Gå till innehåll

Uppstarten


Smogenakvaristen

Rekommenderade inlägg

6 timmar sedan, Smogenakvaristen skrev:

Hej allihop jag är ny inom detta med saltvattens akvarium men jag har haft sötvattnets akvarium förut och har en fråga vad ska dessa värden ligga på nu i början och vad man vill det ska ligga på sen Med vänlig hälsning, Gabriel 

 

No2, Nitrite 

No3, Nitrate 

KH 

Alk 

Salt 

PH4, Phosphate 

 

Jag brukar tänka såhär

 

NH4 och NO2 - måste vara oläsbart på vanliga tester innan det ens är värt att mäta nitrat (NO3). Beroende på uppstartsmetod kan det ta olika lång tid. Ibland finns det gått om nitrifikationsbakterier och ibland inte (beroende på om man börjar med inkörd levande sten eller inte).

 

Sen när allt det har stabiliserat sig brukar jag ligga på 1 - 5 ppm i NO3

 

KH - På en stabil nivå någonstans mellan 7 - 8. Förr låg jag på en stabil nivå på 8 - 9 och rekommenderas mer om man är nybörjare enligt mig då man har mer "room of error". 

 

Alk är samma sak som KH. 

 

Salt - 1.025 - 1.027. Välj någon av värdena där mellan och håll det stabilt.

 

PO4 - 0,05 - 0,1 ppm tycker jag funkar bäst.

 

Skriv gärna lite mer om ditt akvarium och hur länge det har varit igång så kan vi vägleda dig mer :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, kaptenen skrev:

 

Jag brukar tänka så

NH4 och NO2 - måste vara oläsbart på vanliga tester innan det

14 minuter sedan, kaptenen skrev:

 

Jag brukar tänka såhär

 

NH4 och NO2 - måste vara oläsbart på vanliga tester innan det ens är värt att mäta nitrat (NO3). Beroende på uppstartsmetod kan det ta olika lång tid. Ibland finns det gått om nitrifikationsbakterier och ibland inte (beroende på om man börjar med inkörd levande sten eller inte).

 

Sen när allt det har stabiliserat sig brukar jag ligga på 1 - 5 ppm i NO3

 

KH - På en stabil nivå någonstans mellan 7 - 8. Förr låg jag på en stabil nivå på 8 - 9 och rekommenderas mer om man är nybörjare enligt mig då man har mer "room of error". 

 

Alk är samma sak som KH. 

 

Salt - 1.025 - 1.027. Välj någon av värdena där mellan och håll det stabilt.

 

PO4 - 0,05 - 0,1 ppm tycker jag funkar bäst.

 

Skriv gärna lite mer om ditt akvarium och hur länge det har varit igång så kan vi vägleda dig mer :)

 

Hej mitt akvarium 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, kaptenen skrev:

 

Jag brukar tänka såhär

 

NH4 och NO2 - måste vara oläsbart på vanliga tester innan det ens är värt att mäta nitrat (NO3). Beroende på uppstartsmetod kan det ta olika lång tid. Ibland finns det gått om nitrifikationsbakterier och ibland inte (beroende på om man börjar med inkörd levande sten eller inte).

 

Sen när allt det har stabiliserat sig brukar jag ligga på 1 - 5 ppm i NO3

 

KH - På en stabil nivå någonstans mellan 7 - 8. Förr låg jag på en stabil nivå på 8 - 9 och rekommenderas mer om man är nybörjare enligt mig då man har mer "room of error". 

 

Alk är samma sak som KH. 

 

Salt - 1.025 - 1.027. Välj någon av värdena där mellan och håll det stabilt.

 

PO4 - 0,05 - 0,1 ppm tycker jag funkar bäst.

 

Skriv gärna lite mer om ditt akvarium och hur länge det har varit igång så kan vi vägleda dig mer :)

 

Är på 242 liter jag har en skimmer en tunze 9004 sen har jag 2st Nero 3 streamers lampa en orphek or 3 reef day plus 120 cm jag har fyllt färdigt osmos vatten idag ställt in värmen på 25 g

 

har alla tester som behövs bakterier för uppstarten salt red sea den blå hinken ska salta upp vatten nu i helgen och nästa vecka köpa levande Sten och sand Med vänlig hälsning, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det är helt nytt alltså. Kul!

 

Det viktigaste i början är att få rätt salthalt, temp och få igång kvävecykeln. Om du börjar med inkörd levande sten så brukar inte så mycket dö av i flytten och man kan börja med en enstaka tålig fisk rätt omgående för att göda bakterierna och långsamt få igång processen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska köpa levande Sten från företagsakvarium nu i veckan och sand håller på och saltar upp vatten nu låg på 27ppt idag så hade i mera salt men när stenar och sand är i har jag köpt red sea mature kit

 

hur vet jag att kväve cykeln har börjat och vilken tålig fisk kan du rekommendera för att göda bakterierna Med vänlig hälsning, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer märka att kvävecykeln är igång när du har omätbara nivåer av ammonium och nitrit. Beroende på kvalité på levande sten så tar det olika lång tid med inkörning. Det kan ta alltifrån ingen tid alls till en månad. Bäst är dock att mäta dagligen främst nitrit om man är ny på saltvatten och när du börjar se att det sjunker så är det ett gott tecken. Ibland kan det ta lite tid innan "spiken" kommer då det kan fortfarande finnas saker från stenen som håller på att dö från transporten.

 

Börja med exempelvis ett clownfiskpar (Ocellaris) som generellt är tåliga. Dock behöver man mata mkt sparsamt i början (varannan- var tredje dag de första 1 - 2 veckorna och små mängder) för att inte överbelasta systemet. Jag skulle vänta en vecka om jag vore du och om nitritvärdena är väldigt märkvärda så avvakta längre för att inte riskera ev. fiskars hälsa.

 

Lasse har en bra metod för uppstart av akvarium som jag kan rekommendera:

 

 

Sen har vi även en nybörjarguide som man kan få via att handla hos våra annonsörer. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du startar med Red Seas metod är det inte säkert att du får någon ammonium och nitrittopp.

I metoden tillför du kolkälla, bakterier och nitrat för att göda bakterier i början så du kan inte räkna med att det fungerar som en vanlig  start från scratch.

Du börjar samtidigt med en konstgjord liten ammonium- och nitrittopp. Det är därför denna metod går lite fortare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...