Gå till innehåll

Farbror J uppgraderar


johannes.k

Rekommenderade inlägg

Min förkärlek för fisk har gjort att jag börjat växa ur mitt nuvarande kar (RSR525) hade nog behållt det om det inte stod ivägen och ändå skall flyttas, men nog om det nuvarande.

 

Fick tag i ett displaykar med trevliga mått 2000x800x500, och sitter nu och planerar utifrån det. Ritning till smeden är precis klar men lite inputs vore bra man vill ju inte missa nått fast jag klurat och tänkt och anpassat efter mina erfarenheter och tidigare önskemål.

 

Huvuddelarna 

- Display  800l  aktiv volym ca 750l

- Sump  350l aktiv volym ca 200l 

- Fragg 168l aktiv volym 150l 

- Karantän 72l aktiv volym 60l 

- Stort teknikutrymme 1500x800x1000 ( jag har märkt att platsen räcker aldrig till)

 

Tanken med karantändelen som är placerad ovanför avrinningsbalkongen är att den skall kunna köras på systemet med avrinning men även kunna stängas av och köras på internt system vid nyinköp, då kan jag om jag vill tillfälligt flytta en fisk från displayen för att punktmata exempelvis.

 

Råd tips ideer motages 😜 

Skärmklipp.JPG

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, i karantän / observation blir det traditionell överrinning och en separat tillförsel som kan stängas och iom det separera systemen, en ventil på botten av burken så man kan tömma och göra rent om det varit en fisk som visat symptom i. 
 

ttm tåget har nog gått för mig om jag inte får hjälp av en hög lokala akvarister har en del fisk och koraller som skall över till nya systemet i sinom tid, och vill få i merparten samtidigt för att undvika revirkrig, har en jättefin harmoni i gruppen nu som jag hoppas behålla.

 

fisk som får flytta med,

2x gul kirurg

xanturum

hepatus 

naso 

scopas

japonicus

 

emperator

Pygoplites

loricola

Acanthops

vrolici

 

4x anthias

4x firegoby 

2x engineer goby 

2x salaris 

gul wrasse

melanurus

mandarin

 

Eventuellt nya

 

2x watchman goby

6x anthias 

2x oscarelis 

Idol 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är mycket tveksam till om akvariet kommer att hålla på en sådan ställning.

Akvarieställningar brukar göras så att det är en ram runt om som tar upp tyngden.

De vågräta balkarna sviktar och så hamnar en stor del av tyngden på mittstagen vilket gör att bottenglaset antagligen knäcks där.

Jag har sett flera 2 meterskar på aluminiumställning som knäckts för att en för stor del av tyngden vilade på mittbenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, stigigemla skrev:

Jag är mycket tveksam till om akvariet kommer att hålla på en sådan ställning.

Akvarieställningar brukar göras så att det är en ram runt om som tar upp tyngden.

De vågräta balkarna sviktar och så hamnar en stor del av tyngden på mittstagen vilket gör att bottenglaset antagligen knäcks där.

Jag har sett flera 2 meterskar på aluminiumställning som knäckts för att en för stor del av tyngden vilade på mittbenen.

 

Det löser frabror smeden, ramen blir förövrigt i rostfri vkr , benet på mitten gör att det omöjligen kan svikta där, sedan så ligger det ett kryssstag bakom skivan i bakväggen som inte syns (fyrkanter kan skeva trianglar är stumma) , blir två 1,5m sektioner som bultas ihop på plats.

 

 

Skärmklipp.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ställning med 2 balkar 50 x 50 fyrkantrör stål och 1,5 meter långa. De sviktar ner 1,5 mm i mitten när det står 5 st 50 liters kar ovanpå.

Ditt rostfria är väl klenare. Hoppas du har ställbara maskinfötter under. Problemet är just att det inte kan svikta i mitten vid skarven mellan sektionerna.

Sviktar det en mm vid ändarna på karet har du problem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Blir lite ändringar… till att börja med från och med detta akvarium så blir det ttm på levande.. fick i en fisk jag suktat efter i mitt nuvarande för tre veckor sedan och nu har jag snart inget levande kvar…. Riktigt tråkigt, jag har tappat fisk för minst 50k de sista två åren vågar fan inte räkna.

 

no2 bland annat beroende av ovanstående så får det nya bli i huset i Värmland och kommer istället att bli inbyggt i vägg med sumprum så det finns plats till karantänavdelning. 
 

projektet är mjukstartat och om tid och ork infinner sig så kan det dyka upp lite bilder senare i veckan 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...