Gå till innehåll

25 eller 32 mm på retur?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Söker men får så otroligt mycket träffar på sidan. Vet inte varför men menar det var enklare å söka tidigare.

 

I vilket fall som helst.. vad är fördelar/nackdelar med de olika dimensionerna i retur? 

Pumpen har tryckhöjd på 4,3 meter och ger 9000 liter. Spelar det någon roll om det är 25 mm eller 32 mm rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ut högre flöde ur 32mm röret och kopplingarna, de ger mindre motstånd än 25mm. Den enda nackdelen är att kopplingarna blir något dyrare och tar upp mer plats. Om man kan komma över de två problemen finns det egentligen bara fördelar, bägge problemen är ju i princip begränsade till installationen och inköpet, när det är klart så är alla nackdelar med att välja 32 förbi. Speciellt på ett högt flöde som du har.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en synpunkt jag inte tänkte på, det går ju även att räkna på. Nu vet jag inte hur många meter rör det här projektet ska ha så jag hitta på något. Har för mig att det är 6 akvarier med gemensam sump så jag snitta 3 meter rör per per kar och då får vi 18 meter, antar att det är i överkant.

 

25 mm rör har en area på 0,049 dm²(0,125*0,125*π), det gånger 18 meter(0,049*180) ger oss 8,8 liter vatten i rören.

32 mm rör har en area på 0,08 dm²(0,16*0,16*π), det gånger 18 meter(0,08*180) ger oss 14,4 liter vatten i rören.

 

Så på 18 meter rör blir skillnaden runt 5-6 liter. Men observera förstås att mina uträkningar går på ytterdiametern på röret, vilket såklart är fel. Area behöver beräknas på rörens innerdiameter vilken i sig beror på gods tjockleken. Men det ger ett hum om mängden vatten och skillnaden mellan de två.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, mikoto skrev:

Det var en synpunkt jag inte tänkte på, det går ju även att räkna på. Nu vet jag inte hur många meter rör det här projektet ska ha så jag hitta på något. Har för mig att det är 6 akvarier med gemensam sump så jag snitta 3 meter rör per per kar och då får vi 18 meter, antar att det är i överkant.

 

25 mm rör har en area på 0,049 dm²(0,125*0,125*π), det gånger 18 meter(0,049*180) ger oss 8,8 liter vatten i rören.

32 mm rör har en area på 0,08 dm²(0,16*0,16*π), det gånger 18 meter(0,08*180) ger oss 14,4 liter vatten i rören.

 

Så på 18 meter rör blir skillnaden runt 5-6 liter. Men observera förstås att mina uträkningar går på ytterdiametern på röret, vilket såklart är fel. Area behöver beräknas på rörens innerdiameter vilken i sig beror på gods tjockleken. Men det ger ett hum om mängden vatten och skillnaden mellan de två.

Har nu lagt in för 32 mm.. vet inte helt varför men gjorde det.. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antar att det är 9000 l/h , DN32 ger ett motstånd av 0,781 mVp / m vilket gör att du kan ha 5,5 m rör utan böjar om du skall ha ut 9000 l/h,

DN25 ger ett motstånd av 2,716 mVp / m vilket gör att du kan ha 1,6 m rör utan böjar om du skall ha ut 9000 l/h,

 

Sedan tillkommer naturligtvis höjdskillnaden mellan pump och utblås.

I pumpkurvan kan du se hur kraftigt flödet sjunker vid ökande dif tryck.

Ändrat av johannes.k
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Henric said:

när boxarna, överrinngen är för liten så svämmar de över kammarna. Lätt o glömma detta, men du har nog koll på detta tror jag.

så bara för info.

Nämns inte i tråden, men jag gissar att pumpen är till Dimorbs system med många kar som förmodligen ska kopplas till samma sump, så flödet delas på flera "mindre" kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Henric skrev:

när boxarna, överrinngen är för liten så svämmar de över kammarna. Lätt o glömma detta, men du har nog koll på detta tror jag.

så bara för info.

Aah du menar inuti akvarierna.
I boksarna ner till nästa steg är det 55 mm hål så där är det 40 mm rör och 3 i varje boks så det skall nog klara sig. 
Pumparna är ställbara också och det vill bli kopplat på ventiler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, PerS skrev:

Nämns inte i tråden, men jag gissar att pumpen är till Dimorbs system med många kar som förmodligen ska kopplas till samma sump, så flödet delas på flera "mindre" kar.

Man kunde tro det ja men jag har bestämt mig för en separat returpump till varje akvarie.. tänkte det var enklare och vill ge bättre flöde till vart enkelt kar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Då gick jag för 40 mm ner och 32 i retur. 

Jämfört med vad jag har i det stora systemet så är dessa rören tunna och klena. Jag må ha minst 50 mm eller 60 mm, om det finns det, ner i det stora systemet. 

Så då blir frågan.. hur mycket kan ett 40 mm rör svälja? 

Jag har 2 eller 3 rör på varje kar och kan välja å ha dem helt öppna eller med kran. Pumparna som ger retur vill ge cirka 9000 liter. Vill rören klara av att svälja det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...