Gå till innehåll

”Bruna trådalger”


Speedster

Rekommenderade inlägg

Olika algätare. Sjöborrar, varianter av sniglar mm. Ett effektivt clean up crew. Beroende på hur nytt vattnet är kan du också ha i algätande fisk. Kirurger, blennider och foxface tex. Minska ner effekten och tiden på belysningen hämmar också tillväxt av fulalger. 
 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2022-02-02 at 14:39, Speedster skrev:

Någon skulle vilja ta en titt på bilden o ge feedback på vad det är för alg och hur jag blir av med dem?

 

image.jpg

När det blir för långt kan det vara bra att rycka ut lite manuellt, kan bli för mkt för de små liven att tugga i sig. 

 

Eventuellt släpper en del av sig själv när systemet stabiliseras och du får andra typ er av bakterier som konkurrerar ut dess växtyta. Risken finns dessvärre då att de multnar i karet och blir en extra dos av po4/no3. 

 

Nagga av där du kan men du behöver inte raka stenarna lena :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, jag har gått loss med saxen o klippa av dem då de inte går att dra för hand (de är för hala).

Jag har även satt igång en hemmabyggd Co2 scrubber, samt kört ett extra silikatfilter efter osmosen och kört igång Ozon, så tycker de har minskat en hel del.

Ändrat av Speedster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...