Gå till innehåll

Gröna alger


Hank61

Rekommenderade inlägg

Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor?  skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips.

De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH  det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl  Red Dea testkit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Det låter väldigt lågt värde på KH. Det borde du få ordning på eller köpa ett nytt test för att se att det inte är nuvarande test det är fel på.

 

Har du mätt fosfat någonting? Gröna alger förekommer även i friska akvarier och sålänge man har gott om herbivorer (a.k.a städpatrull) så håller man dem i schack.

 

Kan du möjligtvis ta bild på algerna och lägga upp?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde om KH test i går och fick värde 8,0 så jag har nog slarvat med skakningarna. Fosfat har jag inte testat. Och jag har 5 turbosnäckor och en sandsnäcka. Och algerna har inte växt så mycket än. Vet inte om det är så mycket att orda om.  Förstå att det börjar växa till slut, vore kanske konstigt om det inte växte nått. Hoppas bilden kan hjälpa

 

20220120_170002[1].jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...