Gå till innehåll

Järn i red sea trace c


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Kollar på mitt Icp och behöver höja järn och en del andra metaller som finns i red sea trace c vilket jag har hemma. De olika ämnena behöver procentuellt sett höjas ungefär lika mycket så det borde gå att använda.

Mitt problem är att red sea rekommenderar 0,15 ppm järn medan Icp rekommenderar motsvarande 0,002 ppm. Räknar red sea in flera former av järn eller hur kan det annars skilja så mycket? Vete tusan hur mycket jag ska dosera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-01-21 at 18:01, Hampus85 skrev:

Kollar på mitt Icp och behöver höja järn och en del andra metaller som finns i red sea trace c vilket jag har hemma. De olika ämnena behöver procentuellt sett höjas ungefär lika mycket så det borde gå att använda.

Mitt problem är att red sea rekommenderar 0,15 ppm järn medan Icp rekommenderar motsvarande 0,002 ppm. Räknar red sea in flera former av järn eller hur kan det annars skilja så mycket? Vete tusan hur mycket jag ska dosera.

0,15 ppm låter ju rätt mkt för järn då det i regel mäts i ppb eller ug/l. Fauna Marin ICP rekommenderar en range mellan 0,05 - 2,5 ug/l. Vilket är i linje med det du skriver om ICP. 

 

Jag har själv svårt att få ett mätbart resultat på järn i mina icp, trots att jag doserar ganska mkt järn ändå. Jag har spetsat min balling mer för varje månad. Till slut kommer jag väl  få ett utslag på järn och då vet jag att jag nått rätt nivå. Dock är jag tillbaka halvt på ruta 1 igen då jag först började med Triton-lab, men den flaskan är slut och jag har nu gått över till Fauna Marin, som åtminstone har respekten att skriva ut hur koncentrerad deras trace är (vilket Triton håller på som om det vore deras heliga gral). 

 

Skriver Red sea ens ut hur mkt x antal ml av deras trace höjer respektive ämnen? Eller säger instruktionen bara något i stil med "dosera x ml per 100 liter en gång per vecka"? Hatar sådana beskrivningar för de utgår ju ifrån att varje system skulle förbruka lika mkt av allt. 

Du kör väl nån form av makroalg i ditt system också? Det är ju min chaeto som äter upp alla mina tungmetaller :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det var fauna Marins Icp jag kollade på, valde bara ett värde inom deras spann som jämförelse. 

 

Ja Triton verkar ju ganska ovilliga att tala om vad som finns i deras produkter generellt. Gällande red sea så skriver de ut hur mycket varje trace höjer ett ämne (i fallet med järn 0,01 ppm i 100 liter vatten/ml) men ej övriga ämnen i blandningen. Tanken är att detta ämne ska mätas och styra doseringen och de andra ämnena ska förbrukas i samma takt. Detta blir dock svårt om jag vill använda det för att höja mina spårämnen när deras järn referens ligger så långt från det normala. Frågan är ju om jag måste gå upp i dessa höga kärnvärdena för att få normala nivåer av övriga ämnen.

 

Har faktiskt ingen cheaton för tillfället. Vill ha upp mina nitratvärden en bit till. När dessa börjar Stiga har jag en algreaktor som kommer kopplas in. Då lär järn förbrukningen öka ytterligare.

 

Summan blir att jag nog får skaffa lite flaskor med separata spårämnen för att balansera. Det dryga är att jag har massor av sådana men just de som behöver höjas saknar jag 😁

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Precis, det var fauna Marins Icp jag kollade på, valde bara ett värde inom deras spann som jämförelse. 

 

Ja Triton verkar ju ganska ovilliga att tala om vad som finns i deras produkter generellt. Gällande red sea så skriver de ut hur mycket varje trace höjer ett ämne (i fallet med järn 0,01 ppm i 100 liter vatten/ml) men ej övriga ämnen i blandningen. Tanken är att detta ämne ska mätas och styra doseringen och de andra ämnena ska förbrukas i samma takt. Detta blir dock svårt om jag vill använda det för att höja mina spårämnen när deras järn referens ligger så långt från det normala. Frågan är ju om jag måste gå upp i dessa höga kärnvärdena för att få normala nivåer av övriga ämnen.

 

Har faktiskt ingen cheaton för tillfället. Vill ha upp mina nitratvärden en bit till. När dessa börjar Stiga har jag en algreaktor som kommer kopplas in. Då lär järn förbrukningen öka ytterligare.

 

Summan blir att jag nog får skaffa lite flaskor med separata spårämnen för att balansera. Det dryga är att jag har massor av sådana men just de som behöver höjas saknar jag 😁

 

 

Jag har förbrukat mina övriga trace mixar genom att dosera i lite då och då. Det blir ju såklart ett manuellt utförande men det vore samtidigt tråkigt att bara slänga dyr vätska :) Du kan ju stöddosera med red sea lite då och då även om du inhandlar samtliga trace separat. Så länge du möter någorlunda kontinuerligt och inte blundar och doserar så är du nog på rätt sida av ribban :) 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järn är nästan olösligt i det pH vi har i saltvatten. Även värdet 0,002 ppm borde vara mest järn i plankton som kommit med i mätningen.

Det är normalt att dosera mycket mer så att koraller med mera hinner ta upp innan det faller ut.

Jag skulle fortsätta dosera från ETT fabrikat. En eventuell järnbrist på refugiealger ser du bäst på deras färg.

Jod lär du också behöva dosera extra för refugiet.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack stig! Kommer använda red sea ABCD tills de är slut då jag fick ett gäng flaskor. Då får jag även jod mm. Brukar dock inte räcka med joden från dessa så jod har jag även från dig som extradosering. I övrigt håller jag mig till red sea.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Kan för övrigt notera att jag har legat på ett för högt Jod-värde trots noll dosering i flera månader nu. Har likvärdiga problem som @MattiasN

Doserar järn varannan dag, 1 ug/l, men får aldrig utslag på icp. 

Mycket intressant! Har du kommit fram till orsaken i ditt fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...