Gå till innehåll

RSM Max E 170 ato kan ej fungera riktigt.


Fina Fisken

Rekommenderade inlägg

Jag har ett Red sea max e 170 och en hemmabyggd sump.

Mitt problem är att Varje gång jag startar systemet och öppnar rören, hittar balansen så funkar inte vatten nivå skillnaderna. vattnet rör sig uppe i facket bakom akvarier och inte nere i sumpen i sista facket vart ato är sensorn är installerad.

 

Jag tvingas att använda retur röret som en barriär för att få rätt vatten nivå i karet och sumpen bara på detta sätt kan jag ha en stadig nivå så att ato sensorn känner igen att vattnet avdunstar.

Detta resulterar i att jag inte får ett "fall" bakom karet och jag får en olje hinna på toppen av akvariet samt fel vatten nivå där uppe. Jag förstår inte riktigt vad jag ska göra för att fixa detta, tror ni det kan vara retur pumpen?

 

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig här!

Slangen på bild nmr 3 är ato slangen som sitter i returröret.

1644307071797.jpg

1644307071790.jpg

1644307071794.jpg

1644307071786.jpg

Ändrat av Fina Fisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spelar inte så stor roll vilken pump du har tror jag , blir det väldigt lite flöde så kan de ju bli lite dålig fart i överrinningen dock.

normalt för red sea är det tystast om det undre röret är under ytan och vattennivån ligger och balanserar vid nödröret.

vill du ha mer fart så får du skaffa en större pump , streamerpumparna borde virvla om lite så det inte kan bli en hinna på toppen.

 

det ser rätt ut vad jag kan se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, johannes.k skrev:

Spelar inte så stor roll vilken pump du har tror jag , blir det väldigt lite flöde så kan de ju bli lite dålig fart i överrinningen dock.

normalt för red sea är det tystast om det undre röret är under ytan och vattennivån ligger och balanserar vid nödröret.

vill du ha mer fart så får du skaffa en större pump , streamerpumparna borde virvla om lite så det inte kan bli en hinna på toppen.

 

det ser rätt ut vad jag kan se

Installationen i sig är korrekt, men flödet svajjar nere i sumpen (3 e facket i sumpen)

Gör på detta sätt att se ato inte registrerar vattennivån korrekt.

 

Jag vill att vattnet ska vara ca 2cm under returröret och att sumpen ska ha en stabil avdunstning. Vad tror du om jag lägger ato sensorn bakom karet där uppe? Men fortfarande fyller sumpen med ato?

Ändrat av Fina Fisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din installation är lite besvärlig. Nivåmätaren sitter rätt, den har ingen annan plats än i returfacket. Problemet är vart du ska placera påfyllningsmynningen. Du kan inte placera den nere i sumpen där den borde sitta för då får du en hävert som tömmer hela ATOn.

 

På din bild har du placerat den riktad rakt ner i nödröret och det är lite udda men annars en bra lösning. För då kommer påfyllningsvattnet att rinna direkt ner i sumpen och fylla på returfacket där returpumpen står.

 

Ditt problem kommer från att du vill sätta ATO påfyllningen i ytavrinningsboxen och pumpa i vattnet i den. Det är inte en bra lösning, för vattennivån varierar däri mer eller mindre konstant. Nivån är inte fast, om man inte har det som du har på din bild att det alltid rinner över i nödröret. Men då får du inte något fall från kammen och du får en oljig yta. Eftersom ATOn går en så pass kort stund så kommer det blir så att den fyller upp boxen tills det rinner över nödröret och sedan höjs vattnet i returfacket och då har du fyllt på mer vatten än du behövde. 

 

Du skulle helst behöva lösa så att ATOn pumpar vattnet direkt till returfacket, men undviker att starta en hävert så att det inte rinner något vattnet efter att ATO pumpen slutat gå. Du skulle kunna dra ett rör ner från ATO tanken till returfacket och sedan med en kort slang från ATO pumpen pumpa in vatten i det röret. Röret måste vara öppet i toppen så det inte kan bli en hävert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mikoto skrev:

Din installation är lite besvärlig. Nivåmätaren sitter rätt, den har ingen annan plats än i returfacket. Problemet är vart du ska placera påfyllningsmynningen. Du kan inte placera den nere i sumpen där den borde sitta för då får du en hävert som tömmer hela ATOn.

 

På din bild har du placerat den riktad rakt ner i nödröret och det är lite udda men annars en bra lösning. För då kommer påfyllningsvattnet att rinna direkt ner i sumpen och fylla på returfacket där returpumpen står.

 

Ditt problem kommer från att du vill sätta ATO påfyllningen i ytavrinningsboxen och pumpa i vattnet i den. Det är inte en bra lösning, för vattennivån varierar däri mer eller mindre konstant. Nivån är inte fast, om man inte har det som du har på din bild att det alltid rinner över i nödröret. Men då får du inte något fall från kammen och du får en oljig yta. Eftersom ATOn går en så pass kort stund så kommer det blir så att den fyller upp boxen tills det rinner över nödröret och sedan höjs vattnet i returfacket och då har du fyllt på mer vatten än du behövde. 

 

Du skulle helst behöva lösa så att ATOn pumpar vattnet direkt till returfacket, men undviker att starta en hävert så att det inte rinner något vattnet efter att ATO pumpen slutat gå. Du skulle kunna dra ett rör ner från ATO tanken till returfacket och sedan med en kort slang från ATO pumpen pumpa in vatten i det röret. Röret måste vara öppet i toppen så det inte kan bli en hävert.

2 timmar sedan, mikoto skrev:

Din installation är lite besvärlig. Nivåmätaren sitter rätt, den har ingen annan plats än i returfacket. Problemet är vart du ska placera påfyllningsmynningen. Du kan inte placera den nere i sumpen där den borde sitta för då får du en hävert som tömmer hela ATOn.

 

På din bild har du placerat den riktad rakt ner i nödröret och det är lite udda men annars en bra lösning. För då kommer påfyllningsvattnet att rinna direkt ner i sumpen och fylla på returfacket där returpumpen står.

 

Ditt problem kommer från att du vill sätta ATO påfyllningen i ytavrinningsboxen och pumpa i vattnet i den. Det är inte en bra lösning, för vattennivån varierar däri mer eller mindre konstant. Nivån är inte fast, om man inte har det som du har på din bild att det alltid rinner över i nödröret. Men då får du inte något fall från kammen och du får en oljig yta. Eftersom ATOn går en så pass kort stund så kommer det blir så att den fyller upp boxen tills det rinner över nödröret och sedan höjs vattnet i returfacket och då har du fyllt på mer vatten än du behövde. 

 

Du skulle helst behöva lösa så att ATOn pumpar vattnet direkt till returfacket, men undviker att starta en hävert så att det inte rinner något vattnet efter att ATO pumpen slutat gå. Du skulle kunna dra ett rör ner från ATO tanken till returfacket och sedan med en kort slang från ATO pumpen pumpa in vatten i det röret. Röret måste vara öppet i toppen så det inte kan bli en hävert.

Din installation är lite besvärlig. Nivåmätaren sitter rätt, den har ingen annan plats än i returfacket. Problemet är vart du ska placera påfyllningsmynningen. Du kan inte placera den nere i sumpen där den borde sitta för då får du en hävert som tömmer hela ATOn.

 

På din bild har du placerat den riktad rakt ner i nödröret och det är lite udda men annars en bra lösning. För då kommer påfyllningsvattnet att rinna direkt ner i sumpen och fylla på returfacket där returpumpen står.

 

Precis det är därför jag har ato slangen direkt i returröret.

 

Jag fick svar på 1 fråga, jag trodde att vattnet bakom akvariet alltid var på samma nivå därav att sista facket i sumpen skulle sakta avdunsta, det som händer hos mig är att 3e facket antingen står still eller avdunstar oregelbundet, och vattnet där uppe vid returen är det enda som rör sig upp och ner.

 

Det resulterar i att jag inte har en bra ato me tanke på att 3e sump facket inte har nivån som det ska. Så som jag har gjort är det enda sättet att få balans på det och jag undrar vart felet är..har sett ut så sedan ja köpte karet begagnat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har gjort allt rätt , det kan vara lite knepigt att hålla balans i avrinningsboxen enklast är som jag sa tidigare om du lägger nivån så att lite sipprar ned i nödröret. Det är så red sea burkarna är konstruerade vill do ha mer fart på ytvattnet så kan du ju höja kammen lite 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, johannes.k skrev:

Du har gjort allt rätt , det kan vara lite knepigt att hålla balans i avrinningsboxen enklast är som jag sa tidigare om du lägger nivån så att lite sipprar ned i nödröret. Det är så red sea burkarna är konstruerade vill do ha mer fart på ytvattnet så kan du ju höja kammen lite 

jasså kan man höja kammen! det ska jag göra, men man slipper inte de "stänkande" ljudet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, johannes.k skrev:

Nja , jag tycker den sitter på rätt plats nu. 
fattar inte riktigt , i vilket fack sjunker nivån när vattnet dunstar menar du?

kan inte se var vattnet kommer ifrån filtersockan till facket med skummaren 

Såg detta medelande nu (jobbar)

 

1. När jag försöker ha vattenivån bakom karet ca 2cm under reservröret så står vattnet still i 3 facket i sumpen. Problem med ATO.

 

2. När jag har tekniken igång som jag har på bilderna, då fungerar ato som den ska men jag får en olje hinna på ytan samt att det skapas ljud när det skvätter i reserv röret.

 

Ultimata lösningen vore att ha vatten nivån bak i röret 1-2 cm under reserven, så att olje hinnan inte skapas och ljudet minskar. Ska prova lyfta kammen lite som du föreslog och se vad som sker. Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Stäng av ATO:n

 

2. Justera nivån i avrinningsboxen med ventilen på högra röret. Vattenytan i avrinningsboxen ska ligga mellan de två rörens mynningar. Gör den det kommer vatten rinna från ytan i karet ner i avrinningsboxen, och du får ingen oljig hinna. Är utformningen likadan som på ett RSR så kan kammen inte justeras, utan all justering görs med ventilen.

 

3. När du fått rätt nivå i avrinningsboxen, vänta en timme för att vara säker på att systemet är i jämvikt. Inga justeringar under denna tiden! Behöver du göra justeringar, vänta en timme efteråt.

 

4. Fyll på vatten i returfacket i sumpen så att du har den nivå du vill ha. Markera nivån på glaset med tejp eller en spritpenna. Sätt sensorn till ATO:n på denna nivån.

 

5. Vänta ett antal timmar så att du ser att vattnet avdunstar och nivån sjunker i returfacket.

 

6. Slå på ATO:n och låt den fylla upp det avdunstade vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Mattias7898 skrev:

Ser ut some en tunze osmolator nano, den har bara flotör magnet brytaren, inte den optiska avkännaren som den större modellen.

 

Den ser rätt monterad ut enligt bruksanvisningen.

Ja det är tunze nano osmolator och den är korrekt installerad 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, PerS skrev:

1. Stäng av ATO:n

 

2. Justera nivån i avrinningsboxen med ventilen på högra röret. Vattenytan i avrinningsboxen ska ligga mellan de två rörens mynningar. Gör den det kommer vatten rinna från ytan i karet ner i avrinningsboxen, och du får ingen oljig hinna. Är utformningen likadan som på ett RSR så kan kammen inte justeras, utan all justering görs med ventilen.

 

3. När du fått rätt nivå i avrinningsboxen, vänta en timme för att vara säker på att systemet är i jämvikt. Inga justeringar under denna tiden! Behöver du göra justeringar, vänta en timme efteråt.

 

4. Fyll på vatten i returfacket i sumpen så att du har den nivå du vill ha. Markera nivån på glaset med tejp eller en spritpenna. Sätt sensorn till ATO:n på denna nivån.

 

5. Vänta ett antal timmar så att du ser att vattnet avdunstar och nivån sjunker i returfacket.

 

6. Slå på ATO:n och låt den fylla upp det avdunstade vattnet.

Ska prova det när jag hinner, tack för tipset 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips är att ha ATO:n på timer och köra ett par ggr per dag. Om man har lite avdunstning så kan det bli att ATO:n fyller mer än nödvändigt för att vissa av dessa har ett minst antal sekunder den kör när den väl är igång. Brukar inte vara ett problem men jag upplevde det när jag hade ett mindre kar.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...