Gå till innehåll

värdanemon till clowner?


Draedon

Rekommenderade inlägg

är väldigt sugen på ett par clowner så fort jag har fått bra vattenvärden i lillburken.

och jag vill självklart att de ska ha en anemon att "bo" i.

Undrar om det finns någon anemon som clowner gillar som inte är alltför svårskött?

Jag vet att anemoner är långt ifrån det lättaste att hålla i akvarium, men det måste väl finnas några som är lättare och några som är svårare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är väldigt sugen på ett par clowner så fort jag har fått bra vattenvärden i lillburken.

och jag vill självklart att de ska ha en anemon att "bo" i.

Undrar om det finns någon anemon som clowner gillar som inte är alltför svårskött?

Jag vet att anemoner är långt ifrån det lättaste att hålla i akvarium, men det måste väl finnas några som är lättare och några som är svårare?

Är det odlade clowner så vet de inte vad en anemon är och kan ta lång tid (om överhuvudtaget) de flyttar in.

105liter till anemon är inte mycket.. Finns många fina substitut att använda istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det odlade clowner så vet de inte vad en anemon är och kan ta lång tid (om överhuvudtaget) de flyttar in.

105liter till anemon är inte mycket.. Finns många fina substitut att använda istället.

Finns många fina substitut ???? vilka då mjukakoraller eller????

/// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har läst anemon faq'en och era åsikter och dragit slutsatsen att det inte blir någon anemon.

Min kusin har 2 vildfångade svarta clowner som bor i en anemon, är jäkligt läckert. men det får bli i något framtida, större akvarium.. vill ju ge dem så bra förhållanden som möjligt.

tack för svaren!

edit: såg din kommentar nu peter, några av fredriks clowner är ju och gnider sig mot både mjukkoraller och stenkoraller. så det verkar gilla många olika saker :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina odlade flyttade in på en vecka i en anemon som inte ens lever symbiotiskt med clowner :) Måste kännas skumt som clownfisk att ha en stark vilja att gnida sig mot något som man inte vet vad det är och inte veta varför man gör det :)

:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina odlade flyttade in på en vecka i en anemon som inte ens lever symbiotiskt med clowner :) Måste kännas skumt som clownfisk att ha en stark vilja att gnida sig mot något som man inte vet vad det är och inte veta varför man gör det :)

Medfött beteende, precis som med tonåringar (nä den var låg.. :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Mina 2 odlade ocillaris flyttade in efter någon timme och lämnar den aldrig.

Jag har lite problem med att det är svårt att få clownerna att komma upp ur anemonen för att äta. Maten måste komma ner till anemonen och passera framför munnen för att dom ska ta den.

Är det någon annan som känner igen detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kliat dig i huvudet någon gång utan att du vet varför? Jag brukar tycka att det känns gott ändå.

Att klia sig i huvet gör man för att stimulera blodflödet till knoppen och därmed syreförsörjningen till hjärnan. Så nu vet du varfördu gör det också ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gick omedelbart in i Ricordea, har sett clowner i massor med konstiga koraller osv. Bara att prova sig fram, undvik dock Heliofungia då de enligt min erfarenhet är för "sköra".

Undvik "äkta" anemoner...det finns i länkar ovan och på nätet massa förklaringar varför man skall undvika dessa makalösa djur. Skall man nödvändigtvis ha ngn så skall det vara odlad Bubbeltip anemon i artspecifikt akvarium men Maroon clownfish...om jag får säga vad jag tycker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...