Gå till innehåll

Euphylia var kan man klippa?


Qurex

Rekommenderade inlägg

Jag har läst att man ska vid fraggning klippa där död vävnad börjar. 

Som ni ser på bilden så har jag markerat en röd linje där det vita under linjen är helt dött, men till vänster/ovan linjen är en mjuk hinna över skelettet. 

Vissa grenar har denna hinna låååångt ner på stammen medan andra en kort bit. Kan jag kapa även där denna hinna är eller ska man undvika det?

Flertalet av grenarna sitter på ett ställe där det är lite ljus, så de har sträckt sig långt, så planen är att kapa dessa och göra nya träd av..

20220226_164240.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Qurex skrev:

Jag har läst att man ska vid fraggning klippa där död vävnad börjar. 

Som ni ser på bilden så har jag markerat en röd linje där det vita under linjen är helt dött, men till vänster/ovan linjen är en mjuk hinna över skelettet. 

Vissa grenar har denna hinna låååångt ner på stammen medan andra en kort bit. Kan jag kapa även där denna hinna är eller ska man undvika det?

Flertalet av grenarna sitter på ett ställe där det är lite ljus, så de har sträckt sig långt, så planen är att kapa dessa och göra nya träd av..

20220226_164240.jpg

Svarade dig på facebook men det försvinner nog fort i strömmen.

Du kan klippa paraanchora hur nära polypen som du vill. Det viktigaste är att man är införstådd med att man skall klippa lite i taget p.g.a. skelettets uppbyggnad. 

Så bör man ha i bakhuvudet att om du klipper över vävnaden så vill du öka risken för infektioner och bakteriella angrepp vilket då också kräver mer arbete och gärna lite prepp i förhåll till att man kanske dippar koraller efter att man har klippt den. 

Om du klipper/skär under vävnadslinjen - alltså utan å klippa i eller skada vävnaden - så vill du göra det enklast för dig.

Hur djupt ner på stammen som vävnaden går vill variera i olika akvarier p.g.a. flera faktorer. 

Jag sätter 100-vis av euphyllia fraggar utav paraanchora varje år och vill säg att de absolut viktigaste punkterna för en lyckad fraggning..

1. klipp små partier tills du är helt igenom stammen, 2-3 mm åt gången. 
2. Klipp inte i vävnaden - onödig risk
3. Klipp så du har lite skelett att fästa epoxy/korall klister på - så det inte fäster sig på vävnaden.

Utöver det.. klipper/skär du i skelett har det ingenting å säg om du använder avbitare, dremmel eller bandsåg men om du skall ner i vävnaden å skära så bör du inte använd redskap så pass länge att de blir varma för det ökar också risken för obehag/problem med fraggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Jag postade både här och på facebook. Fördelen är att här finns svaret kvar i flera år så om någon letar samma information kan man hitta den. 

Nu har jag lärt mig vad den heter också.  Euphylia  paraanchora. Tack för det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Qurex skrev:

Tack för svaren. Jag postade både här och på facebook. Fördelen är att här finns svaret kvar i flera år så om någon letar samma information kan man hitta den. 

Nu har jag lärt mig vad den heter också.  Euphylia  paraanchora. Tack för det. 

Ja det är sant. 
Forum är å föredra och saltvattensguiden har varit med länge. Några större utländska forum som är enormt bra också men inte många som kommer i närheten :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...