Gå till innehåll

KH Director - tips och tricks


johannes.k

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla, tänkte dela med mig lite av min KHD resa.

 

Installerade denna för ca ett år sedan och har både älskat och hatat den. Det är nog egentligen inget fel på själva hårdvaran / mjukvaran men otydliga instruktioner kan ställa till det en del.

Jag hade problem med spökvärden eller vad man skall kalla det, mätresultat som plötsligt inte stämde och sedan helt plötsligt stämde igen. Jag mätte , kalibrerade och gjorde allting rätt tyckte jag men fick ingen ordning på det.

 

Mitt första stora misstag, när jag skulle installera funderade jag på hur jag skulle ställa grejerna kikade på lite bilder (tror det var här på guiden) och gjorde lika placerade doserpump ovanpå KHD det är fel, KHD skall helst stå ovanpå doserpump annars blir det lätt kvar lite väska i mätcell då pumpen suger luft (luft vill uppåt/vatten vill nedåt).

 

Misstag nr 2: Dragit slangar i bergodalbana. För stabila mätresultat så måste naturligtvis en exakt mängd vätska pumpas in i mätcell, om en luftbubbla fastnar i slangen och sedan går in vid mätning blir naturligtvis mätning felaktig (skulle tro det gäller alla mätmaskiner på marknaden). Detta problem löste jag genom att borra nya hål i skåpet och gå ifrån sumpen hela vägen till KHD med stigning så att luften pressas ur under den första sekvensen av testet när ledningen fylls. Detsamma gäller naturligtvis ledningen från mätvätskan.

 

Misstag nr 3: Hämtat provvattnet från en del i sumpen där luftbubblor kan förekomma. Efter åtgärd nr2 blev inte detta lika kännbart men fortfarande en felkälla vilket jag åtgärdade genom att hämta vatten från en del i sumpen där det sällan förekommer luftbubblor.

 

Tänk på att kalibreringen av pumpar samt mätning av exakt mängd i slangar är extremt viktig för att få rätt KH värde  

 

Nu levererar utrustningen stabila värden som jag litar på och inte känner att jag vill kontrollera med traditionella testmetoder, jag använder nu även automatisk justrering av ballingen vilket jag inte kunde/vågade för ett år sedan. 

 

Jag hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa någon att slippa förhöjt blodtryck.

 

/johannes    

Ändrat av johannes.k
  • Gilla 1
  • Tack 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@wrang , jag har kört lite olika men sista tiden har jag kört på 4ggr / dygn. 
I och med att jag gjort en del förändringar och även satt i nya koraller så har kh varit lite ostabilt så jag vill mäta någorlunda ofta så att justeringar i balling kommer snabbt för att undvika stora svängningar, kommer troligen att gå tillbaka till 2 ggr / dygn när akvariet stabiliseras.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@wrang jag har inte räknar ut exakt men tittar jag på hur mycket reagens jag har köpt så ligger det på ca 150 sek / månad för mig, proben kalibrerade jag för några veckor sedan och den är fortfarande bra.

 

Vill inte öppna enheten då den fortfarande är under garanti , inte uppfattat det som ett vanligt problem på de forum jag är med i sett några där slangen låg fel vid leverans som orsakat problem med att den blev platt. Återkommer om jag skulle få några problem.

 

Jag tycker vi är lite dåliga på att dela erfarenheter ibland, alla gör misstag och det är inget att skämmas för bättre att dela för att hjälpa andra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag delar Johannes syn på att vi borde bli bättre på att dela med oss både av det som fungerar och det som inte fungerar samt ge tips på olika saker. Jag vill därför passa på att ge två tips som minskat månadskonstanden för mig rörande min KHD. Det första är att de vattenfilter som GHL säljer för 100-150kr styck är standard bränslefilter som används i t.ex. motorcyklar. Jag har själv gått så långt att jag köpte in ett fyrtiotal från Aliexpress vilket kostade mig ca 180kr inklusive frakt. Jag har mätt upp och dissekerat dessa och de är byggda på precis samma sätt och med samma vita filtermassa inuti. Den andra besparingsåtgärden är att reagensvätskan går att ersätta med 0,1N saltsyra. Svårigheten är att få tag i detta i Sverige om man inte har tillgång till företag som säljer till labb. Hoppas att detta hjälper de av er som är lite mer äventyrliga ;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, OR20 skrev:

0,1N saltsyra.

Har saltsyra på jobbbet 26%
 

vad innebär 0.1N

men är kanske dumt att labba skälv om det nu ej stämmer 100 med blandningen 

 

men kh regansen kostar 608kr/liter inkl porto

 

men hur mycket tar den för varje provtagning 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den pumpar ju in syra tills pH blir 4 , så det varierar ju en hel del på var på skalan du ligger, sedan kan man välja hur stort vattenprovet skall vara och det påverkar också mängden. Högst ovetenskapligt skulle jag säga att jag har en förbrukning på ca 2ml / test om jag ser på hur mycket jag gjort åt sedan jag bytte flaska, detta är vid 80ml sample och kh runt 8,4 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

11 timmar sedan, johannes.k skrev:

tittar jag på hur mycket reagens jag har köpt så ligger det på ca 150 sek / månad för mig,


Så drar den ca 2ml GHL KH director reagens så skulle det räcka till 500 tester en flaska på 1000ml

eller är det nått mer som behövs som kostar?

 

kör du tillbaka testprovet i akvariet eller en slask behållare 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, wrang skrev:

är det nått mer som behövs som kostar?

 

kör du tillbaka testprovet i akvariet eller en slask behållare 

Är väll givarbyte nån gång , 1-2 år säger manualen , tyskarna brukar vara försiktiga med löften så jag tolkar det som minst 1-2 år.

 

Jag kör till slask men har funderat på att köra tillbaka till burken sett att många gör det och inte haft problem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, wrang skrev:

Har saltsyra på jobbbet 26%
 

vad innebär 0.1N

men är kanske dumt att labba skälv om det nu ej stämmer 100 med blandningen 

 

men kh regansen kostar 608kr/liter inkl porto

 

men hur mycket tar den för varje provtagning 

 

 

 

 

 

 

N står för Normalitet och är ett uttryck inom kemi för hur många aktiva specier som en lösning har. När det gäller syror så är detta vätejonerna. Det är ju därför vi mäter pH. När det häller HCL så avger den "bara" en vätejon och N är samma som molariteten. Skulle det däremot vara Svavelsyra (H2SO4) så avger den två vätejoner och molariteten är därmed hälften så stor som för saltsyran vid samma normalitet. Hoppas att det hjälper. Man kan förenkla det med att säga att N är ett sätt att göra jämföra olika syror med varandra så att de avger lika många vätejoner. 

 

När det gäller att köpa syror så går det att göra på bl.a. Bauhaus. Saltsyran där är 31% om jag inte minns fel. Utmaningen är att dessa är gjorda för industriellt bruk och är därför inte exakt 31% utan är inom ett spann av detta. 

 

Som svar på din sista fråga hur man blandar för att få fram en 0,1N lösning (jag antar att det är HCL du har):

Först tar vi redan på hur mycket syra vi egentligen har: 25% HCL motsvarar 250gr syra i 1000ml lösning 

Sedan behöver vi överföra denna vikt till mol genom att standardisera det dels mot volym och vikt/mol syra: 250grx1mol/(36,458gr/mol)*1000ml lösning =>6,857mol

Eftersom HCL bara har en vätejon är detta samma som 6,857N

När vi vet hur många mol och N vi har så kan vi enkelt räkna på hur mycket vi måste späda ut detta: 0,1N/6,857N*1000ml=14,5836ml

Med andra ord du tillsätter 14,58ml i en bägare med ca 985.4ml rodi vatten så har du en 1liter 0,1N lösning med HCL syra

Du kan dbl kolla att du gjort rätt beräkning genom att ta 14,58ml/1000*250gr=3,645gr (HVL syra i lösningen) och sedan ta mol molvikten (36,458gr/mol) och dela dessa 3,645/36,458=>0,09997806 vilket är väldigt nära 0,1N.

 

Lycka till och kom ihåg syran ska i vattnet inte tvärt om för din säkerhets skull!

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...
On 2022-02-17 at 09:15, OR20 skrev:

N står för Normalitet och är ett uttryck inom kemi för hur många aktiva specier som en lösning har. När det gäller syror så är detta vätejonerna. Det är ju därför vi mäter pH. När det häller HCL så avger den "bara" en vätejon och N är samma som molariteten. Skulle det däremot vara Svavelsyra (H2SO4) så avger den två vätejoner och molariteten är därmed hälften så stor som för saltsyran vid samma normalitet. Hoppas att det hjälper. Man kan förenkla det med att säga att N är ett sätt att göra jämföra olika syror med varandra så att de avger lika många vätejoner. 

 

När det gäller att köpa syror så går det att göra på bl.a. Bauhaus. Saltsyran där är 31% om jag inte minns fel. Utmaningen är att dessa är gjorda för industriellt bruk och är därför inte exakt 31% utan är inom ett spann av detta. 

 

Som svar på din sista fråga hur man blandar för att få fram en 0,1N lösning (jag antar att det är HCL du har):

Först tar vi redan på hur mycket syra vi egentligen har: 25% HCL motsvarar 250gr syra i 1000ml lösning 

Sedan behöver vi överföra denna vikt till mol genom att standardisera det dels mot volym och vikt/mol syra: 250grx1mol/(36,458gr/mol)*1000ml lösning =>6,857mol

Eftersom HCL bara har en vätejon är detta samma som 6,857N

När vi vet hur många mol och N vi har så kan vi enkelt räkna på hur mycket vi måste späda ut detta: 0,1N/6,857N*1000ml=14,5836ml

Med andra ord du tillsätter 14,58ml i en bägare med ca 985.4ml rodi vatten så har du en 1liter 0,1N lösning med HCL syra

Du kan dbl kolla att du gjort rätt beräkning genom att ta 14,58ml/1000*250gr=3,645gr (HVL syra i lösningen) och sedan ta mol molvikten (36,458gr/mol) och dela dessa 3,645/36,458=>0,09997806 vilket är väldigt nära 0,1N.

 

Lycka till och kom ihåg syran ska i vattnet inte tvärt om för din säkerhets skull!

sån här kemi matte har aldrig varit min starka sida... om jag har 30%ig saltsyra hur blandar jag till 1000ml 0,1n av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Krheigh skrev:

sån här kemi matte har aldrig varit min starka sida... om jag har 30%ig saltsyra hur blandar jag till 1000ml 0,1n av det?

Hej Martin,

Inga problem! Först en säkerhetsvarning. 30% HCL syra är kraftigt frätande och du måste vara försiktigt med den. Detta innebär att du bör ha skyddsglasögon och handskar på dig. 

 

Till beräkningen:

1liter 30% HCl lösning innehåller 300gram HCl. _Med en molvikt på 36,458gr/mol ger detta 8,2286mol. Då HCl bara har en vätejon motsvarar detta 8,2286N. För att späda ner detta till 0,1N lösning tar du 0,1/(300/8,2286)/1000=12,1527ml

 

Mao om du tillsätter 12,1527ml 30% HCl till 987,8473ml rent vatten (du kan ta RODI vatten eller köpa batterivatten på biltema). Med detta har du 1 liter 0,1N lösning. Vill du göra mer så är det bara att multiplicera upp mängden syra och vatten i samma relation. Jag bör dock nämna att den syra man köper på t.ex. Bauhaus har ett spann som den är blandad till och den kan vara 29 eller 33%. Du bör därför testa så att din maskin ger samma värden som du fick med din andra lösning. Du kan självklart göra detta test själv genom titrering av vatten från ditt kar och en pH probe.

 

Hoppas det hjälper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-01-16 at 10:43, OR20 skrev:

Hej Martin,

Inga problem! Först en säkerhetsvarning. 30% HCL syra är kraftigt frätande och du måste vara försiktigt med den. Detta innebär att du bör ha skyddsglasögon och handskar på dig. 

 

Till beräkningen:

1liter 30% HCl lösning innehåller 300gram HCl. _Med en molvikt på 36,458gr/mol ger detta 8,2286mol. Då HCl bara har en vätejon motsvarar detta 8,2286N. För att späda ner detta till 0,1N lösning tar du 0,1/(300/8,2286)/1000=12,1527ml

 

Mao om du tillsätter 12,1527ml 30% HCl till 987,8473ml rent vatten (du kan ta RODI vatten eller köpa batterivatten på biltema). Med detta har du 1 liter 0,1N lösning. Vill du göra mer så är det bara att multiplicera upp mängden syra och vatten i samma relation. Jag bör dock nämna att den syra man köper på t.ex. Bauhaus har ett spann som den är blandad till och den kan vara 29 eller 33%. Du bör därför testa så att din maskin ger samma värden som du fick med din andra lösning. Du kan självklart göra detta test själv genom titrering av vatten från ditt kar och en pH probe.

 

Hoppas det hjälper!

Tack!

Ja det hjälpte massor... mol, vätejoner och allt vad det heter gör mig förvirrad😆

Jag hittade en saltsyra som benämns som "teknisk" gissar på att den bör vara mer exakt 30% än tex den som benämns som rengöringsmedel.

Det ska användas i ett diy projekt jag håller på att dra igång men den sista delen (0,1N saltsyra) verkar vara den svåra biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

nu ska jag börja labba med detta efter vad det känns som en evighets väntan på delar...

12,1527ml är ju inte jätte lätt att mäta upp.... känner mej lite hjärndöd just nu men med enkel mattematik borde det gå att räkna ur hur mycket ro vatten jag ska ha till 12ml saltsyra. 

eller är jag för koncentrerad på decimalerna ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det inte betyder mycke, låt os gisse at du gör 20% fel, och du dermed får en KH på +20%.

 

För enkelthetens skyld vil du ha och vet via et Hanna test at du har 10 i baljen, så gör det absolut intet om KH Direktor visar 12 i KH. Så länge du vet at den visar fel. 

 

Vi er jo framst interasseret i at mäte stabiliteten av KH så om KH Direktor visar lite fel, ja så er det helt OK, bara man vet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det som Thomas säger, det viktigaste är stabilitet inte exakta värden när det gäller DkH. Det kan dock vara bra att ha ett recept som du kan replikera så att du får "samma" fel när du gör om det alt. göra stora satser så att du har samma fel länge. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...