Gå till innehåll

Silikatremover i akvariet?


Rameau

Rekommenderade inlägg

Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack! ja läste precis att det inte var lönt att köra Di Resin på akvariet utan bara på RO. 
 

Kör med rowaphos just nu men vill ju inte minska fosfaten för mkt heller..så kör på med kanske lite tätare byten och kör med vattenbyten.
Eller hur funkar dessa produkter, mättas det av de som är lättast eller tar det lika mkt av alla delar? 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig verkar det som om silikat sakta fäller ut. Antagligen på sten och sand.

Det bör alltså räcka med att strypa tillförseln. Alltså hålla noga koll på osmosens silikatfilter.

Silikarbon fungerar men det blir dyrt så om du inte har direkta problem med djur som gynnas av silikatet skulle jag bara vänta.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-15 at 20:02, Rameau skrev:

Ok, Jag har beställt nytt media så avvaktar med vattenbyten tills det anlänt 👍

Vet du hur höga värden du har fått? Mitt silikat steg för någon månad sedan och tror jag har fortsatt högt på grund av den bruna hinna som snabbt kommer tillbaka på mina rutor efter rengöring. Mina svampar växer som om det inte fanns en morgondag...! 

Återkoppla gärna hur du eventuellt får ner det effektivt :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får även jag den kända bruna hinnan, men på sanden. kan mycket väl bero på att jag gjort om scapen och slagit sönder några större stenar… vi får se vid nästa icp om det minskat, men vore ju konstigt om det inte gjort det med nytt media till RO anläggningen och 15% vattenbyten i veckan.

 

 

6B6EB05D-66FB-46DD-9664-9E9A09277023.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...