Gå till innehåll

Kirurg bleknat i färgen


Teddy

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, farham60 skrev:

How new is the tank?
Did you test for ammonia?
It looks very stressed.

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
 

It is around 8 month now, no have not tested i have problem with cyano atm, so maybe can have something to do with that? Today at the morning all colors was back to normal and he have more energy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , nike83 skrev:

hur länge har du haft fisken?

hur länge har den haft detta? 

har du tillfört några nya fiskar den senaste tiden?

 

berätta mer om systemet.

Haft fisken i ca 4 månader, hade det i 2 dagar sen nu imorse va allt borta och han är piggare, vet inte om det kan ha med cyano bakterierna att göra? Har hållit på att försöka bli av med det 1 månad nu och nu börjar det ge med sig.

Har bara denna och en gobi, systemet är på 400l, kör med skummare, ph va lite lägre dem 2 sista dagarna brukar ligga på 8,1 till 8,2 gick ner till 8 dem 2 sista dagarna när han fick det. Dock ligger det på 8 nu med när det försvann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minutes ago, Teddy said:

It is around 8 month now, no have not tested i have problem with cyano atm, so maybe can have something to do with that? Today at the morning all colors was back to normal and he have more energy

during the night they do like that and its normal...specially if you go with a flash light and a camera to their face :D but during the day they should be normal.

if its eating and acting normal I would not get worry about that...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Teddy skrev:

20220123_185502.jpg.51789e03585f49aeadc028543d192f54.jpgHar blivit blek i ansiktet och på stora delar av kroppen, är slö men äter bra fortfarande. 

Någon som vet vad detta kan vara?

Om det skulle återkomma får du gärna skicka en bild i vitt ljus. Generellt kan man säga att färgväxlingar är vanligt på fisk och kan ske av olika skäl. Stress som tidigare nämnts men olika infektioner kan orsaka att fisken antingen blir mörk eller ljus beroende på vilken infektion det är. Skönt att det verkar lösa sig 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Om det skulle återkomma får du gärna skicka en bild i vitt ljus. Generellt kan man säga att färgväxlingar är vanligt på fisk och kan ske av olika skäl. Stress som tidigare nämnts men olika infektioner kan orsaka att fisken antingen blir mörk eller ljus beroende på vilken infektion det är. Skönt att det verkar lösa sig 🙂

 

20220124_162739.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Jois skrev:

HLLE... 

Adderat aktivt kol? 

Krypströn i vattnet? 

Vad matar du med? 

 

:)

 

Ingen aktiv kol nu går att fixa direkt.

Krypströn vet jag ej vad det är 🙂

Matar med cyclops och den jag tog bild på.

20220124_173145.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Den typen av färgning säger egentligen bara att fisken mår dåligt, tyvärr svårt att säga varför. Får den spö av någon annan fisk? Vad matar du med? Några nya fiskar i karet?

det är bara den och en goby i karet så princip själv, maten skickade jag i kommentaren ovanför, inga nya fiskar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

It definitely has HLLE. If you can buy some fish vitamin and soak his good will help.

 

The other patches on the body worries me more as it could be external parasites such as flukes...

A 5 minutes bath in fresh water can confirm that.

The poor guy seems very stressed. Lower or turn of the lights for couple of days can help too.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, farham60 skrev:

It definitely has HLLE. If you can buy some fish vitamin and soak his good will help.

 

The other patches on the body worries me more as it could be external parasites such as flukes...

A 5 minutes bath in fresh water can confirm that.

The poor guy seems very stressed. Lower or turn of the lights for couple of days can help too.

Will do that, is it contagious?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minutes ago, Teddy said:

Will do that, is it contagious?

If its only HLLE,  no. If its some kind of parasites, it could be.

 

I would be waiting for few days and try feeding with vitamin, keep the water clean and oxygenated with no light or not full intensity and see if his health is improving...if you see he scratches then come back and I will tell you how to do the freshwater bath.

 

There is a product called "safety stop" in most shops in Sweden... it contains formalin and methylene blue...it helps a lot if fish has something on it.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att tänka på är att HLLE är en så kallad "slaskdiagnos". Det är egentligen inte en sjukdom utan ett uttryck som ofta används när man inte vet orsaken till problemet men det ger denna typ av symptom. Oavsett håller jag med Farham, försök ge den så mycket understödjande behandling som möjligt enligt det han skrev. Det jag tycker är märkligt är att HLLE innebär att huden tar skada. Som jag förstår det på dig så såg den först ut som ovan, blev sedan helt normal och sedan tillbaka till ovanstående tillstånd på kort tid? I så fall är HLLE inte troligt då skadorna tar längre tid att läka.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Hampus85 skrev:

Värt att tänka på är att HLLE är en så kallad "slaskdiagnos". Det är egentligen inte en sjukdom utan ett uttryck som ofta används när man inte vet orsaken till problemet men det ger denna typ av symptom. Oavsett håller jag med Farham, försök ge den så mycket understödjande behandling som möjligt enligt det han skrev. Det jag tycker är märkligt är att HLLE innebär att huden tar skada. Som jag förstår det på dig så såg den först ut som ovan, blev sedan helt normal och sedan tillbaka till ovanstående tillstånd på kort tid? I så fall är HLLE inte troligt då skadorna tar längre tid att läka.

 

Helt rätt imorse va han hur fin som helst sen när jag kom hem från jobbet 9 timmar senare va det tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...