Gå till innehåll

Torch mår inte bra... Vad är det för "snablar" på min sten?


erikjoakim

Rekommenderade inlägg

Hej,

Mina Torches dör långsamt 😞. Övriga koraller mår bra.

Misstänker att det är nån ohyra och funderar på om jag måste dippa dom och i så fall i vilken dipp?

Dom är limmade på en sten, bryter man bara av dom för att kunna dippa eller hur gör man?

 

På stenen (och torchens stam) finns också någon form av snabel liknande utväxt. Se bild (t.ex. till höger om snigeln även på pluggen). Finns många på stenen...

Vad är det? God eller ond? Kan det vara dom som gör att Torchen inte mår bra?

 

Tacksam för all hjälp...

 

Mvh Joakim

 

 20220303_095147.jpg.a49afd869ccd3847d69e0de2f5997e2b.jpg20220303_095108.jpg.9aa156d605847741e1f60190775c1bc9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den snabelliknande utväxten tycker jag liknar Vermetid snail. Inget man vill ha egentligen men ingen katastrof och jag har svårt att tro att den skulle påverka dina Torches. Mer info om vad du har för vattenvärden, flöde och ljus, hur dina Torches är placerade och vad du har för koraller som mår bra hade nog underlättat också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Belunn said:

Den snabelliknande utväxten tycker jag liknar Vermetid snail. Inget man vill ha egentligen men ingen katastrof och jag har svårt att tro att den skulle påverka dina Torches. Mer info om vad du har för vattenvärden, flöde och ljus, hur dina Torches är placerade och vad du har för koraller som mår bra hade nog underlättat också.

Japp!! Definitivt Vermetid.

Tack, Tack!

 

Kommer ta bort manuellt alt. klistra igen med superlim...

 

Senaste värden: Ammonia 0, Nitrit 0, Nitrat 2, phosphat 0, Alk 7

Red Sea Led 90 som står på 70%. Torchen står lite på sidan på medelhöjd. Dom får inte så mycket flöde, lite så dom vajar men ingen hård blåst. Varierar flödet under dagen...

Gör 10% vattenbyte varje vecka. Övriga koraller är Acans, Candy Cane Cynarina?, Scoly?+ en del som jag inte vet vad det är.... (Köpte begagnat... :-))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika torches står i väldigt olika flöden och ljus i naturen. Personligen har mina indos trivts bäst i lite mer rejält flöde, definitivt mer än cynarina och acans. Även mer ljus än dessa.

Skulle även kunna vara lite låga näringsvärden. Skulle försöka få upp nitrat till minst fem, gärna lite högre och fosfat åtminstone till mätbart men mellan 0,05 och 0,1 kan vara lämpligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert på torch men jag skulle hålla koll på calcium salthalt och magnesium också. Även kolla så att värdena är stabila över veckan mellan dina vattenbyten. Sen håller jag med om att näringsvärdena känns lite låga.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inget proffs med kan dela med mig av mina erfarenheter.. Jag hade vermetid snails (flertal) på en av mina eyphyllia och den krympte ihop och mådde inte alls bra. När jag tog bort dem har den snart fått ut ett nytt huvud och mår väldigt bra.

 

De ligger i ganska lungt flöde och flödet är mer av ett gung/svajjande än circulerande..

 

Har du kollat dina magnesium värden på senaste? Enligt många tips jag läst om gillar torches högre värden av magnesium.. mitt är på 1450- 1470 vet att det låter högt men mitt kar har aldrig sett finare ut. 

 

Mina värden är:

 

Alk: 9-9.3

Ca: 450

No3: 2.5-5

Po4: 0.03 - 0.07

Mg: 1450 -1470

 

Ändrat av Fina Fisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/4/2022 at 10:40 AM, Fina Fisken said:

Är inget proffs med kan dela med mig av mina erfarenheter.. Jag hade vermetid snails (flertal) på en av mina eyphyllia och den krympte ihop och mådde inte alls bra. När jag tog bort dem har den snart fått ut ett nytt huvud och mår väldigt bra.

 

De ligger i ganska lungt flöde och flödet är mer av ett gung/svajjande än circulerande..

 

Har du kollat dina magnesium värden på senaste? Enligt många tips jag läst om gillar torches högre värden av magnesium.. mitt är på 1450- 1470 vet att det låter högt men mitt kar har aldrig sett finare ut. 

 

Mina värden är:

 

Alk: 9-9.3

Ca: 450

No3: 2.5-5

Po4: 0.03 - 0.07

Mg: 1450 -1470

 

Tack!

Ska kolla magnesium bums!

 

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt första råd är att se till att få upp näringsvärden, dvs po4 och no3. 

Vermetid snails är en sådan där strid som du aldrig kommer vinna, och se dom som ett tecken på biologisk mångfald. 

 

Jag har haft fullt av dessa i mitt kar, som växt mitt i sps (mina montipora-flak har haft långa roliga utväxter) och in bland LPS vilket aldrig lett till något dödsfall. Allt jag läste på om dessa är att de kan störa korallerna något med det "nät" de skickar ut som en del av sitt näringsintag/förökning (minns fan inte vilket), men det ska inte leda till några dödsfall. 

 

Risken är att man stjälper mer än man hjälper när man ska ner och fixa, i detta fall anser jag (allt detta är såklart min egen åsikt :) ) att du kanske vinner striden med denna lilla vermetid, men du kommer inte vinna kriget (då det garanterat finns fler), och går du ut på ett sådant korståg kommer du hinna tappa förståndet innan någon av er ger upp (vilket antagligen blir du själv) :)   

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill begränsa dina vermited snails så har jag funnit att om man dels bryter av dem vid roten (tar bort det man brutit av) och sedan tillsätter en CaCO3-lösning så kan man hålla populationen nere. Det recept jag fick tag i var 115gram CaCO3 (går att köpa från Tyskland via Amazon) till 230 ml vatten. Skulle du bo i Norrköpingstrakten så kan du få lite av mig då jag har en dunk med det hemma. Det är en liknande produkt som KZ Coral snow om du inte vill göra en DIY lösning. Man skakar om denna lösning och tillsätter sedan 1ml per 100liter vatten. En bieffekt av detta är att du kommer att få klarare vatten också då skumaren drar ut CaCO3 molekylerna och det som fastnar vid dem. Du kan göra detta flera gånger om dagen eller så sällan du vill. Själv skulle jag inte göra det mer än 4 ggr per dag men har funnit att om man gör det en till tre gånger i veckan så kan man få ner populationen rätt bra. Det som händer är att man drar bort deras mat från vattnet genom att tillsätta detta flockningsmedel. Numera gör jag det bara när jag vill öka klarheten i vattnet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...