Gå till innehåll

Behöver hjälp med AF 123 dosering


Mattias7898

Rekommenderade inlägg

Hej!

Behöver lite hjälp med att få kläm på dosering och hur man balanserar ut höga värden.

Försöker att få redseas värden på ett av deras recept.
Har doserat bara KH av AF 123, vet att man skall egentligen dosera lika av alla 3, men vad gör man när något av CA eller MG är för höga?
Där står att man skall dosera efter det värdet som konsumeras minst och "buffra" upp de andra till rätt nivå, är det då inte samma som att bara dosera KH om de andra värdena är höga?

Mina värden igår. Tagna med Hanna. Har bara LPS och mjukisar. Inga fosfat removers förutom nopox.

temp 25.3c
salt 1.026
Kh 11.5
ca 525
Mg 1480 AF test
nitrat 11.5 på väg nedåt.
po4 0.1 ,ULR Låg på 0.0 sön och mån, dosera 2,5 ml ati P och ons visa den 0.26, och igår 0.1 ?
nopox 15ml dag
reef energy 15 ml dag

Gör ca 50l varannan vecka i byte och var gång har KH ökat, borde det inte minska om man byter vatten som har mindre värde än det som är i karet?

Korallerna börjar att trivas för en gång skull så jag skulle verkligen inte vilja mixtra till det nu så de smälter bort.

 

redsea.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slutade med Aqua Forest Salt för många år sedan då de hade en lapp med värdena i varje hink.

Men de stämde inte. Jag trodde saltet hade blivit mycket bättre nu.

Det är normalt att den mesta fosfaten binds i stenen när man doserar efter nolla.

 

Det finns en tråd på R2R om en kille som räknade fel och doserade 10 mg/l.

Efter någon - några veckor var det nere i 0,1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med aquaforest 123 i ett par år, och det funkade bra. Tyckte dock att deras spårämnen låg lite väl lågt (tycker dock att man får dosera upp vissa spårämnen oavsett vilket märke). 

Bytte från AF enbart pga jag ville ha en lite mer koncentrerad lösning. 

Utifrån värdena i ditt kar och det faktum att du bara har lps, så kan du säkert pausa all dosering av balling i säkert ett par veckor, låt allt komma ner till en önskvärd nivå. 

Skulle även säga att du nog kan skippa vattenbyten ett tag framöver om du ändå måste dosera för att få upp fosfat och nitrat (om du varken behöver ersätta förbrukade ämnen eller få ner näringsvärden finns det inget direkt behov av ett strikt schema för vb) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Kim för infon, då pausar jag lite och låter det sjunka. Så får jag fundera sen vad jag byter till, kör nog slut på det jag har först i alla fall.

Är det dumt att köra KH så högt som redsea vill som 11,5 eller skall jag låta det sjunka till 8 ca? Läser man på balling instruktionerna så verkar det som de är utformade för att ligga runt 8 dkh.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Mattias7898 skrev:

Tack Kim för infon, då pausar jag lite och låter det sjunka. Så får jag fundera sen vad jag byter till, kör nog slut på det jag har först i alla fall.

Är det dumt att köra KH så högt som redsea vill som 11,5 eller skall jag låta det sjunka till 8 ca? Läser man på balling instruktionerna så verkar det som de är utformade för att ligga runt 8 dkh.

Vet inte riktigt om Red sea rekommenderar 11,5? Det är lite väl i överkant. Det ska ju vara möjligt men du ligger nära en ganska kritisk gräns. 

De flesta brukar ligga nånstans mellan 7,5-9, att lägga sig i mitten av det spannet ger dig svängutrymme både uppåt och neråt innan det börja bli kritiskt (sen är ju så stabilt som möjlugt såklart det bästa). 

 

Men kör slut på aquaforest, inget fel på det alls. Balling är ju ungefär som öl. Du får samma effekt men vissa behöver du inte dricka lika mkt av för att bli go å gla. Smaken är sen ganska subjektiv och personlig, och vissa är mer prisvärda än andra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...