Gå till innehåll

UPS Batteribackup (Uninterruptible power supply)


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

900W, 1500 VA? Vad säger detta om kapaciteten? Ingenting. Många förväxlar 1500VA med VAh, men så är inte fallet. Man anger VA bara för att datorer ofta är en ganska reaktiv last, och därför blir bara Watt missvisande.  VA rating tar hänsyn "power factor" eller Cos-phi på "svenska". Dvs 900W (Cos-phi = 1) om du har en rent resistiv last (tex din värmare) eller en siffra lägre än 1 om du har en induktiv last (tex din AC-pump).

 

Man får läsa lite djupare i specifikation på din för att få en uppfattning om kapaciteten.

 

Maximal driftstid
4 min
Driftstid detaljer
11 min vid halv maskin, 4 min vid full laddning

 

Dvs 4 min @ 900W = 60Wh. Om tex din värmare på 300W råkar vara på vid tillfället så kommer UPSen klara c:a 12 minuters drift. En streamer på 20W håller teoretiskt 3h (ej hänsyn taget till Cos-phi). Visst vore det mycket enklare om de bara kunde ange Ah eller Wh i specifikation? Av någon anledning görs det sällan eller aldrig.

 

Det är med andra ord ett väldigt litet batteri i dessa UPSer. Deras syfte är att leverara ganska hög effekt under kort tid för att ge servrar och datorer möjlighet att stänga ner kontrollerat samt att filtrera nätspänningen från spikar och dippar.

 

BRS har helt rätt i sin analys. Prioritera vad du vill driva. Tycker också de prioriterar rätt. Vill man köra "allt" mer än enstaka minuter är ett bensindrivet elverk mer eller mindre enda rimliga lösningen.

 

 

Precis som BRSTV är inne på är det mycket effektivare att hålla sig vid 12V hellre än att konvertera 230VAC -> 12VDC -> 230VAC -> 12VDC (eller annan kontroll / driftspänning som våra pumpar har). Tittar man på Ecotechs lösning kan jag nästan satsa pengar på att det endast består av ett MC batteri eller liknande samt en "trickle charger". Dvs delar man kan köpa för 100-lappar på Biltema och koppla själv. Tror de testar att man kan köra en MP10:a på detta lilla Ecotech batteri i hela 80h.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Specifikt på Ecotechs Vortech pumpar är detta ju bara en separat 12V ingång på controllern. Om spänningen faller bort på den primära matningen så går den automatiskt över på de inställningar du valt för batteridrift, hjärnan sitter altså i kontrollern inte i batteribackupen. Vet inte hur det ser ut på andra märke. Men oavsett märke och huruvida de redan har en separat batteriingång eller ej, så har ju nästan samtliga våra enheter någon form av "DC-power brick" och det är därför en smal sak att ansluta en sekundär spänningskälla i form av ett batteri + tricklecharger samt ett backmatningsskydd i form av dioder om man verkligen vill DIY.

 

Nu har jag själv valt just Ecotechs batteri då jag gillar den enkla förpackningen som enkelt skruvas i väggen i kabinetet, ger och snygg och enkelt lösning som även funkar mot deras returpumpar. Men om man optimerar på pris så kommer man billigt och enkelt undan med Biltema eller Jula + lite DIY.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...