Gå till innehåll

vad krävs för att chaetomorpha skall trivas i ett refugium/reaktor


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Här är mina råd för att chaeto/refugium att trivas

 

1) högt flöde, cheato behöver det

2) PO4 ej under 0.02, då stannar chaeto att växa

3) viloperiod, dvs max bel tid 12 timmar (kanske 16h, men en mörkerperiod behövs i alla fall)

4) Doser järn o Manganese

5) Dosera Kalium vid behov, chaeto konsumerar kalium

6) Om nitrat går under  2-3 ppm kanske, dosera även lite nitrat

7) Undvik Mg över 1450

8. rätt belysning, dvs helst en  lampa dedikerad för alger (mest röda o blå våglängder). 

9) Skörda inte för mkt åt gången, det behövs en hel del chaeto kvar hela tiden sp inte cyano o annat tar över.

 

Spä på med era 🙂

 

 

/Jonas

 

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det verkar ju vara bra råd, jag själv kör chaeto refugium och ser att jag måste dosera kalium lite varje dag, annars sjunker kalium för lågt för ett sps kar.

Det där med mg, hur påverkar högt mg chaeto?

Och när jag mäter mg med salifert så visar den runt 1380ppm, men med fauna marin icp total testen (nya varianten) så visade den 1490ppm istället, mycket märkligt.. Kan en vanlig hobby test visa så mycket fel?...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Jonas777 skrev:

Och när jag mäter mg med salifert så visar den runt 1380ppm, men med fauna marin icp total testen (nya varianten) så visade den 1490ppm istället, mycket märkligt.. Kan en vanlig hobby test visa så mycket fel?...

Red seas enklaste variant av magnesium-test har ju en felfaktor på 100 ppm, så inte omöjligt. Ta då två test där både exempelvis har en felfaktor på 50 ppm, men åt varsin riktning, lägg också till eventuella "handhavande-fel" (svårt att vara helt precis med det mänskliga ögat och den mänskliga motoriken) så är det inte helt otänkbart att få stora skillnader i just magnesium :) 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag glömde tillägga en sak. Åtminstonde enligt företaget pax bellum så ska man börja med 4 timmar per dygn. Det är väldigt vanligt att ch fotoinhiberas och dör om man börja med för mycket belysning. Dom säger att man ska öka med en timma i veckan så det är en långsam ökning som gäller av samma kultur. Och deras Max belysningstid är 16 timmar. När ch har fullt adapterat sig alltså. 
 

Tycker detta stämmer rätt bra med mina egna erfarenheter som köpte en pax bellum reaktor i höstas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag skulle tillägga att man behöver tvätta sin Chaeto en gång i veckan så att det inte börjar växa svampar, bakterier i dem samt samlas skit på algerna och på så sätt kväver algerna. Jag gjorde felet att göra detta i färskvatten och lyckades döda av ca 75% av mina alger genomvad jag misstänker var en osmotisk chock. Nu tvättar jag algerna i vattnet från vattenbytena, vilket fungerar jättebra. 

 

Det kan även vara bra att hålla koll på sin jod nivå då en korrekt nivå ska hjälpa alger att återhämta sig från starkt ljus. Har aldrig legat lågt med jod så kan inte påvisa själv att detta har någon effekt men enligt Reefbum ska detta vara viktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...