Gå till innehåll

Pump och styrka


jojjo00

Rekommenderade inlägg

Jag är också supernybörjare så jag tänker inte ge några durekta rekomendationer utan istället nämna lite saker jag gått bet på.

 

Wavemaker/powerhead: tänk på hur mycket plats det tar i akvariet. Jag skaffade ett par superbilliga begagnade pumpar utan att tänka på hur stora de var och de tog upp 40% av akvariets längd (ser inte snyggt ut). Nu ska jag byta till nått med mindre formfaktor typ slw eller nero.

 

Om du köper en ac returpump istället för en dc (som är dyrare) kan det bli svårt att få avrinningen tyst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, PerS skrev:

Vilken typ av pumpar undrar du över? Hur ser systemet ut; sump? Kub? Långsmalt? Vad ska du ha för djur; fish only? SPS? Mjukisar?

jag ska ha 2 clowner, eldgloby, royal gramma, ev en gul kirurg, mjuka koraller och levande sten. 

 

hur har ni i ert akvarium?, så tacksam för era snabba svar. En djungel bara att veta hur pumpsystemet ska se ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, jojjo00 said:

jag ska ha 2 clowner, eldgloby, royal gramma, ev en gul kirurg, mjuka koraller och levande sten. 

 

hur har ni i ert akvarium?, så tacksam för era snabba svar. En djungel bara att veta hur pumpsystemet ska se ut. 

Då behöver du inte nåt jätteflöde i karet, börja med två streamers på motsatt sida av karet för att skapa ett turbulent flöde.

 

Vilka mått har karet? Har det sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, PerS skrev:

Då behöver du inte nåt jätteflöde i karet, börja med två streamers på motsatt sida av karet för att skapa ett turbulent flöde.

 

Vilka mått har karet? Har det sump?

ingen sump, men borde jag ha de? Vad mer än två streamers behöver jag? 

200x60x60cm

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väll egentligen plånboken som styr , mjukisar anemoner och fisk klarar sig fint på en streamer av billigaste typen , finns massvis med begagnat, sps kräver lite mer så två pumpat som skapar turbulent flöde är ett minimum.

själv är jag väldigt nöjd med Nero pumparna där kan man lägga schema och få turbulens utan att blåsa mot varandra, kör mina på bakvägen vilket gör att jag har tre sidor utan teknik , till ditt hade nog två nero3 funkat bra, men som sagt två beggade jeabo får du för en femhundring så det är smak och plånbok som styr.

 

lycka till 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...