Gå till innehåll

Ozon och eventuella bieffekter på koraller?


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara kolla om det är någon som vet vad en ozonator kopplad till skummaren skulle kunna ha för skadliga effekter på djuren i akvariumet? 

 

Jag har fortfarande vissa problem med en del koraller (mindre kolonier/fraggar), där de börjar få stn vid själva basen (efter att ha växt ut fint under en period). Försöker identifiera källan till detta men hittar ingen given orsak. 

 

Har inget aktivt kol vid utloppet till skummaren (endast luftutloppet). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl huvudsakligen brom man eventuellt skulle oroa sig för. Mig veterligen finns det inga studier på hur låga koncentrationer påverkar koraller. De studier jag har sett har mestadels handlat rört högre koncentrationer där man har använt ozon för att sterilisera vatten. 
Hur som haver så har ozon använts i evigheter i hobbyn och inga speciella problem har väl kopplats till det. 
Vilken mängd använder du?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder alltid Ozon och i rimliga mängder kopplat till reaktor eller skummare så har det aldrig skapat några oönskade bi-effekter.

Men som i de flesta fall är ju överdosering säkert skadlig - det ger ju oftast huvudvärk och rethosta hos akvaristen som första varningsklocka

 

 

Den mängd som produceras av Ozonisatorer utan förkopplad avfuktningsanordning är ju dessutom rejält reducerad, med uppskattningsvis 30-50% beroende på luftfuktighet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du ingen mätare finns alltid risk att du överdoserar ozonet, men i övrigt så är det bara positivt.

 

Jag körde Ozon i ett kar helt utan vattenbyten i 4 år, superklart vatten och helt fullproppat med SPS (gick åt 300ml KH vätska om dagen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, MichaelE skrev:

Det är väl huvudsakligen brom man eventuellt skulle oroa sig för. Mig veterligen finns det inga studier på hur låga koncentrationer påverkar koraller. De studier jag har sett har mestadels handlat rört högre koncentrationer där man har använt ozon för att sterilisera vatten. 
Hur som haver så har ozon använts i evigheter i hobbyn och inga speciella problem har väl kopplats till det. 
Vilken mängd använder du?

@greger

 

Jag använder 25 mg dygnet runt, i ett 400 liters akvarium (mäter ORP som innan ozon låg runt 250 och nu runt 300-ish). Vill bara utesluta vissa delar innan jag går vidare med annat. 

 

Efter lite diskussion på reef2reef så kan det handla om bakteriellt/virus. Men det är ju lite av en fluga också, eller? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Kim Rosenqvist said:

@greger

 

Jag använder 25 mg dygnet runt, i ett 400 liters akvarium (mäter ORP som innan ozon låg runt 250 och nu runt 300-ish). Vill bara utesluta vissa delar innan jag går vidare med annat. 

 

Efter lite diskussion på reef2reef så kan det handla om bakteriellt/virus. Men det är ju lite av en fluga också, eller? 

Det kan väl mycket väl vara bakterier men de bakterierna må ju finnas i havet också. Min gissning är att de först blir ett problem om korallen är försvagad av någon anledning. 
 

Du byter ju väldigt lite vatten. Jag hade börjat där. Jag är övertygad om att skit anrikas i karet över tid genom tillskott, händer i karet, damm, saker i luften osv. 
Vissa saker ser man på ICP test men de visar bara saker som man kan förvänta sig finnas i karet. Tänker att det nog är mycket de missar. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MichaelE skrev:

Det kan väl mycket väl vara bakterier men de bakterierna må ju finnas i havet också. Min gissning är att de först blir ett problem om korallen är försvagad av någon anledning. 
 

Du byter ju väldigt lite vatten. Jag hade börjat där. Jag är övertygad om att skit anrikas i karet över tid genom tillskott, händer i karet, damm, saker i luften osv. 
Vissa saker ser man på ICP test men de visar bara saker som man kan förvänta sig finnas i karet. Tänker att det nog är mycket de missar. 

Jag är inne på den linjen också, ska införskaffa en 100-literstunna så det går lite lättare att förbereda "större" vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker vattenbyten är en viktig åtgärd för ett friskt kar, gillar inte "byt inget vatten metoder" - jag tror att de alltid slutar med "old tank syndrome" efter några år.

Det finns helt enkelt för mycket icke mätbart "skit" som ackumuleras över tid om det inte späds med vattenbyten.

Däremot så flaggar jag för att det är bättre med ett flertal mindre vattenbyten istället för ett stort - detta för att inte chocka karet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, greger skrev:

Jag tycker vattenbyten är en viktig åtgärd för ett friskt kar, gillar inte "byt inget vatten metoder" - jag tror att de alltid slutar med "old tank syndrome" efter några år.

Det finns helt enkelt för mycket icke mätbart "skit" som ackumuleras över tid om det inte späds med vattenbyten.

Däremot så flaggar jag för att det är bättre med ett flertal mindre vattenbyten istället för ett stort - detta för att inte chocka karet.

Jag är helt med dig där. 

 

Men vad gäller ozonet så ser du - utifrån din erfarenhet - ingen anledning till oro? 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...