Gå till innehåll

Kimpos 98l OptiWhite


Kimpos

Rekommenderade inlägg

Började med 49 liter. Uppdaterade till 525 liter. Tillbaka till 49 liter. Bort med det och en fix idé om att ha koraller i en vas på 8 liter. Mycket jobb och tidsbrist, sålde vasen. 
Det har gått drygt två år och nu är det dags igen (vad fasen, kunde ingen berättat att revakvarium är en drog?!). Denna gången i ett OptiWhite på 98 liter, mått 80x35x35.

 

Volymen känns ganska lagom efter tidigare erfarenheter och jag tänkte hålla det enkelt och framförallt billigt under starten. Karet är det enda jag har och letar nu efter allt annat - skicka gärna Pm om du har teknik som skulle passa :)

 

Tänker dela av akvariet för att ha inbyggd sump på ena gaveln. Tänker tre fack. Plats för filtervadd och biobollar i första. Plats för skummare i andra, men får nog komma senare. Retur i sista. Är det vettigt? Har ingen erfarenhet av AIO eller att bygga sump. Länka gärna om ni sitter på trådar eller videos där liknande gjorts.

 

Har även funderat på att bygga en egen bänk/skåp. Har någon gjort ett snyggt DIY-skåp tidigare så länka gärna även det :)

 

När jag satte igång vasen filmade jag allt och det verkade uppskattat här. Funderar på att göra det nu med om jag hinner 😃

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag inga svar på dina frågor, men ville mest bara nämna att jag minns den där vasen, haha! 👍 Och det måste därmed även vara du som hjälpt mig med 3d printade produkter vid flera tillfällen? ☺️

 

Välkommen tillbaka 👍

Tror det ska finnas en byggtråd med ungefär samma design som du beskriver. Ska kika om jag kan hitta den... 

 

EDIT:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Tyvärr har jag inga svar på dina frågor, men ville mest bara nämna att jag minns den där vasen, haha! 👍 Och det måste därmed även vara du som hjälpt mig med 3d printade produkter vid flera tillfällen? ☺️

 

Välkommen tillbaka 👍

Tror det ska finnas en byggtråd med ungefär samma design som du beskriver. Ska kika om jag kan hitta den... 

 

EDIT:

 

Haha ja, det stämmer! Tack, ser fram emot att köra igång igen. Du håller i? 
 

tack, ska spana in den 😃

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som att ett IKEA Metod väggskåp hade passat som bänk. Finns i 80x80x37 tror jag. Har själv byggt med Metod flera gånger. Det viktiga är att ha ett ordentligt bakparti, typ mdf, och att skruva fast bänken i väggen. Då håller det utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, tiomm skrev:

Låter som att ett IKEA Metod väggskåp hade passat som bänk. Finns i 80x80x37 tror jag. Har själv byggt med Metod flera gånger. Det viktiga är att ha ett ordentligt bakparti, typ mdf, och att skruva fast bänken i väggen. Då håller det utan problem.

Ah, smart! 80x60x80 om man kikar på underskåpen. Då finns det lagom med plats framför karet också, medan man donar. Får kika vidare på det! :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började skissa på sumpen. Delar av första facket så att det börjar genom filter och med plats för biobollar under det. Därefter plats för värmare. Vidare till ett större fack där tanken är att få plats med en tunze 9004. Om det behövs? Returpump i sista. Kan det funka? 

29AAE507-A040-4E0F-8530-B699425147F7.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som "standard" för en sådan typ av sump, vilket såklart är bra ☺️👍

 

En tunze 9004 skulle klara en ganska heavy load i ditt 100 liters. Men för den volymen så är den ju lite överdimensionerad, om jag minns rätt. Det skadar väl å andra sidan inte heller, bättre lite överdimensionerad än underdimensionerad. 

Hade 9001 vid ett tillfälle, upplevde den som en ganska meningslös pryl. 9004 har jag dock hört gott om 👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken tajming.. igår fick jag positivt på ett covid-test. En timme senare får jag sms om att akvariet har kommit till lokala djurbutiken. Hade ju varit perfekt att ha under karantäntiden, men men.. 🤷‍♂️ Får se om någon kan lösa ut det åt mig på måndag. 
Funderar mycket på sumpen. Vilken nivå vattennivån kommer hålla och i vilken nivå avrinningen behöver sitta. Behöver jag ha ett eget fack för värmaren eller kan den vara tillsammans med skummare?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är det på gång! Har börjat limma plexidelarna till sumpen så förhoppningsvis kan jag börja fylla med vatten om bara någon dag. Under tiden ska jag börja med scapen med död sten. Kom gärna med idéer :)

Jag har drygt 3kg levande sten i en plastback med vatten, värmare och streamer. Den har legat där i ca 1,5 vecka. Temperatur på 25 grader och salthalt på ca 1.026-1.028. Idag var vattnet brunaktigt och när jag stängde av streamern flöt flertalet copepods eller liknande upp till ytan. Vad beror det på och kan hela stenen vara död?

AQ.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Kimpos skrev:

Jag har drygt 3kg levande sten i en plastback med vatten, värmare och streamer. Den har legat där i ca 1,5 vecka. Temperatur på 25 grader och salthalt på ca 1.026-1.028. Idag var vattnet brunaktigt och när jag stängde av streamern flöt flertalet copepods eller liknande upp till ytan. Vad beror det på och kan hela stenen vara död?

 

 

Som vanligt är det svårt att veta... 

Det är inte värmaren som hängt sig, eller i kombo med streampumpen eldat på temperaturen? 

Och eller.. 

Att vattnet dunstat så salthalten är ännu högre? Eller om du råkar ha en icke kalibrerad refractometer? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du blanda nytt vatten i akvarium och studera stenen innan du använder den skarpt? Gör i så fall så.

 

Vad var det för plastback?

Var stenen transporterad så det levande hade förutsättningar att hålla sig levande?

 

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-14 at 21:22, tiomm skrev:

Snygg bild!
Vet inte vilken erfarenhet du har av Sicce Syncra, men jag hade rekommenderat en DC-pump då de är rejält mycket tystare. Använder en Syncra att blanda vatten med, och tycker att den är onödigt högljudd.

Ah, kan man ju nästan förstå med tanke på priset.. Jag tackar för infon men får börja med denna och uppdatera löpande sen :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-14 at 17:16, Casio skrev:

Kan du blanda nytt vatten i akvarium och studera stenen innan du använder den skarpt? Gör i så fall så.

 

Vad var det för plastback?

Var stenen transporterad så det levande hade förutsättningar att hålla sig levande?

 

Stenen är köpt på företagsakvarium och skickad i påse i kartong. Inga minusgrader under den dygnet den tranpsorterades. Hade den som sagt en vecka innan detta hände. 
Bytte 25% av vattnet i backen häromdagen. Sen dess har det inte flutit upp mer pods men har heller inte sett något annat liv. Såg tidigt en liten Asterina, men syns inte till nu. Får bevaka den en tid till och se. Salthalten låg ju något högt på 1,028, kan det vara det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vecka sedan jag fyllde med vatten och hade hoppats på lite mer alger vid det här lagret. Ser fram emot att sätta i cuc så det finns något att titta på i karet 🙈 På levande stenen har jag ett par rörmaskar och spagettiworms, mer än så har jag inte sett sedan jag la den i karet. 

 

Mätte lite värden idag och det ser ut enligt följande:
KH - 10,9

PH - 8,15

No2 - 0,025

No3 - 5

Det var ett tag sedan jag gjorde detta senast och har dålig koll på riktvärdena.. Får slå det på Google :)

Det ryktas om att det kommer pengar på fredag så tänkte investera i en ATO. Några tips på en som passar till 100 liter? Dunstar ca 2 liter/dygn. 


 

IMG_0211_2.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-23 at 15:37, Kimpos skrev:

En vecka sedan jag fyllde med vatten och hade hoppats på lite mer alger vid det här lagret. Ser fram emot att sätta i cuc så det finns något att titta på i karet 🙈 På levande stenen har jag ett par rörmaskar och spagettiworms, mer än så har jag inte sett sedan jag la den i karet. 

 

Mätte lite värden idag och det ser ut enligt följande:
KH - 10,9

PH - 8,15

No2 - 0,025

No3 - 5

Det var ett tag sedan jag gjorde detta senast och har dålig koll på riktvärdena.. Får slå det på Google :)

Det ryktas om att det kommer pengar på fredag så tänkte investera i en ATO. Några tips på en som passar till 100 liter? Dunstar ca 2 liter/dygn. 


 

IMG_0211_2.jpg

 

Du har ju tunzes nano men den är fortfarande inte lika säker som deras 3155. Rekommenderar alltid den :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-28 at 04:26, Kim Rosenqvist skrev:

 

Du har ju tunzes nano men den är fortfarande inte lika säker som deras 3155. Rekommenderar alltid den :) 

Det blev en 3155, borde komma idag tillsammans med ett gäng sniglar och eremtier. Algpåväxten har tagit rejäl fart under helgen och det ser för jäkligt ut just nu 🙈

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag misstänker att jag har en kraftig bakterieblomning, men detta har suttit i i över 1,5 vecka nu. Jag byter 10% vatten 2 gånger i veckan men det hjälper inte. Vattnet är riktigt grumligt/mjölkigt men det varierar något och är bättre på morgonen för att vara som sämst på eftermiddagen.

Vad kan jag göra eller lägger det sig till sist?

558983C4-F41C-46CA-80CE-99C0C394FB1D.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV är ett efektivit sätt att bli av med bakterier i vattenkolumnen. Dessa går att montera provisoriskt under en kortare period. Du kanske kan låna en uner någon vecka av någon annan akvarist?! Annars så brukar dessa saker gå över efter ett tag. Jag ser på bilderna att ditt kar är rätt nystartat så det är naturligt att man får dessa obalanser titt som tätt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag lät allt vara utan vattenbyten och ett par dagar senare hade bakterieblomningen lagt sig. 

Idag blev det en tripp till Kungsbacka och första fiskarna fick flytta in. Ett black ice snowflake-par som spräckte min budget för dagen rejält..
De är helgalna och simmar mot strömmen vid utblåset från returpumpen strax under ytan. Var tvungen att lägga på en plexiskiva som lock för jag är rädd att de hoppar ut 😅 Är det ett vanligt beteende för clowner? De jag haft tidigare har hållt sig närmre botten och inte varit alls lika ivriga att simma.. 

DSC01363-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...