Gå till innehåll

prick fråga


Saltis

Rekommenderade inlägg

jag har köpt en koffert som inte hade några prickar sen när jag kom hem och la den i karet så fick den prickar jag har inga problem med andra fiskar för jag har en uv på 25W på ett 120L det jag undrar över kan det vara för att den ny eller är det prickar.

mitt uvc är på hela tiden och är 4 månader gammal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Varje vecka läser jag att folk med uv som får prick... Det är möjligt att uv tar död på en del frisimmande parasiter (och mycket annat nyttigt) men det verkar ju inte vara speciellt effektivt för att kurera drabbade djur (eller att hindra att de drabbas). Jag skulle råda dig att testa att ge fisken vitlök i maten. Pressa ett par klyftor och blanda med vatten, sug upp vätskan med pipet och låt maten dra i vätskan innan du matar. Fortsätt i två veckor även om symptomen försvunnit. Det är möjligt att det kommer in någon skeptiker och kommenterar detta men det finns betydligt mer som stöder att det fungerar än motsatsen.

Enkelt, effektivt, billigt och ofarligt för invånarna.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och fullkomligt nonsens!

Parasiterna är frisimmande med 20-30 timmars mellanrum och det är då som uvet gör jobbet och dödar parasiterna!

Att en nyinsatt fisk får prick kan det däremot inte fixa förän parasiterna faller av.

Däremot är det viktigt att U-vn görs rent åtminstone varannan månad, annars blir det snabbt verkningslöst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, Jag är en skeptiker till vitlök. Jag har praktiserat detta själv och ingen bevisad effekt har jag fått där av min misstro. Stressprick brukar försvinna efter några dagar mina maskarillfjärilar fick dettta men efter 4 dagar var allt borta, jag har ingen uv. Jag börjar tro att prick på nyinflyttad fisk inte är samma sjukdom som (Riktig prick) som bara ökar och ökar ju längre tiden går. Finns det några rön om detta någonstans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer nog bra Svärd, dom besvärliga prickangreppen verkar bara sätta sig på fiskar som har nedsatt allmännkondition

- flytt/städa i karetpricken brukar bara bryta ut i en omgång för att försvinna av sig själv om akvariet är i god kondition.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och fullkomligt nonsens!

Det finns alldeles för mycket data som påvisar effekterna av en stark dos av nypressad vitlök och dess inverkan på parasiter (både inom fiskodling och t.o.m. mänsklig medicin) för att du eller någon annan ska kunna avfärda det som "fullkomligt nonsens!". Sök på parasites + garlic på google och läs tills dina ögon blöder :). Jag säger dock inte att det är ett 100% skydd (något sådant finns inte och uv är definitivt inte ett).

Gör vad du vill men jag råder dig som sagt att försöka med denna metod så som jag beskrev den. Jag tänker för övrigt inte börja en sju sidors debatt om vitlökens vara eller icke vara. För mig har det fungerat i över 6 år (kanske bara tur, fan vet jag) men jag tycker inte du har något att förlora på att pröva det.

Berätta hur det går och jag hoppas att du inte begränsar dina möjligheter att bekämpa utbrottet på basis av Gregers eller någon annans kommentar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, det vore intressant om du kunde nämna en artikel där det finns några belägg för att vitlök skulle ha någonsomhelst påverkan på cryptocarion.

Som jag tolkade ditt inlägg så avfärdar du uv som prickbekämpare - eller är det en feltolkning från min sida?

Det finns en mängd såna här typer av "mirakelkurer" som vitlök,T.ex peppar,ingefära mfl.

Jag väntar bara på "mina fiskar slutade röka md hjälp av nikotinplåster"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingefära och vitlök påverkar också. Men påverka är ju en sak och bota en annan. I dag finns ingen metod som botar från cryptocaryon.

Man kan bara vänta på att parasiterna släpper från fisken och sedan döda det frisimmande stadiet med UV eller minska risken att det angriper fisk med diverse medel.

Om man gör korrekt:Sätter smittad fisk i ett oinrett kar med minst en vattenvolym / timme genom UV så botas fisken genom att smittan dör. Har man flera fiskar där finns ju risken att de slår ihjäl varann och har man inredning i karet bildas strömningsfria zoner där fiskar kan smittas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, inredning och strömningsfria zoner försämrar Uvets effektivitet rejält!

Kom just på att jag egentligen inte vet hur det är med kopparbaserade mediciner: dödar det parasiten på fisken, får den parasiten att släppa eller dödar den också bara frimsimmare??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har aldrig fått prick på mina fiskar så det är inte något fel på uvc och jag tittade ganska noga när jag köpte koferten och det var inga prickar på den. jag har också tittat på uvc lampan och den var hur rent som helst.

uvc n är kopplat till en ytterfilter på 800L/h som jag vet så ska det inte vara något problem med en 25W till en 120L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparbaserade mediciner dödar normalt bara den frisimmande generationen av parasiterna.

Men jag är litet tveksam. Det har på senare år dykt upp några kombinationspreparat som tar sötvattenssläktingen på ett dygn vid högre temperatur. Kanske får vi se liknande för saltvatten också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje vecka läser jag att folk med uv som får prick... Det är möjligt att uv tar död på en del frisimmande parasiter (och mycket annat nyttigt) men det verkar ju inte vara speciellt effektivt för att kurera drabbade djur (eller att hindra att de drabbas). Jag skulle råda dig att testa att ge fisken vitlök i maten. Pressa ett par klyftor och blanda med vatten, sug upp vätskan med pipet och låt maten dra i vätskan innan du matar. Fortsätt i två veckor även om symptomen försvunnit. Det är möjligt att det kommer in någon skeptiker och kommenterar detta men det finns betydligt mer som stöder att det fungerar än motsatsen.

Enkelt, effektivt, billigt och ofarligt för invånarna.

/Peter

125kg vitlök har samma bakteriedödande effekt som 1g penicillin (jag tar hellre p.c som är en naturprodukt än äter 125kg vitlök om dagen) Att detta skulle ha någon effekt på parasiter är rent nonsens!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

peppar ska i alla fall ingå i Medlet Stop parasites om jag är rätt informerad.
Det var en firma i USA som påstod detta. Preparatet blev stoppat och fick inte införas i EU beroende på att vad de påstod inte kunde bevisas. Man försökte även använda extrakt av rödpeppar (en paprikasort) i bottenfärg till båtar för att hindra påväxt men även detta blev en flopp.

Till Clownen det finns så mycket skit på nätet om "naturpreparat" så om jag trodde på hälften så trillar öronen av.

Alla peparat som saluförs i Sverige under påståendet att de har effekt mot sjukdom måste registreras hos läkemedelsverket. 2 st !! hitills godkända Ginseng och Johannesört (rogivande). En hästägare som försökte bota en häst med naturpreparat efter att en hästpratare sagt att hästen inte ville dö. Trots att 3 kolleger hade förordat slakt. Hon fick 3 års fängelse!

Alla djur i Sverige lyder under djurskyddslagen så även fisk och "skall vid sjukdom antingen behandlas med godkända metoder eller skyndsamt avlivas" slut citat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant, inredning och strömningsfria zoner försämrar Uvets effektivitet rejält!

Kom just på att jag egentligen inte vet hur det är med kopparbaserade mediciner: dödar det parasiten på fisken, får den parasiten att släppa eller dödar den också bara frimsimmare??

Alla medel påverkar frisimmande stadier och det finns bara två med bevisad effekt. Sötvatten eller coppar. UV kan bara minska smittan och bygger på att om det mindre så hinner fisken bli immun innan den dör. Jag har skrivet detta i många tidigare trådar. Wang lägg in Prick som sökord!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en firma i USA som påstod detta. Preparatet blev stoppat och fick inte införas i EU beroende på att vad de påstod inte kunde bevisas. Man försökte även använda extrakt av rödpeppar (en paprikasort) i bottenfärg till båtar för att hindra påväxt men även detta blev en flopp.

Till Clownen det finns så mycket skit på nätet om "naturpreparat" så om jag trodde på hälften så trillar öronen av.

Alla peparat som saluförs i Sverige under påståendet att de har effekt mot sjukdom måste registreras hos läkemedelsverket. 2 st !! hitills godkända Ginseng och Johannesört (rogivande). En hästägare som försökte bota en häst med naturpreparat efter att en hästpratare sagt att hästen inte ville dö. Trots att 3 kolleger hade förordat slakt. Hon fick 3 års fängelse!

Alla djur i Sverige lyder under djurskyddslagen så även fisk och "skall vid sjukdom antingen behandlas med godkända metoder eller skyndsamt avlivas" slut citat.

Konstigt att Salifert saluför detta preparat i Europa för det är samma innehåll som i det amerikanska märket Skillnaden är bara att Salifert har tagit hand om detta preparat för den Europeiska marknaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade vitlök ett tag, det fungerade på så sett att fisken för stärkare motståndskraft för att få prick igen förutsatt att man kör vitlök i maten hela tiden. Jag vet innte hur vitlöken påvärkar fisken i längden men jag har slutat, är skeptisk till vitlök kansje för att jag innte tål vitlök själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, det vore intressant om du kunde nämna en artikel där det finns några belägg för att vitlök skulle ha någonsomhelst påverkan på cryptocarion.Det finns en mängd såna här typer av "mirakelkurer" som vitlök,T.ex peppar,ingefära mfl. Jag väntar bara på "mina fiskar slutade röka md hjälp av nikotinplåster"

Som jag sa kunde du själv söka på de sökord som jag skrev i min tråd men latmasken är i vissa fall även den en svårbotad parasit så här följer ett litet urval av artiklar som beskriver effekten som vitlök har på parasiter i fisk: Sökord: garlic + parasites + fish. Varsågod (om du inte är nöjd med dessa kan jag snabbt länka 100 sidor till):

------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2004/mini4.htm

An extract of garlic, allium satiyum, has been reported to eradicate trichodinids (Madsen et al. 2000). It has also been demonstrated that garlic extract kills Ichthyophthirius multifiliis, at the theront stage within 15 hours. Ichthyophthirius multifiliis is the freshwater parasite that causes an infection that is often referred to as ick.

The extract was prepared by crushing fresh garlic cloves. The juice was then added to the aquarium at a dosage of 62.5 mg/L to kill theronts.If more than 50% of the theronts died the concentration was recorded as effective ((Buchmann, et al., 2002). A dosage of 570 mg/L was required to kill 100% of the tomocyst stage of Ichthyophthirius multifiliis. Preliminary tests using allium satiyum indicated that it has no effect on trophonts in the skin of fish (Buchmann et al., 2002). The amount of active compounds varies widely among the different varieties of garlic and the use of garlic, by adding it to the water, may prove to be unrealistic ((Buchmann, et al., 2002).

http://www.marineaquariumadvice.com/Saltwater-Ich-and-Garlic.htm

Jedlicki first used garlic with fish as a treatment for internal parasites. She is convinced that garlic kills parasitic worms in the digestive tract, and believes there is a correlation between feeding the fish garlic and a reduced incidence of saltwater ich outbreaks. Kelly is a pediatric nurse practitioner. Assisted by a veterinarian, she tested her idea on marine fish. Kelly reasons that garlic works by boosting the immune system of fish making them more resistant to infection. Perhaps fish that are liberated of intestinal worms are more resistant to external parasites and other pathogens. Another theory suggests that as the garlic is ingested it accumulates in the skin and tissues of the fish, chemically masking their scent. This repels the parasite so it no longer attacks the fish, much in the same way that it discourages flies and mosquitoes that would otherwise bite a horse.

http://www.seahorse-nw.com/Parasitic_Fish_Diseases.html

Using garlic is the latest promising natural disease cure and preventative. Mixing garlic with food not only enhances their slime coat which causes parasites to fall off the fish but also acts as an appetite stimulent. We sell Garlic Extreme liquid extract in 1 oz and 4 oz bottles.

A good home made food is live brine with added Selcon for vitamins and garlic for diseases. To one portion of brine add one dropper of Selcon and 2-3 drops of garlic extract. Combine and let set for an hour then freeze flat in a baggie.

http://www.marinedepot.com/aquarium_additives_ecosystem_fish_reef_solution_garlic_elixir.asp?CartId=

Parasites

Garlic has been demonstrated to kill parasites, including amoeba and hookworm, in test tubes and in animals. Older studies in humans support the use of garlic to treat roundworm, pinworm, and hookworm. However, due to a lack of clinical trials, the amount of garlic needed to treat intestinal parasites in humans is not known.

http://www.petsforum.com/personal/trevor-jones/marineich.html

It is worth noting that many people have had apparent success with adding garlic to the food of infected fish. Garlic is well know for its therapeutic effect, particularly in humans and it is possible that the same active ingredients may be effective in fish, too. As with other treatments, it is difficult to assess the effectiveness of garlic as a dietary supplement. The theory behind the use of garlic is to aid and strengthen the fish's immune system's ability to recognise and react to the parasite.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Som jag tolkade ditt inlägg så avfärdar du uv som prickbekämpare - eller är det en feltolkning från min sida?

Nej det har jag aldrig hävdat, läs min tråd igen, jag skrev att det delvis kan döda parasiter som är frisimmande men ofta ligger parasiter latenta i vilda fiskar och dessa bryter ut t.e.x. vid ökad stress. Att bota en redan drabbad fisk med uv ser jag därför som ganska verkningsslöst men att det kan hjälpa att reducera antalet frisimmande parasiter och därmed minska risken för ytterligare spridning och att fisken drabbas överhuvudtaget. Det bästa skyddet tror jag är en kombination med vitlök och uv där vitlöken kan ges när sjukdomen redan brutit ut eller helst att den ges kontinuerligt för att minska risken för att den bryter ut.

Ingefära och vitlök påverkar också. Men påverka är ju en sak och bota en annan. I dag finns ingen metod som botar från cryptocaryon.

Ja det stämmer Stig. Med påverkar menar jag att det minskar risken för att sjukdomen bryter ut och att parasiterna lämnar värddjuret levande. Det är därför det är viktigt att fortsätta behandlingen och helst kombinera med uv eller andra metoder såsom medicinering i karantänskar och sötvattensdopp.

Till Clownen det finns så mycket skit på nätet om "naturpreparat" så om jag trodde på hälften så trillar öronen av.

Alla peparat som saluförs i Sverige under påståendet att de har effekt mot sjukdom måste registreras hos läkemedelsverket. 2 st !! hitills godkända Ginseng och Johannesört (rogivande). En hästägare som försökte bota en häst med naturpreparat efter att en hästpratare sagt att hästen inte ville dö. Trots att 3 kolleger hade förordat slakt. Hon fick 3 års fängelse!

Alla djur i Sverige lyder under djurskyddslagen så även fisk och "skall vid sjukdom antingen behandlas med godkända metoder eller skyndsamt avlivas" slut citat.

Du glömde penicillin... Och du påstår väl inte på fullt allvar att naturpreparat inte ingår och har ingått i mediciner i flera tusen år, bl.a. penicillin? Finns det någonstans dokumenterat att uv är en godkänd metod för sjukdomsbehandling av redan parasitdrabbad fisk eller riskerar Saltis fängelse nu?

125kg vitlök har samma bakteriedödande effekt som 1g penicillin (jag tar hellre p.c som är en naturprodukt än äter 125kg vitlök om dagen) Att detta skulle ha någon effekt på parasiter är rent nonsens!

Sjukdomen prick är ingen bakteriesjukdom utan en parasit så vitt jag vet, dvs ett djur, det trodde jag du kände till. Din kommentar angående vampyrer och vitlök förtjänar knappast en kommentar men den får mig lite att höja på ögonbrynen...

För övrigt tycker jag att flera av era kommentarer är utomordentligt barnsliga och minst sagt förvånande med tanke på att det är flera av de mest rutinerade akvaristerna här på forumet som slänger ur sig dem (kanske därför jag får pm av folk som är positiva till vitlök istället för att kommentarerna läggs upp här). Att ni sedan i flera fall dessutom skriker ut era åsikter tycker jag är mycket svagt.

Till er andra önskar jag en trevlig valborg och var inte rädda att använda vitlök när uv´t inte lyckas skydda eran fisk.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlök är mycket gott jag älskar det. Men som skrives 570mg/l av den iteriska oljan som finns i vitlök dödar nog allt i ett akvarium. Angående kommentaren om naturmedicin så vill jag bara påpecka att det är vad skolmedecinen gör. Man fastställer den verksamma substansen renframställer den och kontrollerar hur mycket man ger så att biverkningarna blir så få som möjligt. Ex. Digitalis pupurea innehåller digitoxin (hjärtmedicin) på 1800-talet såldes torkade blad på Ap. Folium digitalis, men genom att halten i bladen varierade från år till år och att man inte viste hur så fick man allt från god effekt till förgiftning med samma mängd blad. Man försökte då göra ett extrakt (urlakning med alkohol) som såldes som Tinktura digitalis. I dag tillverkar vi tabletter 0,13mg och 0,25 mg och vet vad vi gör och undviker förgiftningsdödsfall.

Jag vet inte varför denna motsats mellan skolmedicin och örtmedicin har uppstått inte har den någon grund hos oss medicinare i varje fall.

Problemet är att kunna vetenskapligt bevisa effekten av t.ex. vitlök är att den ingående substansen ej är standardiserad och att inga dubbelblindtester utförts. Vi vet altså inte om det är trots eller tackvare som ger resultatet. Att de giftiga substanser som många växter, bakterier och svampar producerar för att skydda sig tar död på många djur är mycket gammal kunskap, men att dosera i rätt mängd så att värddjuret överlever är en stor konst. Mjöldryga ger förgiftning av folk men Methergin används i gynikologin.

Alla antibiotika som finns utom ett (enrofoxacin) framställs av antingen svampar eller bakterier.

Av alla antibiotika så finns bara ett Avermectin som har effekt på parasiter (som har GABA som transmittorsubstans vilket bara finns i centrala nervsystemet hos de flesta djur).

Att använda giftiga substanser för att ta död på parasiter är inget nytt. För använde man Arsenik med gott resultat. Kanse skulle små mängder arsenik gå att använda i fiskmat men hur och hur mycket.

Jag litar i varje fall på de substanser som är vetenskapligt dockumenterade där vi vet hur och hur mycket för att få önskad effekt. Det vet vi inte vad gäller vitlök. Vad vi vet är det jag skrev att extrakt från 125kg vitlök har samma bakterihämmande effekt som 1g penicillin. Motsvarande effekt på parasiter har ej gjorts varken när det gäller mängd eller dosering. Framgår dessutom av en av de artiklar du bifogade.

Trevlig Valborg till er alla även de med avikande uppfattning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...