Gå till innehåll

Det "otänkbara" hände redan efter 3 månader


RiJo

Rekommenderade inlägg

Jaha, då står man här med sin första fullbordade kris. Man kommer hem till ett kolsvart och kallt hus efter jobbet. Och faktum var att det inte alls var otänkbart utan faktiskt helt förväntat att det skulle hända förr eller senare.

 

Fick runt 8 tiden i morse notiser från belysning, doserpumpar och Alkatronic att de inte längre hade kontakt med internet. Tänkte inte mer på det då internet svajar till emellanåt. Men det visade sig som sagt vara något mycket värre. Säkring på just akvariekretsen samt jordfelsbrytare hade löst ut. Karet har stått utan cirkulation och värmning i 9h. Temperaturen nere på 21.5 (kör normalt 26). Mer eller mindre samtliga koraller är väldigt upprörda och har "bajsat" (brunt klegg som hänger från dem) och ser antingen väldigt vissna ut eller vänt ut och in på sig själva (Acans). Alla fiskar, eremiter osv ser ut att ha överlevt.

 

Ödets ironi är att jag har en Ecotech batteribackup beställd sedan några veckor men pga världens skick i övrigt är det ju långa leveranstider. Ingen ETA på den ännu.

 

Något mer jag kan göra än att skruva på skummare och cirkulation för att få upp syrehalten och ner koldioxidhalten i vattnet så snabbt som möjligt? Låta värmaren göra sitt? Belysning som vanligt eller mjukstarta?

 

Nu är ju korallbeståndet än så länge begränsat och mestadels bestående av mindre fraggar. Men ett par stora torches samt en Plating Monti och en encrusting Monti som växt som ogräs under den månad jag haft dem skulle svida extra mycket om de dör.

 

Läxa: Se till att få till en batteribackup asap! Anta inte att det är internet när samtliga uppkopplade enheter larmar. ÅK HEM OCH KOLLA!!

 

 

  • Ledsen 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temperaturen tror jag inte att du behöver vara så orolig över. Fiskar och koraller klarar gott temperaturer ner mot 22 grader och i vissa fall lägre. Bara tänk hur det är när du är och dyker på varmare breddgrader. Då kan det ibland vara riktigt kallt vatten som kommer upp. Det som jag skulle se till att få igång är cirkulationen så att du får flöde i karet. Om du har möjlighet så kanske du kan göra ett vattenbyte med liknande värden som i karet (DkH, Ca, Mg m.m.) och släng i lite aktivt kol för att ta upp gifter som kan ha släppt från korallerna som verkar lite störda över vad som hänt.  Lycka till!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

 

Tack för era tips och råd. Jag tog en annan approach. Mest för att jag inte har kol hemma och ett större vattenbyte är ju 24h bort, produktion går fort men uppvärmning och upplösning av salt gör att jag som tidigast kunnat göra det typ nu.

 

Istället mätte allt jag kunde mäta. Amonia, Nitrit mäter noll, Nitrat, Fosfat samma nivåer som när jag mätte senast i Lördags, pH likaså oförändrat. Skummaren uppför sig precis som normalt, alkalinitetsförbrukningen följer exakt samma kurva som innan incidenten.

 

De flesta enskilda koraller ser bra ut tycker jag, om man inte visste att det strulat hade man nog inte haft en aning. Min pipe-organ har nog förlorat c:a 20% av sina polyper, de var typ döda redan igår, de andra polyperna ser normala ut, Min Monti Confusa Forest fire ser lite ledsen ut men det har den gjort av och till under de två veckor jag haft den (letar fortfarande efter en plats där den verkar trivas fullt ut). En euphylia är bara halva sin normala storlek, men alla polyper ser ut att vara "där" bara mindre än normalt.

 

Samtliga fiskar, kräftor, räkor är inräknade. God aptit på samtliga vid matning idag på sen-eftermiddagen. Sniglar, vet ej, men har inte hittat någon död ännu. .

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå, ett bra tips är att köpa en Simpal T2. Och sätt den i samma uttag som akvariet, då skickar den ett sms till dig om strömmen bryts till akvariet, och eventuellt ett bensin aggregat vid längre strömavbrott, kostar inte så mycket om man räknar på vad koraller och fisk kostar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...