Gå till innehåll

branching hammer dör


Rekommenderade inlägg

Hej , har en så kallad branching hammer och den har 2 st huvuden. För någon vecka sedan försvann ena huvudet och lämnade kvar ett sklett efter sig medans det andra huvudet levde och mådde bra. Nu ser jag att det samma börjar hända på det andra huvudet med... någon som vet om detta går att lösa på något vänster eller bara vänta och se ifall den får liv igen?

Nästan alla parametrar är okej och har varit stabila ett bra tag. Det enda som har varit noll ppm under tiden jag haft karet är nitrat och fosfat. Allt annat lever och mår bra;/

 

20220125_162049.jpg.29debbbe47aa643ec70f04dba09a793d.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar alla koraller 1-2 gånger i veckan med mat (reef pulse) och spottmatas , senast den åt var igår med rätt tydlig reaktion till maten nitrat har gått upp lite efter testet jag gjorde i fredags, nitrat har gått upp till 1.38ppm(hanna) och fosfat ligger på 0.00 ppm(hanna) den var trivts och växt i 5 månader... inget har ändrats under den tiden förutom mina vattenbyten varje vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska börja mata lite mer för att försöka få upp nitrat och fosfat men har kollat lite på Youtube nu och inser att det är polyp bailout. Korallen dör och försöker avlägsna sig från sklettet för att sen hitta ett annat ställe för att växa på igen... dock väldigt ovanligt att de överlever dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan även vara bakteriell infektion på euphyllian, dock mindre troligt om även dina sps börjar påverkas. Jag fick döda huvuden på euphyllia och caulastrea när jag nollade jod och låg extremt lågt i kalium. Problemen slutade omedelbart när dessa ämnen justerades till normala nivåer. Jag skulle skicka ett icp-test för att få en bredare bild. Hur stora och frekventa vattenbyten gör du? Om problemen är akuta skulle jag även göra ett relativt stort vattenbyte, om det inte är akut skulle jag vänta med det tills du fått svar på Icp för att bättre kunna styra åtgärderna. Skulle även dosera nitrat och fosfat.

Hur ligger saliniteten? Är refraktometer kalibrerad?

Ändrat av Hampus85
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig testat jord eller kalium eftersom jag heller inte doserar det. Gör 10% vattenbyten varje vecka. Salinitet ligger på 1.026 sg, tempen har inte heller ändrats något drastiskt, svänger mellan .3 grader. Ska försöka få tag på någon fosfat och nitrat tillsats.

1 timme sedan , Hampus85 skrev:

Det kan även vara bakteriell infektion på euphyllian, dock mindre troligt om även dina sps börjar påverkas. Jag fick döda huvuden på euphyllia och caulastrea när jag nollade jod och låg extremt lågt i kalium. Problemen slutade omedelbart när dessa ämnen justerades till normala nivåer. Jag skulle skicka ett icp-test för att få en bredare bild. Hur stora och frekventa vattenbyten gör du? Om problemen är akuta skulle jag även göra ett relativt stort vattenbyte, om det inte är akut skulle jag vänta med det tills du fått svar på Icp för att bättre kunna styra åtgärderna. Skulle även dosera nitrat och fosfat.

Hur ligger saliniteten? Är refraktometer kalibrerad?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dör infektioner av koralldopp? Tog för ett tag sen upp euphyllian och doppade den för att bli av med ev parasiter och koralldoppet jag använde hjälpte mot läkning av koraller med. Inget där hjälpte. Gjorde vattenbyte så förmodligen ökdes alla "trace elements" och ska låta allt stabilisera sig innan jag testar igen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...