Gå till innehåll

En källa till kunskap om spårämnen


OR20

Rekommenderade inlägg

Det är säkert flera av er som redan känner till att Fauna Marin kompletterat sin ICP test och tillsatser med en onlinebaserad kunskapsdatabas. Denna nås på https://www.faunamarin.de/en/knowledge-base/ och omfattar deras syn på olika ämnen. Det finns korta texter om allt från Kalcium till Tungsten. Sidan är enkel att klicka sig fram då ämnena finns angivna i ett klickbart periodiskt system. Ovanför detta finns även en del samband som , om än väldigt övergripligt, förklaras och FM ger sin bild av hur viktiga dessa är. Som sagt väl värt att titta in på om man vill lära sig lite mer. Om man fick önska sig något så vore det väl lite mer akademiskt förankrat då mycket bygger på Fauna Marins observationer från sin odlingsverksamhet. 

  • Gilla 5
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-25 at 17:40, OR20 skrev:

Det är säkert flera av er som redan känner till att Fauna Marin kompletterat sin ICP test och tillsatser med en onlinebaserad kunskapsdatabas. Denna nås på https://www.faunamarin.de/en/knowledge-base/ och omfattar deras syn på olika ämnen. Det finns korta texter om allt från Kalcium till Tungsten. Sidan är enkel att klicka sig fram då ämnena finns angivna i ett klickbart periodiskt system. Ovanför detta finns även en del samband som , om än väldigt övergripligt, förklaras och FM ger sin bild av hur viktiga dessa är. Som sagt väl värt att titta in på om man vill lära sig lite mer. Om man fick önska sig något så vore det väl lite mer akademiskt förankrat då mycket bygger på Fauna Marins observationer från sin odlingsverksamhet. 

 

Ja den där är toppen. Man önskar dock att det vid det här laget kunde kunde finnas lite fler kopplingar mellan korallers hälsa och spårämnen som faktiskt var vetenskapligt bevisade. Med tanke på att problemen de listar kan lösas med deras egna tillsatser så får jag ibland känslan att jag köper anti-aging kräm på TV-shop! :D  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Jag tycker informationen på sidan är riktigt bra.

 

2. Om man har problem kan det finnas olika anledningar till dessa så jag rekommenderar alltid ICP test om man tror att man har problem med oorganiska värden.

Problem kan bero på annat också som t.ex organiska gifter, för lite ljus, cirkulation eller parasiter så vattenvärdena behöver inte vara orsaken.

 

När det gäller informationen är en hel del vetenskapligt baserad men det är blandat med hobbyisters erfarenheter.

När det gäller strontium t.ex säger vetenskapen att det är oväsentligt för korallers hälsa men hobbyister säger att värdet kan påverka korallernas färg. 

Jag ser ingen motsättning i detta. Det finns ingen anledning att tro att de färger som vi tycker är snyggast skulle ha ett klart samband med korallers hälsa.

 

För nördarna har Oceamo.at kommit ut med en ICP- MS test som är många gånger känsligare för de riktigt låga värdena än vanlig ICP - OES.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Bra ämne. Jag tillhör den gruppen som inte tror riktigt på att man måste ligga som NSW på alla mikroelement. bara för att det tex finns zinc i vattnet av viss koncentration betyder ju inte det att korallen behöver just den koncentrationen i vattnet för att ta upp den extremt låga halt av zink som den behöver. Vidare så kan det tom va såg att vissa ämnen är anrikade i korallen bara för att dom finns i vattnet, men behövs inte för korallen. Vattnet är ju det som korallen omges av, o vattnets beskaffenhet har uppstått till slut på grund av jämnvikter med havets substrat. Det betyder således inte att korallen behöver det. man kan vända på steken o säga, trots att det finns zink i vattnet så mår korallen bra. 

 

Så precis som stig säger, finns inte så mkt vetenskap. Vi vet att koppar o zink, lithium osv behövs som metaller i en massa enzymer, men det betyder fortfarande inte att vi måste ha just den koncentrationen i vattnet för att korallen skall klara transportera in de extrem låga halter som krävs av detta ämne. 

 

Men en del vet vi nog, text att strontium kan behövas som precursor för kalkbildning, o en del koraller (gorgonioer, musslor) bygger in ganska mkt jod talandes för att det inte bara är ett passivt upptag utan ett reellt behov. Likaså vet vi att kalium är viktigt, inte för att det förbrukas direkt, men att halten är viktig för att celler skall kunna upprätthålla sin cellmembranpolaritet. Alkalinitet är viktigt för det är en byggsten att bygga kalk, samt en buffert som spela stor roll för korallen att upprätthålla sitt intracellulära pH, som i sin tur är livsviktigt för att en cell skall överleva. Ca är såklart viktigt som kalkskelettsbyggare, o i viss mån också magnesium, där inte minst Mg behövs för att undvika spontant utfällning i vattnet. 

 

men sen,alla dessa mikroelememnt, som vi inte vet om dom faktiskt behövs i den koncentration bara för att natural sea water råkar ha det. och vissa metaller behövs kanske inte alls, men bara finns där o utgör ett passivt upptag. Det vi däremot vet med säkerhet är att dessa metaller i för hög koncentration är toxiska. Således är det för mig helt naturligt att agera selektivt, dvs strunta i ganska många av ICP rekommendationerna, men agera på de få man vet är viktiga (ca, Kh, Mg, NO3, PO4, Jod, Sr, kalium). jag har aldrig doserat upp något mer än just dessa, och när jag ser tillbaka på mitt stora sps kar på 650 liter som växte så det knakade samt hade färger, får jag ingen anledning att ändra på den devisen. 

 

Så, det finns ett ekonomiskt inctament här hos ICP företagen. Enligt mig således alldeles för mkt info, med inte så mkt belägg bakom annat än faktiskt att få sälja mikroelement. För är det nåt som lönar sig sjukt bra så är det att sälja spårelement. När jag testad at tillföra Manganese en period (såg ingen skillnad), så blandar jag en sådan 1 liters blandning för 1 krona, den kostade 1000 kr hos Triton. Vissa saker får kosta, men när vi inte ens vet om det behövs, lägger jag hellre dom pengarna på saker jag vet behövs:-)

 

Som en sorts fail safe buter jag dock vatten, jag säger som ateisten som snart skall dö, jag kan ju ha haft fel, stå jag safar lite o tänker att skulle det verkligen betyda så mkt som dom säger, så kommer mina vattenbyten lösa det, o då får jag samtidigt export av sådan som inte den biologiska filtreringen exporterar. 

 

/Jonas

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...