Gå till innehåll

Montipora för lite ljus


Aqualung

Rekommenderade inlägg

Som synes på bilden så har jag placerat stenen med korallen lite dumt. Den får för lite ljus och de skuggiga partierna har inte många polyper/ färg. 
 

Kommer den anpassa sig och växa vidare uppåt, eller birde jag vända upp stenen så hela montiporan får ljus?

Dör den annars?

 

C9E62AE8-618F-445F-9945-A219E06C7B4F.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-25 at 16:18, Aqualung skrev:

Som synes på bilden så har jag placerat stenen med korallen lite dumt. Den får för lite ljus och de skuggiga partierna har inte många polyper/ färg. 
 

Kommer den anpassa sig och växa vidare uppåt, eller birde jag vända upp stenen så hela montiporan får ljus?

Dör den annars?

 

C9E62AE8-618F-445F-9945-A219E06C7B4F.jpeg

 

Den kommer nog inte att dö, åtminstone inte pga att delar av den inte är i direkt belysning. 

 

Rullar du över stenen lite kommer den mest troligt bara fortsätta växa neråt, i jakt på ny mark att erövra. Om det enda syftet att du är orolig för att den ska dö så skulle jag inte flyttat på den. Den där montiporan har jag också, eller åtminstone en likartad, jag ser den som ganska invasiv och tämligen omöjlig att ta död på (jag har försökt vid vissa tilllfällen). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Alla värden är bra i vattnet, men korallen krymper. Bruna alger täcker den vita ytan där den dött. Försöker borsta av algerna.

installerade nya lampor för en tid sedan och det kan ju vara känsligt.

dock borde ju montiporan gilla bättre ljus och anpassa sig.

 

vad kan jag göra??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...