Gå till innehåll

Hög förbrukning av KH?!


Karin W

Rekommenderade inlägg

On 2/22/2022 at 12:03 PM, Karin W said:

Jag har referensvätska till refraktometern. Den använder jag varje gång innan jag mäter.

Vilken salthalt har din referensvätska? Om den ligger nära akvarievattnets salthalt är det inga problem, men om det är destillerat vatten och refraktometern dessutom är byggd för salt vatten (ej havsvatten) så kan den visa upp till 3 promille för mycket:

 

"where a proper seawater refractometer measures 29 ppt (1.022 s.g.), the average saltwater refractometer is telling you your salt level is at 32 ppt (1.024 s.g.)."
https://reefbuilders.com/2010/07/12/dd-seawater-refractometer-scaled-calibrated-seawater-saltwater/

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/25/2022 at 12:55 AM, Christian J said:

Vilken salthalt har din referensvätska? Om den ligger nära akvarievattnets salthalt är det inga problem, men om det är destillerat vatten och refraktometern dessutom är byggd för salt vatten (ej havsvatten) så kan den visa upp till 3 promille för mycket:

 

"where a proper seawater refractometer measures 29 ppt (1.022 s.g.), the average saltwater refractometer is telling you your salt level is at 32 ppt (1.024 s.g.)."
https://reefbuilders.com/2010/07/12/dd-seawater-refractometer-scaled-calibrated-seawater-saltwater/

Tack Christian,

 

Jag har något som heter Refracto Check från Salifert, Ratio 35. Det är relativt nytt, men undrar om det kan vara gammalt... Refraktometern är en Red Sea.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, Karin W said:

Tack Christian,

 

Jag har något som heter Refracto Check från Salifert, Ratio 35. Det är relativt nytt, men undrar om det kan vara gammalt... Refraktometern är en Red Sea.

 

Har samma referensvätska som har några år på nacken. Tyckte det var konstigt att jag låg väldigt högt i Mg trots att jag inte doserade något. Salthalten minskade också trots att jag använde extra salt vid vattenbyten. Jämförde referensvätskan med 25 liter nyblandat saltvatten, och de stämde inte alls överens. Drog slutsatsen att referensvätskan blivit dålig, förmodligen pga avdunstning genom åren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/24/2022 at 11:12 PM, kaptenen said:

 

Summa summarum med vad jag tror och vad jag skulle göra nu när jag börjar få en bild av situationen är:

 

 - Verifiera med ett nytt test som vi var inne på tidigare. Det är bra att nuvarande test verkar följa en viss logik. Då har det inte spårat ut helt. 

 

 - Checka av så att inget hänt med själva KH foundation. Dock är det inte ovanligt att man kan få dosera mer KH än Ca o Mg (jag gör det för tillfället).

 

 - Sen till dina första fråga i tråden - ja jag anser att förbrukningen är väldigt hög i förhållande till vad du har för levande. Dock är jag varken kemist eller biolog utan baserar på egen erfarenhet. Däremot tycker jag du bör matcha upp förbrukningen då du framförallt kommer få gladare koraller av det minskade hoppandet i KH-värdet. Det jag är inne på är att det kanske är dags för en doserpump, iaf på KH fronten. 

 

Tritontestet är nog ganska irrelevant nu när det gått så lång tid sedan du tog det. Det skulle vara intressant att se om du har lust och viljan att lägga pengar på ett nytt. Dock tycker jag att du hellre ska lägga dem hundralapparna åt sidan på att hitta en begagnad doserpump här på guiden och gilla läget att det är hög förbrukning och följa upp det varteftersom :) 

 

Mvh Robin 

 

 

 

 

Stort tack Robin,

 

Foundation är köpt bara häromdagen så det kan inte vara gammalt om jag inte har haft otrolig otur. Eftersom det går år så mycket måste jag köpa nytt hela tiden, vilket jag tyckte var lite dyrt, därav ursprungsfrågan...

 

Jo, jag fyller på KH för allt vad tyget håller för jag ser att korallerna inte mår bra när det går ner så att förbrukningen stämmer är jag rätt övertygad om - jag bara undrar - varför... Och jag ser att de mår bra när jag håller nivån på den nivå testet anger som korrekt.

 

Egentligen tror jag att allt stämmer för akvariet mår bra, korallerna ser glada ut när jag håller KH på den nivå testet anger osv. Ser egentligen inga konstigheter. Jag bara tyckte att förbrukningen är väldigt hög och det gör det lite dyrt... Inte helt billigt med så hög dosering som jag har nu... Flaskorna töms snabbt.

 

Jag har inte riktigt koll på hur dessa doseringspumpar funkar riktigt. Jag förstår ju rent praktiskt vad det går ut på, men hur setup funkar känns osäkert. Finns det bra Youtube-filmer på detta? (ska naturligtvis ta en koll själv också...!)

 

😊

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minutes ago, PerS said:

Har samma referensvätska som har några år på nacken. Tyckte det var konstigt att jag låg väldigt högt i Mg trots att jag inte doserade något. Salthalten minskade också trots att jag använde extra salt vid vattenbyten. Jämförde referensvätskan med 25 liter nyblandat saltvatten, och de stämde inte alls överens. Drog slutsatsen att referensvätskan blivit dålig, förmodligen pga avdunstning genom åren.

Tack Per,

 

Vätskan är köpt för ett par månader sedan, men jag undrar om den inte är dålig. Känner mig inte helt säker på den. Ska skaffa en ny referensvätska! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt inspel - utan å ha läst allt i detalj.

 

1. Kontrollera att mätningarna stämmer - checka mot nytt test - checka mot annan akvarist som kan testa vann åt dig - testat mot ICP för att få en total översikt. 

2. Har du gått igenom "listan" - det vill säga allt du gör av underhåll.. som nämnt kan man ibland märka en stor skillnad i förbruk om man skrapar rutor, fraggar koraller eller t.ex. byter media i en reaktor eftersom olika faktorer ger olika processer. Använder du t.ex. GFO för å sänka fosfat så vill ett flertal av dem sänka kH. En del biologiska processer vill också bidra till å sänka kH. 

3. har du dubbelkollat koncentrationen av det du doserar? Många gånger uppges det felaktiga referensvärden och preparaten höjer inte så kraftigt som instruktionerna säger, det kan också vara lägre koncentrationer i lösningar och batcher både på egen blandning och från producenter. Vet du vad du doserar för å få upp kH - inte märket du använder men innehållet? En del kemikalier vill ju reagera olika basert på hur och när de doserar gentemot varandra.

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg.

Du må ha mycket koraller och stor tillväxt för å få det förbruket du nämner så det mest troliga vill vara något fel i mätning eller koncentrationen på det du doserar men det är inte omöjligt å ha hög kH förbrukning men om allt jag skrev innan är uteslutet och förbruket är p.g.a. tillväxt hos koraller så skall också förbruk av CA och andra förbrukningsämnen vara i proportion till kH förbruket. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Karin W skrev:

Stort tack Robin,

 

Foundation är köpt bara häromdagen så det kan inte vara gammalt om jag inte har haft otrolig otur. Eftersom det går år så mycket måste jag köpa nytt hela tiden, vilket jag tyckte var lite dyrt, därav ursprungsfrågan...

 

Jo, jag fyller på KH för allt vad tyget håller för jag ser att korallerna inte mår bra när det går ner så att förbrukningen stämmer är jag rätt övertygad om - jag bara undrar - varför... Och jag ser att de mår bra när jag håller nivån på den nivå testet anger som korrekt.

 

Egentligen tror jag att allt stämmer för akvariet mår bra, korallerna ser glada ut när jag håller KH på den nivå testet anger osv. Ser egentligen inga konstigheter. Jag bara tyckte att förbrukningen är väldigt hög och det gör det lite dyrt... Inte helt billigt med så hög dosering som jag har nu... Flaskorna töms snabbt.

 

Jag har inte riktigt koll på hur dessa doseringspumpar funkar riktigt. Jag förstår ju rent praktiskt vad det går ut på, men hur setup funkar känns osäkert. Finns det bra Youtube-filmer på detta? (ska naturligtvis ta en koll själv också...!)

 

😊

 

 

När det kommer till varför så går det bara att spekulera, men det står ju klart att ditt kar och levandet i det drar mycket KH såvida allt står rätt till med ditt KH foundation och KH test.

 

Doserpumpar är generellt sätt rätt enkla. Du kan börja med en enskild doserpump om du vill prova på, eller börja dosera samtliga stora tre (Ca, Mg, KH) med tre till fyra pumpar beroende på om spårämnen doseras separat. Det finns en hel uppsjö med varianter av doserpumpar. Dem enklaste har en display på enheten där man justerar mängden som ska doseras per dag och kalibrera pumparna sen är det bara tuta och köra. Sedan finns det mer komplexa och många doserpumpar är anslutna till appar och annat idag. Du kommer dock långt av att köpa något som detta och prova dig fram https://foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-reefdoser-evo4/?v=f003c44deab6.

 

Sen skulle du nog gå över till en mer drygare och inte lika utspädd typ av balling. ATI Essentials Pro har jag kört länge och varit nöjd (där behöver du bara använda två doserpumpar så kan du använda övriga till korallmat eller dylikt). Annars så är aquaforest bra.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/26/2022 at 9:01 PM, kaptenen said:

 

När det kommer till varför så går det bara att spekulera, men det står ju klart att ditt kar och levandet i det drar mycket KH såvida allt står rätt till med ditt KH foundation och KH test.

 

Doserpumpar är generellt sätt rätt enkla. Du kan börja med en enskild doserpump om du vill prova på, eller börja dosera samtliga stora tre (Ca, Mg, KH) med tre till fyra pumpar beroende på om spårämnen doseras separat. Det finns en hel uppsjö med varianter av doserpumpar. Dem enklaste har en display på enheten där man justerar mängden som ska doseras per dag och kalibrera pumparna sen är det bara tuta och köra. Sedan finns det mer komplexa och många doserpumpar är anslutna till appar och annat idag. Du kommer dock långt av att köpa något som detta och prova dig fram https://foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-reefdoser-evo4/?v=f003c44deab6.

 

Sen skulle du nog gå över till en mer drygare och inte lika utspädd typ av balling. ATI Essentials Pro har jag kört länge och varit nöjd (där behöver du bara använda två doserpumpar så kan du använda övriga till korallmat eller dylikt). Annars så är aquaforest bra.

 

 

Tack Robin, jag har börjat titta på pump och allt annat, så att jag kan köpa på en gång. Tänker byta tillbaka till Fauna Marin Essential KH. Det var den jag hade tidigare, innan Red Sea. Har haft ATI som första tillsats, men redan då gick det ganska mycket, men jag hade en liten flaska och fattade inte riktigt vad jag höll på med (förstod hur mycket och varför jag skulle dosera, men förstod inte att den lilla, lilla flaskan skulle ta slut omgående...). Kanske går tillbaka till ATI framöver. Tack för alla tips! :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/26/2022 at 8:57 PM, Dimorb said:

Mitt inspel - utan å ha läst allt i detalj.

 

1. Kontrollera att mätningarna stämmer - checka mot nytt test - checka mot annan akvarist som kan testa vann åt dig - testat mot ICP för att få en total översikt. 

       
2. Har du gått igenom "listan" - det vill säga allt du gör av underhåll.. som nämnt kan man ibland märka en stor skillnad i förbruk om man skrapar rutor, fraggar koraller eller t.ex. byter media i en reaktor eftersom olika faktorer ger olika processer. Använder du t.ex. GFO för å sänka fosfat så vill ett flertal av dem sänka kH. En del biologiska processer vill också bidra till å sänka kH. 

3. har du dubbelkollat koncentrationen av det du doserar? Många gånger uppges det felaktiga referensvärden och preparaten höjer inte så kraftigt som instruktionerna säger, det kan också vara lägre koncentrationer i lösningar och batcher både på egen blandning och från producenter. Vet du vad du doserar för å få upp kH - inte märket du använder men innehållet? En del kemikalier vill ju reagera olika basert på hur och när de doserar gentemot varandra.

 

Tack Andre,

 

1. Nytt test under införskaffande. Känner ingen annan med akvarium så jag får fixa själv. Blir ett Triton-test framöver också.

2. Det enda jag gör av det du nämner är skrapar rutorna ett par gånger per vecka... Byter media i en reaktor? Hmmm...? 😳

3. Jag kan inte tänka mig att Red Sea ska ha så olika koncentration i sina flaskor att det ska bli konstigt när man byter flaska 😳. Jag har behövt dosera lika mycket ända sedan jag började med Red Sea. Har nu tänkt gå tillbaka till Fauna Marine KH som jag hade tidigare. Jag har inte en aning om vad det är i Red Seas flaska, men eftersom jag bara använder Red Sea borde allt funka tillsammans tycker jag. Visste inte att det kan vara så olika på olika tillskott... 😳 Jag är fortfarande väldigt ny på detta...

 

 

On 2/26/2022 at 8:57 PM, Dimorb said:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/26/2022 at 8:59 PM, Dimorb said:

Tillägg.

Du må ha mycket koraller och stor tillväxt för å få det förbruket du nämner så det mest troliga vill vara något fel i mätning eller koncentrationen på det du doserar men det är inte omöjligt å ha hög kH förbrukning men om allt jag skrev innan är uteslutet och förbruket är p.g.a. tillväxt hos koraller så skall också förbruk av CA och andra förbrukningsämnen vara i proportion till kH förbruket. 

Ja, jag har inte på något vis stor tillväxt på korallerna, även om de växer lite granna... Jag tror att jag helt enkelt får fortsätta och felsöka... Ca och Mg förbrukas försumbart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte riktigt med på hur ett nytt / annat test skulle ge ett annat resultat. Att gamla / felaktiga tester kan ge fel värde i absoluta tal köper jag, men nu talar vi om relativa förändringar från en dag till nästa. Om du upprepar samma test omedelbart efter varandra, får du samma resultat? Om du mäter 12h senare, ser du halva förbrukningen mot 24h? Om så är fallet tror jag du kan vara ganska säker på att din relativa förbrukning på 24h stämmer någorlunda, Osäkerheten i gammalt test uppstår i huruvida ditt faktiska dkH är 6, 8 eller 12 osv.

 

Hur är det med sandbädden? Är den lös och fin eller har den börjat hårdna? Hur ser värmaren / returpumpen ut? Finns det tecken på utfällningar någonstans? 

 

Hur är det med dina doseringsvätskor och beräkningen av dessa? Om du mäter omedelbart före och en stund efter du doserar. Får du höjningen du förväntar dig?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, RiJo said:

Jag är inte riktigt med på hur ett nytt / annat test skulle ge ett annat resultat. Att gamla / felaktiga tester kan ge fel värde i absoluta tal köper jag, men nu talar vi om relativa förändringar från en dag till nästa. Om du upprepar samma test omedelbart efter varandra, får du samma resultat? Om du mäter 12h senare, ser du halva förbrukningen mot 24h? Om så är fallet tror jag du kan vara ganska säker på att din relativa förbrukning på 24h stämmer någorlunda, Osäkerheten i gammalt test uppstår i huruvida ditt faktiska dkH är 6, 8 eller 12 osv.

 

Hur är det med sandbädden? Är den lös och fin eller har den börjat hårdna? Hur ser värmaren / returpumpen ut? Finns det tecken på utfällningar någonstans? 

 

Hur är det med dina doseringsvätskor och beräkningen av dessa? Om du mäter omedelbart före och en stund efter du doserar. Får du höjningen du förväntar dig?

 

 

Tack Rickard, bra tips! Jag ska gå lite mer vetenskapligt tillväga och kolla testet lite mer, men det börjar ta slut, så ett nytt ska ändå inköpas. Jag är ganska säker på att resultaten är någorlunda korrekta, för jag ser logiken i hur det beter sig. Dock låter det som en bra idé att som du säger bli lite mer "vetenskaplig". Jag har ju även fyllt på regelbundet ett par ggr/dag och då blir det svårt att exakt följa. Jag ska göra en "riktig" mätserie nu.

 

Sandbädden har börjat hårdna (funderade lite över det) på ett sätt den inte var tidigare. Det har också börjat bli ganska mycket mer grönt "dammaktigt" i akvariet (både i sanden och på stenarna och glaset). Jag trodde att det berodde på att jag börjat dosera AB+ eller phytoplankton t ex... Jag petade lite i sanden ett hörn i helgen och såg då att det kom upp mycket fint, grönt "damm" från den. Det har också börjat bli lite beläggning på rutorna (fint, grönt...) som jag inte har haft tidigare. Sitter inte hårt. Förut har det varit annat på glaset både lite hårt och lite brunt mjukt osv... (Tidigare under året alltså...)

 

"Hur är det med dina doseringsvätskor och beräkningen av dessa?"

Hur menar du här? Osäker... 😳 Jag har relativt nyinköpta vätskor som bör vara ok. Jag känner mig inte osäker på hur jag testar och räknar på behovet, men har inte beräknat faktiskt dygnsbehov för jag har inte fått mätvärden på Mg och Ca som jag har känt varit tillräckligt stabila för att räkna på och de har även legat relativt nära önskat värde vid mätning så jag har bara tillsatt små mängder någon enstaka gång. Däremot känner jag inte totalt förtroende för mitt Mg test. Det visar ganska stabilt, men jämför jag med Tritontestet (som togs i augusti) så visade det lägre än testet gör.

 

Värmaren och returpumpen ser helt ok ut som jag uppfattar det.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Karin W skrev:

"Hur är det med dina doseringsvätskor och beräkningen av dessa?"

Hur menar du här? Osäker... 😳 Jag har relativt nyinköpta vätskor som bör vara ok. Jag känner mig inte osäker på hur jag testar och räknar på behovet, men har inte beräknat faktiskt dygnsbehov för jag har inte fått mätvärden på Mg och Ca som jag har känt varit tillräckligt stabila för att räkna på och de har även legat relativt nära önskat värde vid mätning så jag har bara tillsatt små mängder någon enstaka gång. Däremot känner jag inte totalt förtroende för mitt Mg test. Det visar ganska stabilt, men jämför jag med Tritontestet (som togs i augusti) så visade det lägre än testet gör.

 

Vad jag menade var helt enkelt får du den förväntade höjningen i dKH när du doserar? Använder du någon kalkylator för att räkna fram hur mycket du häller i eller kör du "på känn"? I princip behöver man inte mäta mer än en parameter och dosera utifrån denna om det är ett balanserat 2-parts system du använder. Ofta har respektive tillverkare kalkylatorer för sin egen produkt där du knappar in akvarievolym och daglig förbrukning så anger de hur mycket du bör dosera. Detta är vad jag menade, om du tillsätter denna mängd, får du förväntat ökning?

 

Själv baserar jag både Ca och KH dosering endast på dKH mätning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Karin W skrev:

 

Tack Andre,

 

1. Nytt test under införskaffande. Känner ingen annan med akvarium så jag får fixa själv. Blir ett Triton-test framöver också.

Vilket märke har du använt och vad köper du in nu?

13 timmar sedan, Karin W skrev:

2. Det enda jag gör av det du nämner är skrapar rutorna ett par gånger per vecka... Byter media i en reaktor? Hmmm...? 😳

Media i reaktor - en del använder olika typer av media för att t.ex. kontrollera fosfat och en del av de ämnena som man då har i reaktor vill sänka kH drastiskt då det reagerar med vattnet som går genom reaktorn. Jag sänker mitt kh med 1 dkh på 1 timme om jag kör reaktorn oförberett. så må alltid dosera betydligt mer i det jag byter media, 

13 timmar sedan, Karin W skrev:

3. Jag kan inte tänka mig att Red Sea ska ha så olika koncentration i sina flaskor att det ska bli konstigt när man byter flaska 😳.

De skall ju inte ha olika koncentrationer men bad batches har förekommit förr.. och har man otur kan det vara en del av det. Säger inte det behöver vara så men det är en faktor å checka upp. 

13 timmar sedan, Karin W skrev:

Jag har behövt dosera lika mycket ända sedan jag började med Red Sea. Har nu tänkt gå tillbaka till Fauna Marine KH som jag hade tidigare. Jag har inte en aning om vad det är i Red Seas flaska, men eftersom jag bara använder Red Sea borde allt funka tillsammans tycker jag. Visste inte att det kan vara så olika på olika tillskott... 😳 Jag är fortfarande väldigt ny på detta...

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minutes ago, RiJo said:

Vad jag menade var helt enkelt får du den förväntade höjningen i dKH när du doserar? Använder du någon kalkylator för att räkna fram hur mycket du häller i eller kör du "på känn"? I princip behöver man inte mäta mer än en parameter och dosera utifrån denna om det är ett balanserat 2-parts system du använder. Ofta har respektive tillverkare kalkylatorer för sin egen produkt där du knappar in akvarievolym och daglig förbrukning så anger de hur mycket du bör dosera. Detta är vad jag menade, om du tillsätter denna mängd, får du förväntat ökning?

 

Själv baserar jag både Ca och KH dosering endast på dKH mätning.

Tack för förklaring!

 

Nja, Jag har beräknat att vattnet är ca 220 liter (har ett 250 l akvarium).

 

Jag har gjort mätningar både morgon och kväll i några veckor och i samband med dem har jag helt enkelt doserat så mycket som är angivet på flaskan för att t ex höja 1 dKH i X antal liter (utspritt under dagen för att inte ge för höga doser på en gång). Jag har sett att jag har höjt KH i samband med detta, kan inte säga om/att det har varit helt exakt, men klart en höjning. Jag använder bara mätkoppen jag har fått med foundation och mäter med den. Alla flaskor kommer från samma tillfälle, så visst kan det vara något fel på dem.

 

Kan också tillägga att det som egentligen uppmärksammade mig på problemet var för några veckor sedan då hade jag mätt och allt såg bra ut, så lät jag bli att mäta på en knapp vecka (det var alltså innan jag upptäckte att det sjönk så mycket per dag) När jag mätte igen var dKH nere på extremt låga nivåer. Det var då jag uppmärksammade vidden av problemet. Innan hade jag doserat en liten dos varje dag och uppfattade det som att det höll nivån ok. Den här veckan hade jag inte doserat för jag hade inte sett någon stor förbrukning (som jag uppfattade) så jag ville få en referens på en veckas förbrukning. Under den tiden hade jag inte heller sett att min "referenskorall" sett ledsen ut, men det var den korallen som gjorde att jag blev misstänksam på att något inte stod rätt till. Den såg inte helt glad ut så jag bestämde mig för att göra en mätning någon dag tidigare än jag hade tänkt. Den är bättre än mitt test på att tala om KH-nivån. 😉 När jag mätt och sett att nivån var extremt låg, fick jag försöka höja sakta men säkert under nästan en veckas tid. Det gjorde jag med KH foundation så jag ser att det gör skillnad. Sen har jag hållit på ett par veckor och fyllt på och fyllt på, och sedan kände jag att jag troligen var i behov av hjälp... 

 

Jag gjorde även mindre vattenbyten regelbundet tidigare. Nu har jag inte gjort det på en månad för allt har varit så rörigt med förbrukningen. Jag visste inte riktigt vad ett vattenbyte mitt i allt skulle innebära... Mycket förvirrande för en nybörjare detta... 😳

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minutes ago, Dimorb said:

Vilket märke har du använt och vad köper du in nu?

Jag använder Red Seas test som kom med i "uppstartstest-kittet". Jah tänkte köpa ett Red Sea igen - men funderar även på Hanna, men alla inköp blir lite dyra tillsammans... Har annat jag borde köpa också... 😳

 

35 minutes ago, Dimorb said:

Media i reaktor - en del använder olika typer av media för att t.ex. kontrollera fosfat och en del av de ämnena som man då har i reaktor vill sänka kH drastiskt då det reagerar med vattnet som går genom reaktorn. Jag sänker mitt kh med 1 dkh på 1 timme om jag kör reaktorn oförberett. så må alltid dosera betydligt mer i det jag byter media, 

Oj, här är jag inte med. 😳 Ingen reaktor vad jag vet?

 

35 minutes ago, Dimorb said:

De skall ju inte ha olika koncentrationer men bad batches har förekommit förr.. och har man otur kan det vara en del av det. Säger inte det behöver vara så men det är en faktor å checka upp. 

Flaskan är snart slut och jag tänker mig att jag byter märke i samband med det.

Tack för hjälp! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag gjorde av med nästan 1dkh per dag i mitt väldigt nya (< 1 månad med levande) nano på 50 liter. Detta var innan jag hade några LPS utan enbart med ett par mjukisar. Men under den tiden hade jag båda mina räkor och en  krabba ömsa skal vilket jag kan tänka har påverkat förbrukningen

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/5/2022 at 1:13 PM, Oscarhaglund said:

Jag gjorde av med nästan 1dkh per dag i mitt väldigt nya (< 1 månad med levande) nano på 50 liter. Detta var innan jag hade några LPS utan enbart med ett par mjukisar. Men under den tiden hade jag båda mina räkor och en  krabba ömsa skal vilket jag kan tänka har påverkat förbrukningen

Tack Oscar, jag har mätt med nytt test nu och det visar att det gamla testet inte visade korrekt. Jag hade alldeles för högt KH nu och avvaktar nu för att se vad som händer framöver. Hoppas att det sjunker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...