Gå till innehåll

Mat är en jungel, nybörjare behöver tips


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Det här med mat känns som en riktig jungel men till skillnad från mycket av tekniken (som också är knepig) så får det inte så mycket uppmärksamhet på nätet. Jag känner därför att jag har väldigt dålig koll på vilka bra men prisvärda alternativ det finns här i Sverige. 
 

Nori kan man köpa på en asiatisk mataffär, jag har läst tråden om egenhändigt gjord frysmat men jag tror jag väntar med det innan jag känner mig mer hemma i hobbyn.

 

Så vad har ni för rekomendationer när det gäller både frysmat, flakes och pellets? Vad är bra men till rimligt pris? (Jag såg att reefbuilders rekommenderade ”cool mysis” som är extremt billigt i USa men det finns inte i sverige)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror nog mycket på vad man har för djur en del kan vara lite petiga i maten , personligen så prioriterar jag fiskarnas hälsa och använder helst en blandning av kända pellets (kör formula 1+2 samt Af marine mix + algea) som bas och toppar med Nori och fryst efter behov. 
vid köp av Nori som inte är framställd för akvariebruk skulle jag tro att det är viktigt att kolla så de inte är behandlade med något kem.

jag har faktiskt tänkt att börja laga lite frysfoder då jag förr brukade göra det till mina diskusar men det har bara inte blivit av. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror på att man kombinerar flera olika sorters mat för att se till att fånga eventuella brister i enskilda märken eller att någon fisk inte får det som de behöver. I dagsläget matar jag pellets från Ocean nutritions Formula one och formula two samt New Life spectrum algae max via min Eheim autofeeder. Jag har denna satt på  minsta mängden och att den snurrar fyra gånger. Sedan matar jag Ocean nutritions frystmat också (ägg, artemia, mysis, krill, red plankton) samt Nori ett par gånger i veckan. 

 

Ett tips är att låta dina pellets ligga och dra ett par minuter i en aminosyra innan du matar dem om du gör det för hand. Själv så använder jag Red Sea Reef Energy AB+ för detta. Det räcker med ett par ml i ett litet plastglas och sedan i med pellets. 

 

Nu funderar jag på att testa Panta rheis pellets samt Dr Bassleer pellets men de är lite dyrare och det är nog mer att jag vill testa nya saker än att det behövs. 

 

För fiskar som är lite petiga kan jag rekommendera Masstick easy reefs som är en pasta som man gör genom att blanda ett pulver med vatten. Detta kan sedan sättas på glaset och fiskar kan komma och nafsa på det. Jag har för mig att det är framförallt mysis i detta vilket är ett bra foder. 

 

Jag har försökt med flytande föder typ Nyos men det fungerade inte för mig eftersom min doserpump inte kunde hantera det. (försökte få till en autofeeder)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nori från en mataffär är inte att rekommendera som huvudfoder då den är rostad för att få ned bakteriemängden. Rå Nori för akvariebruk har mer bakterier och framför allt mer vitaminer.

De flesta fiskarna vi har är planktonätare och lever gott på en mix av frysfoder.

Fiskar som bara äter fastsittande djur kan man ofta få i gång med "mussla på halvt skal" eller halverade djupfrysta musslor från livsmedelsaffären. Efter några veckor eller en månad brukar de  de andra fiskarna ha lärt dem att äta friflytande mysis och artemia .

Men det finns fiskar som huvudsakligen äter svampdjur eller koraller och de dör ofta av någon okänd brist efter något år.

Det finns en frysfodermix "Angel formula" och det verkar som om den täcker den bristen.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har använt olika sorter Ocean Nutrition med bra resultat i flera år, både fryst och pellets.

Jag brukade använda nori från livsmedelsaffär eftersom jag (felaktigt) trodde att akvariebutikernas var hutlöst dyr, men har nu gått över till nori från akvariebutik samt Red Marine Algae Seaweed från Ocean Nutrition. Någon som om den senare rödalgen är bättre än nori på något vis?

Jag har även börjat testa Nyos flytande foder (Chromys och Goldpods), men en del av fiskarna verkar mycket mer kräsna med detta och spottar ofta ut bitar (även små bitar som fisken borde kunnat svälja). Det senare har jag inte sett med andra foder, kan det vara något fel på detta foder? Det är inte för gammalt enligt Bäst Före-datumet.

Generellt tror jag fryst foder är bättre än pellets, men jag använder ändå pellets till t ex sandvändare, som inte brukar lyckas få tag i mat annars. Jag låter pelletsen sjunka ner till botten genom ett långt plaströr, sedan täcker jag högen med sand innan övriga fiskar hinner se. Detta kräver lite list och tålamod eftersom fiskarna vet att det kommer mat genom plaströret, men lyckligtvis är deras närminne dåligt, så det räcker att flytta plaströret lite så har de glömt var jag grävde ner fodret. Man kan även spruta ner tinat frysfoder (t ex Cyclops eller Artemia) i sanden med en lång foderpipett, så får sandvändaren leta upp det själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...