Gå till innehåll

Vart rekommenderar ni köpa fisk?


Charbel j

Rekommenderade inlägg

I bought most of my fish from Zoo.se in Bromma, they are much better now compare to a year ago but I do my own quarantine.

I have seen diseases on fish from all the shops in Sweden...specially the fish coming from de jong. TMC has better quality fish.

If you can collect your fish right away on the day they are shipped from whole sealer to the store in their original bag, then its the best way in my opinion. in that way the fish will not get infected by whatever it is in the shop water.  

 

https://www.masterfisch.eu/ also has good quality fish with supper fantastic support. They acknowledge if they do something wrong unlike certain shops here. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Thomas Salt said:

Aquariatech Europe, ny stor butik i Skarpnäck. 

Triton i täby

 

Sen Bromma Zoo, om du har eget karantän. 

Jag frågade hos Aquariatech för någon dag sedan och de hade tydligen bara en kortare karantän 1-2v för de flesta fiskar om de var direkt från havet och utan om de kom från deras större distributörer. Så kan vara bra att ha karantän även från dem (beroende på vilka risker man vill ta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minutes ago, Thomas Salt said:

Alltid bra med karantän. 

 

Aquariatech har alltid fisk i karantän, och det er mindst 2 veckor for importerade fisk. 

Från grosistar inom EU kan det vära kortere tid. 2 veckor er normen. 

 

Frågede ägeren direkt. Skönt med hotline trods butiken er stängt :)

I don't call what they do "quarantine"...conditioning the fish? yes. but unless they do medications (which will take more than two weeks) I won't call it quarantined. 

Zoo.se also claim they "quarantine" but we all know that's not true...

I bought fish from most of shops and I saw sickness in all. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Thomas Salt said:

Alltid bra med karantän. 

 

Aquariatech har alltid fisk i karantän, och det er mindst 2 veckor for importerade fisk. 

Från grosistar inom EU kan det vära kortere tid. 2 veckor er normen. 

 

Frågede ägeren direkt. Skönt med hotline trods butiken er stängt :)

Det var inte den uppfattningen jag fick när jag frågade men det är ju väldigt möjligt att jag förstod fel.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jo bero på hvem du frågor :), ägeren eller dom som jobber. 

Nu frågede jag ägeren direkt, det var svaret. 

 

Med den ny butikken kommer dom ha 3-4 systemer med +12 akvarier tror jag det er for karantän. Det er like mycke som flesta butikker har i butikken. 

 

Hoppes det går bra for dom, för det behöver vor hobby. 

 

Ha egen karantän, det er vägen fram :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Oscarhaglund said:

Det var inte den uppfattningen jag fick när jag frågade men det är ju väldigt möjligt att jag förstod fel.

this is a topic with lots of different opinions. 

It all comes to you and what you want. there is managing and there is eradication of the problems coming with fish.

I advice you to read this short article and choose your path.

 

https://humble.fish/community/index.php?threads/ich-eradication-vs-ich-management.28/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minutes ago, farham60 said:

this is a topic with lots of different opinions. 

It all comes to you and what you want. there is managing and there is eradication of the problems coming with fish.

I advice you to read this short article and choose your path.

 

https://humble.fish/community/index.php?threads/ich-eradication-vs-ich-management.28/

This is pretty much my plan. I was just checking around if it could be circumvented with LFS practises

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brooklynella, Cryptocaryon och Oodinium får du koll på med en vecka med tillräckligt stark UVC.

Uronema kan ta lite längre tid men det sprids inte i kar med stark UVC.

Jag använder aldrig koppar då det tar ner fiskens immunförsvar så mycket att de ofta åker på något hos kunden efteråt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är ju en ganska infekterad fråga men även jag rekommenderar absolut karantän i någon form oavsett var du köper fisken 🙂. Om du har möjlighet att köra tank transfer så skulle jag göra det och undvika koppar då all fisk påverkas mer eller mindre negativt av detta. Spelar också roll vilken typ av kopparpreparat du använder. Vissa har större intervall där de har effekt medan andra är lite mer svårdoserade men påverkar fisken mindre om de doseras rätt. 

Tank transfer tar inte alla relevanta parasiter men kombinerat med en kort väteperoxid behandling mellan flyttningarna fungerar det även mot oodinium.

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-15 at 15:30, stigigemla skrev:

Brooklynella, Cryptocaryon och Oodinium får du koll på med en vecka med tillräckligt stark UVC.

Uronema kan ta lite längre tid men det sprids inte i kar med stark UVC.

Jag använder aldrig koppar då det tar ner fiskens immunförsvar så mycket att de ofta åker på något hos kunden efteråt.

Stig, menar du att du får ner antalet parasiter på fiskarna eller hur menar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...