Gå till innehåll

Troligen Cyano eller?


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej, 

Har börjat få lite problem med alger, som jag tror är cyano bakterier.

Har kollat i microskopet och bifogar 2 bilder.

Bild 1 400 ggr förstoring

Bild 2 1600 ggr förstoring.

Är det någon som har kännedom om detta?

Vore tacksam för hjälp.

 

MVH

Ronny

 

Img00001.jpg

Img00013.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, 

Trodde det också. Sanden blir brun, ibland rödaktig, suger upp de 2 översta mm, 1 gång i veckan, sköljer och rör runt sanden i vanligt kranvatten, Får skölja 10 - 15 gånger innan vattnet är klart, i början är det helt rödfärgat. Sen lägger jag tillbaka sanden i akvariet igen, har förstås tagit död på allt levande, i den sand jag tvättat. Men det fungerar ganska bra, har vit botten i 4-5 dagar, sen börjar det bli brunt igen. På stenarna har jag fått en del också, försöker suga rent stenarna ett par gånger i veckan, suger till en filterstrumpa i sumpen. Jag använder mig av Cyano Clean, droppar 15 droppar varje dag i ett 720 liters akvarium, har gjort detta i 5 veckor nu, det tar 8 veckor innan det ger resultat enligt beskrivningen, så vi får väl se. Har för ett år sen använt Red Slime, som tog bort allt, men det kom tillbaka efter ett par veckor, tänkte att kanske Cyano Clean kunde fungera då det tar bort det långsammare och när det är borta doserar men bara ett par gånger i veckan för att hålla det borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtersockorna jag använder, fastnar cyano o dino i, så det är inget problem, mer än att jag får byta dom varje dag och ibland 2 ggr per dag.

Som tur är har jag 50 st filtersockor, så det räcker ett tag, kör dom sen 2 gånger i tvättmaskinen 90 grader utan tvättmedel, sen fungerar dom igen.

Köpte filtersockorna för ca 10 år sen från Kina, då jag odlade discus och dom har verkligen varit bra.

Jobbar just nu med att försöka få bättre balans på vattnet, för att minska cyanon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...