Gå till innehåll

Jois - går på större


Jois

Rekommenderade inlägg

Update. 

 

Första dödsfallet av fisk, i dt, sedan uppstarten. En Salarias. 

 

Har lite nya firrar i qt:

1 st Foxface Magnificent

2 st Copperband (vi får som om båda klarar sig...) 

 

Fosfat idag: 0.08

Nitrat idag: 6.3

 

Screenshot_20221114_130720.jpg.bfb241979b6d971a9c1e82fcf8f3e9c7.jpg

 

Happy reefing! 

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tyvärr måste även tråkiga saker få lite fokus. 

Mina cb i karantänkaret gick inte enligt plan. 99% säker på att de hade uronema. 

Det som är bra är att dessa firrar håller sig borta från huvudkaret.

20230101_154157.jpg.64a7fb27499833c54f5cac4c98f8ae70.jpg

 

 

Annars rullar det på.

Nitrat 11.2

Fosfat 0.17

 

 

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
  • Ledsen 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , stigigemla skrev:

Ja det ser ut som Uronema för mig.

Det är ju en svaghetsparasit som normalt bara dyker upp om fisken är försvagad av något.

Har du medicinerat med något?

Jag har lyckats bota det med väteperoxid i standarddos.

 

Nej, det hann jag inte. Lät de få gå i qt utan medicin ett tag för att se att de åt ordentligt- vilket de faktiskt gjorde.

Enligt det karantänprotokoll, som jag alltid nu följer, är Metroplex medicinen som skall inrikta sig på just uronema. (Även om jag faktiskt är lite skeptisk till tillförlitligheten när det kommer uronema. Metroplex måste isf blandas med maten)

 

Ja, väteperoxid verkar ha blivit välbeprövat och ett populärt ämne när det kommer till att få bukt med div åkommor (läs parasiter), även i huvudkar.

Ett annat plus med just väteperoxid är att man kan bleka sina tänder också. :)

 

Tack Stig.

 

Edit: jo, glömde att skriva att jag faktiskt fått kompensation av handlaren då de faktiskt höll med om att det ser ut som just uronema. 

 

Ändrat av Jois
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 1/8/2023 at 11:04 AM, Jois said:

Nej, det hann jag inte. Lät de få gå i qt utan medicin ett tag för att se att de åt ordentligt- vilket de faktiskt gjorde.

Enligt det karantänprotokoll, som jag alltid nu följer, är Metroplex medicinen som skall inrikta sig på just uronema. (Även om jag faktiskt är lite skeptisk till tillförlitligheten när det kommer uronema. Metroplex måste isf blandas med maten)

 

Ja, väteperoxid verkar ha blivit välbeprövat och ett populärt ämne när det kommer till att få bukt med div åkommor (läs parasiter), även i huvudkar.

Ett annat plus med just väteperoxid är att man kan bleka sina tänder också. :)

 

Tack Stig.

 

Edit: jo, glömde att skriva att jag faktiskt fått kompensation av handlaren då de faktiskt höll med om att det ser ut som just uronema. 

 

Det funkar oftast på så vis att när det finns synliga symptom så är fisken rökt. Som Stig säger så kommer skiten oftast när fiskar är försvagade. Chromis, anthias och fjärilar är extra känsliga. 
 

Mig veterligen är det få saker som biter. I princip är väl formalin en av de få behandlingar som har bevisad effekt. Däremot är formalin inte ett speciellt trevligt ämne att handskas med då det är cancerframkallande och det verkar som att det kan ge permanenta skador på fisken till på köpet. Jag har dock några fiskar som jag har behandlat med formalin för 3+ år sedan som fortfarande lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, MichaelE skrev:

Det funkar oftast på så vis att när det finns synliga symptom så är fisken rökt. Som Stig säger så kommer skiten oftast när fiskar är försvagade. Chromis, anthias och fjärilar är extra känsliga. 
 

Mig veterligen är det få saker som biter. I princip är väl formalin en av de få behandlingar som har bevisad effekt. Däremot är formalin inte ett speciellt trevligt ämne att handskas med då det är cancerframkallande och det verkar som att det kan ge permanenta skador på fisken till på köpet. Jag har dock några fiskar som jag har behandlat med formalin för 3+ år sedan som fortfarande lever.

Formalin är troligtvis det preparat som fungerar mot flest parasiter. Skulle inte tveka att använda det om jag hade ett väl ventilerat utrymme. Bryts ner snabbt så inte så farligt att handskas med vattnet efteråt.

Är mycket tveksam till att det ger negativa långtidseffekter på fisken. En av de absolut mest använda medicinerna i storskalig odling och trots det har jag aldrig sett några fakta som tyder på att det stämmer, bara rykten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, Hampus85 said:

Formalin är troligtvis det preparat som fungerar mot flest parasiter. Skulle inte tveka att använda det om jag hade ett väl ventilerat utrymme. Bryts ner snabbt så inte så farligt att handskas med vattnet efteråt.

Är mycket tveksam till att det ger negativa långtidseffekter på fisken. En av de absolut mest använda medicinerna i storskalig odling och trots det har jag aldrig sett några fakta som tyder på att det stämmer, bara rykten.

Jag är väl inte personligen överdrivet rädd för att använda det och har ett litet lager hemma men alltid värt att nämna de eventuella riskerna då alla inte är medvetna om dem. Speciellt att det endast bör användas i utrymmen med bra luftflöde då man oftast kör det i kombination med en rejäl luftpump. 
 

Jag har inte heller sett några faktiska undersökningar på dess effekter över tid, däremot har jag haft fiskar som jag har behandlat med det gå och dö på märkliga sätt efter en tid (1-2år). Kan givetvis vara helt orelaterat också.
Jag tänker dock så att det finns bevis för att det kan ge skador på människor så att fiskar inte alls ska drabbas negativt känns inte helt troligt. 
I kommersiella sammanhang kanske man inte har samma horisonter som Vi förhoppningsvis har med våra fiskar (10år+) och därav är det inte lika relevant.

 

Bara en teori :) det är helt klart effektivt och definitivt ett bättre alternativ än att fisken dör i uronemamen som med de flesta mediciner anser jag att man bör vara lite restriktiv om det inte behövs. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, MichaelE skrev:

Jag är väl inte personligen överdrivet rädd för att använda det och har ett litet lager hemma men alltid värt att nämna de eventuella riskerna då alla inte är medvetna om dem. Speciellt att det endast bör användas i utrymmen med bra luftflöde då man oftast kör det i kombination med en rejäl luftpump. 
 

Jag har inte heller sett några faktiska undersökningar på dess effekter över tid, däremot har jag haft fiskar som jag har behandlat med det gå och dö på märkliga sätt efter en tid (1-2år). Kan givetvis vara helt orelaterat också.
Jag tänker dock så att det finns bevis för att det kan ge skador på människor så att fiskar inte alls ska drabbas negativt känns inte helt troligt. 
I kommersiella sammanhang kanske man inte har samma horisonter som Vi förhoppningsvis har med våra fiskar (10år+) och därav är det inte lika relevant.

 

Bara en teori :) det är helt klart effektivt och definitivt ett bättre alternativ än att fisken dör i uronemamen som med de flesta mediciner anser jag att man bör vara lite restriktiv om det inte behövs. 

Helt enig med dig om restriktivitet.

givetvis inte uteslutet att fisken kan påverkas negativt men största riskerna för människor är efter långvarig exponering och relativt lång tid efter den. Fisken exponeras kortvarigt och lever inte så lång tid oavsett.

Liknande preparat används inom sötvattenshobbyn som kolkälla till växter. Skulle vara intressant att se hur mycket det påverkar fisken med daglig exponering under flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...