Gå till innehåll

Borra


uffeboman

Rekommenderade inlägg

Du behöver nog förklara lite tydligare vad du är ute efter för att få informativa svar. Vill du veta hur man borrar i glas?

 

Av bilden att döma ser det iaf ut som att hålen sitter lite väl nära glasets ytterkant och de två hålen till höger ser ut att vara lite väl nära varandra enligt mitt tycke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några grundregler om hur hålen kan placeras. Här är ett exempel från en fabrikant. (Europeisk Norm)

Viktigare är väl egentligen att man kan skruva dit eller ta bort genomföringarna efter det att akvariet är limmat.

 

CE Glass maximum PROCESSABLE dimensions

There are some limitations regarding drilling in terms of dimensions, hole arrangements ( distance between holes, dimension from the edge of the glass and the corners of the glass). These restrictions are defined in EN12150-1.

Essentially, the following constraints need to be kept in mind:

  • The diameter of the hole should not be less than the thickness of the glass.
  • The shorter edge of the drilled glass should not be less than eight times the glass thickness.
  • The distance between the holes, and the distance of the holes from the edge of the glass should not be less than twice the glass thickness.
  • For sharp angles, the distance between the tip of the corner and the edge of the hole should be min. six times the glass thickness.
  • For rounded glass corners, the distance between the assumed tip of the rounded corner and the edge of the hole should be min. four times the glass thickness.
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok ska förklara vad jag är ute efter. Mitt red sea reefer 525l har spruckit i botten som bilden visar.

Glasskivan kostar några tusen att köpa färdig så jag undrar om nån har borrat något liknande själv?

Jag har bara borrat några enstaka hål och det har gått bra.

Skivan är 12mm tjock och hålen som red sea har gjort följer inte rekommendationerna som står ovan.

Om man följer grundreglerna och drar isär hålen vågar man borra utan att det spricker?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, uffeboman said:

Ok ska förklara vad jag är ute efter. Mitt red sea reefer 525l har spruckit i botten som bilden visar.

Glasskivan kostar några tusen att köpa färdig så jag undrar om nån har borrat något liknande själv?

Jag har bara borrat några enstaka hål och det har gått bra.

Skivan är 12mm tjock och hålen som red sea har gjort följer inte rekommendationerna som står ovan.

Om man följer grundreglerna och drar isär hålen vågar man borra utan att det spricker?

 

Ja, det ska inte vara några problem.

 

Dock om du hur som haver har karet tömt och ska borrra så strunta i att borra i bottnen, borra ist för en balkongöverrinning på bakrutan så slipper du ful låda i karet som pajar cirkulationen och tar upp plats. 
image.jpeg.86507f49661c9c37094c6361c4e98b9c.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...