handla hos någon av våra annonsörer för att få tillgång till Saltvattensguidens nybörjarguide

Jag lade precis en order på 1500kr hos Drakfisken, hur går man till väga för att få nybörjarguide/ eventuella rabatter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag låg sjuk i Covid och bestämde mig för att spontanbeställa lite nödvändigheter till akvariet. 
Jag testade en påklistrad termometer som en tillfällig lösning medans jag cyklar karet - den var ju SKIT.
Nu fick jag hem en riktig och lite filtermedia och Nitrivec ☺️
 

snart kommer en beställning från drakfisken med alla tester man behöver för att se när cykeln är över + salt + sand 

3759E229-02C1-46A2-A736-9047CDE2FD68.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer säkert att bli jättefint! Flöde är alltid bra även olika koraller vill ha lite olika flöden. Det är dock få koraller som klarar av ett allt för hårt direkt flöde. BRS släppte ett youtube klipp om olika flöden idag som du kanske kunde titta på. Ett sätt kanske vore att köpa en dc pump och sätta på andra sidan då detta skulle kunna ge dig möjlighet att styra flödet lite mer. Du kan då flytta vart det är turbulent istället för att ha det statiskt som det blir med två ac pumpar. Det börjar se lite grönt ut på stenarna., det kanske börjar bli dags att släppa i några turbosnäckor i karet. Det är ju också kul att ha något levande i karet.  Lycka till.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde något som inte fanns i lager på drakfisken - så nu har jag fått vänta 2v. Med i den ordern var tyvärr alla tester 🤭 Så jag har ingen aning om hur karet mår för jag har inte kunnat testa. Men något levande vore kul! Det hade ju producerat lite ammoniak också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag testade jag, salifert. Det var svårt att avgöra, men när det låg emellan två värden tog jag det högre. Detta blev resultatet:

Vart befinner jag mig i cykeln? Har endast låtit levande Sten göra sitt och väntat på tester. Fick vatten av en annan medlen här som aldrig bytts ut. 
Jag förstår att jag bör testa 1-2 gånger i veckan nu för att få fram en trend, men kan man säga något om vart karet är på väg? Det känns som att jag behöver göra mer för att kicka igång cykeln?

921FA926-067C-4B33-B607-D779AC36941F.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra ett 50% vattenbyte för att få till lite rent vatten (du fick ju salt) och sedan vänta en vecka och testa igen. Jag misstänker baserat på värdena och dina tester att du är klar och bör kunna sätta i enklare fiskar i karet. Jag skulle dock försöka få ner NO3 värdet lite innan dess då det ligger lite högt. Skulle du om en vecka också få NH3, NO2 värden då kanske man ska vänta (lite beroende på hur höga dessas är, det kan ju vara mätfel också). 

 

Sven

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är min tunze 6025 för stark?! 
Drakfisken skickade inte den sanden jag beställde utan en mycket dyrare. Det var ju tacksamt först, men den var mycket finare än jag tänkt och blev aldrig helt ren när jag sköljde den. Måste ha sköljt 20-30 gånger utan att det grumliga försvann. Nu har jag sand som aldrig ligger still och är grumlig när den rör sig... Inte en bra kombo. Jag orkade inte hålla på mer och lämnade pumpen ett dygn, nu ser det ut såhär:B2AEC4B7-F472-4297-B93F-CD8BDA4E2E7B.jpeg.64cb784d25c441f1471d6957a02867c2.jpeg

Jag riktade den mot glaset, men flödet är ändå otroligt starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze 6025 är en ganska biffig pump för ditt akvarium. Men även den lite svagare 6015 hade nog skyfflat runt sanden för dig. Det lättaste hade såklart varit en svagare styrbar pump men då springer det iväg. En eller två små powerheads på runt 6-700 liter i timmen hade kanske kunnat vara lättare att sätta upp. Det blir svårt att diffusera pumpen du har nu.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med i starkaste laget förslag Jebao SLW5 + Controller max 3000 liter DC Pump med 8 steg

på lägsta 375 liter cirka är nog mera lagom går att pausa vid matning startar automatisk efter 10 minuter.

Pris: 559:- exklusive frakt finns hos Företagsakvarium.

Jag har en sådan själv väldigt nöjd och har aldrig haft problem med deras pumpar.

 

Ändrat av Conjor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...