Gå till innehåll

Löst silikatmysteriet?


irwin_fletch

Rekommenderade inlägg

Har i diverse trådar och forum sökt svar på hur jag kan ha förhöjda värden av silikat på mina ICP-test men aldrig hittat en lösning (mäter både akvarievatten och osmosvatten). Jag har dubbla silikatfilter och TDS-mätare som visar noll, men testen har i flera år visat att silikat finns i osmosvattnet. Borde kanske tänkt på det innan, men inför förra testet tog jag vatten direkt från utgående slang på osmosen, alltså inte från min "osmosbehållare" som jag gjort innan. Rätt som det var visade ICP-resultatet noll (vilket det ju bör med dubbla silikatfilter). Med andra ord är det min vattentunna som släpper silikat och gjort under många år. Vattentunnan köpte jag 2016 på bauhaus..

 

Fråga. Vilken tunna ska man nu köpa istället?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande! Har funderat mycket på plast i osmostunnor när det kommer till gifter men har aldrig tänkt tanken att de kan släppa silikat. Det säkraste borde vara en större tunna gjord för ölbryggning eller dylikt men frågan är om de mäter silikat när de klassar dessa tunnor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, nike83 skrev:

spännande!

har din vattentunna någon märkning gällande typ av plast och om den är godkänd för livsmedel? 

hur ser den ut? 

Hittade tunnan på hemsida. Polypropen är den gjord av. Tror inte den är livsmedelsklassad. Kan inte vända på tunnan än då den är vattenfylld. På fb kommenterade en annan saltakvarist att det skulle kunna bero på beläggningar inne i tunnan. Jag torkar av den ibland men kanske inte tillräckligt ofta 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

Hittade tunnan på hemsida. Polypropen är den gjord av. Tror inte den är livsmedelsklassad. Kan inte vända på tunnan än då den är vattenfylld. På fb kommenterade en annan saltakvarist att det skulle kunna bero på beläggningar inne i tunnan. Jag torkar av den ibland men kanske inte tillräckligt ofta 

 

okey.

länka gärna till tunnan.

 

om du beslutar dig för att vända på tunna med vatten i, så kom ihåg att filma! :D 

 

 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Polypropen innehåller inte kisel men kan ju vara tillsatsämnen. Brukar vara svårt att hitta exakt vad dessa består av.

Hmm. Kan det vara så enkelt som att jag slarvar med att tvätta ut tunnan? Men då borde fler märka av höga kiselhalter. Alla andra skrubbar väl inte tunnorna varje månad 😂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

Hmm. Kan det vara så enkelt som att jag slarvar med att tvätta ut tunnan? Men då borde fler märka av höga kiselhalter. Alla andra skrubbar väl inte tunnorna varje månad 😂

Jag fick faktiskt något höga kiselhalter på mitt senaste Icp, osmosvattnet direkt från filtret visar 0. Min tunna såg ut som skit så jag gjorde en storrengöring. Blir intressant att se om det är någon förändring vid nästa ICP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, intressant, jag har också förhöjda värden på Si och använder tunna i pp för osmosvatten!

Inte likadan som du, jag har 200l grön tunna, haft den många år, har inte koll på märkningen, det är nog  en sorts regnvattentunna tror jag. Har hela tiden tänkt att det är osmosen som släpper Si men har börjat med tds mätare sista tiden och efter senaste icp provet blev jag lite fundersam....

Men kan det ha med städning av tunnan att göra? Jag sköljer ju inte av den ofta.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, MattiasN skrev:

Hm, intressant, jag har också förhöjda värden på Si och använder tunna i pp för osmosvatten!

Inte likadan som du, jag har 200l grön tunna, haft den många år, har inte koll på märkningen, det är nog  en sorts regnvattentunna tror jag. Har hela tiden tänkt att det är osmosen som släpper Si men har börjat med tds mätare sista tiden och efter senaste icp provet blev jag lite fundersam....

Men kan det ha med städning av tunnan att göra? Jag sköljer ju inte av den ofta.....

Hmm. Hur reder vi ut detta. Ska jag rengöra min tunna med tvättsvamp och torka rent med papper sen fylla upp med osmosvatten och låta det stå något dygn och skicka in ett nytt ICP. Jag kan ändå behöva kolla upp mitt akvarievatten nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

Hmm. Hur reder vi ut detta. Ska jag rengöra min tunna med tvättsvamp och torka rent med papper sen fylla upp med osmosvatten och låta det stå något dygn och skicka in ett nytt ICP. Jag kan ändå behöva kolla upp mitt akvarievatten nu. 

 

 

jag brukar undvika tvättsvamp med färgad (ofta svart) slip-sida då dessa innehåller slipmedel. inbillar mig att det är en risk. 

jag har inget som helst belägg för att det kan komma in i akvariet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minuter sedan, nike83 skrev:

 

 

jag brukar undvika tvättsvamp med färgad (ofta svart) slip-sida då dessa innehåller slipmedel. inbillar mig att det är en risk. 

jag har inget som helst belägg för att det kan komma in i akvariet. 

Jag brukar försöka använda vit ovansida om jag ska ha dom till något som har med akvarie att göra. Men kanske finns i dom också?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

17 hours ago, irwin_fletch said:

Har i diverse trådar och forum sökt svar på hur jag kan ha förhöjda värden av silikat på mina ICP-test men aldrig hittat en lösning (mäter både akvarievatten och osmosvatten). Jag har dubbla silikatfilter och TDS-mätare som visar noll, men testen har i flera år visat att silikat finns i osmosvattnet.

En annan teori kan vara att silikatet kommer stötvis i kranvattnet. Då kanske det visar noll just när du mäter kranvattnet, men fylls på vid andra tillfällen?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, Christian J skrev:

 

En annan teori kan vara att silikatet kommer stötvis i kranvattnet. Då kanske det visar noll just när du mäter kranvattnet, men fylls på vid andra tillfällen?

Ja den möjligheten finns. Men mina dubbla silikatfilter borde kunna fixa så det bara är lite silikat då. Men på 15 test av osmosvattnet i behållaren har det alltid legat mellan 80-200 ug/l i silikat. Första testet från osmosen direkt visar 0. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade ett icp test med osmos-prov i jan, hade då 0,25mg/l i osmosvattnet och 0,75 i akvarievattnet.... Är inte säker men har för mig att jag tog vattnet ur tunnan, inte direkt från osmosen.... 

Men om det inte är pp-plasten som släpper Si(som det väl inte bör vara?), hur kan slarv med rengöring av tunnan ge förhöjda sillikat-nivåer? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, har funderat på detta. Är inne på att byta tunnan mot ett beg akvarium men om det beror på beläggningar i tunnan så spelar förmodligen själva behållaren mindre roll....

Samtidigt är jag inte riktigt med på hur smuts i tunnan plötsligt kan slå över och ge så höga värde av just silikon? Visst blir papper/svamp smutsigt när man torkar av tunnan men kan det verkligen ge så höga silikatvärde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...