Gå till innehåll

Rengöring av akvarium


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Nu när nedläggningen börjar lida mot sitt slut så inser jag att jag inte hade sådär jättemkt citronsyra kvar... 

 

Min tanke var ju att jag skulle fylla upp sump och akvarium med vatten, dumpa i en jävla massa citronsyra och sen låta skiten cirkulera i 24 timmar, för att sen lättare kunna städa det. 

 

Jag har däremot saltsyra hemma... Kan man komplettera med detta eller riskerar jag att förstöra någonting? Jag har ca 1 liter citronsyra, 400 liter i systemet. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att du tar och blandar upp in citronsyra (torrvikt) i en hink med vatten. Du tar sedan hushållspapper/tygtrasor/handdukar el dyl och doppar dem i hinken så att de blir rejält blöta. Dessa lägger du sedan mot glaset. Är de tillräckligt blöta så fäster de väl och du kan sedan låta dem ligga där och gosa över en dag. Skulle du vilja får extra effekt kan du ju byta dessa efter 12 timmar eller så. Sedan borde det vara rätt enkelt att skrapa bort kalkalger m.m. Dock bör du sedan fylla upp med vatten så att du inte skrapar glaset alt. att du spruta vatten på glaset så att rakbladet inte fäster allt för mycket. 

 

Saltsyra funkar men man får vara rätt mycket mer försiktigt och jag skulle då späda den till 3% alt använda attika om man kan stå emot lukten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, OR20 skrev:

Ett tips är att du tar och blandar upp in citronsyra (torrvikt) i en hink med vatten. Du tar sedan hushållspapper/tygtrasor/handdukar el dyl och doppar dem i hinken så att de blir rejält blöta. Dessa lägger du sedan mot glaset. Är de tillräckligt blöta så fäster de väl och du kan sedan låta dem ligga där och gosa över en dag. Skulle du vilja får extra effekt kan du ju byta dessa efter 12 timmar eller så. Sedan borde det vara rätt enkelt att skrapa bort kalkalger m.m. Dock bör du sedan fylla upp med vatten så att du inte skrapar glaset alt. att du spruta vatten på glaset så att rakbladet inte fäster allt för mycket. 

 

Saltsyra funkar men man får vara rätt mycket mer försiktigt och jag skulle då späda den till 3% alt använda attika om man kan stå emot lukten. 

Tack för tipset! Låter dock som lite för mkt jobb för min smak samt att jag då inte får med utrustning som pumpar och skummare på köpet. 

 

Men om jag tolkar dig rätt så är det ingen större fara att slänga i en liten extra skvätt bara för att spetsa blandningen lite till? Men att först blanda ut den innan jag häller i det? 

 

Dumpar det isf rakt ner i displayen så det får spädas ut ytterligare och snabbt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill köra saltsyra (HCl) så skulle jag göra i sötvatten i karet och sedan hälla i tillräckligt så att du har en max 3% lösning. Detta är dock väldigt effektivt så det räcker nog med 10-15 minuter skulle jag tro. Givet att du pratar om så stora volymer så skulle jag kanske gå på lite lägre procent kanske runt 1% för att vara säker och istället låta det ligga i lite längre. Och kom ihåg syra i vatten!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, OR20 skrev:

Om du vill köra saltsyra (HCl) så skulle jag göra i sötvatten i karet och sedan hälla i tillräckligt så att du har en max 3% lösning. Detta är dock väldigt effektivt så det räcker nog med 10-15 minuter skulle jag tro. Givet att du pratar om så stora volymer så skulle jag kanske gå på lite lägre procent kanske runt 1% för att vara säker och istället låta det ligga i lite längre. Och kom ihåg syra i vatten!

Kanske dum fråga men det kommer inte vara någon risk med silikonfogarna om man använder saltsyra? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte haft erfarenhet att HCl förstör plaster vid dessa styrkor.. Sedan får jag erkänna att jag inte använt det för att rengöra ett helt akvarium.......när jag använt det så har jag gjort det med pumpar m.m. jag har dock inte sett någon negativ effekt med plaster eller silikonslangar då. Jag har gjort detta med en 3% lösning i 10 min. 3% är om du tar den HCl du köper på typ Bauhaus och späder den 10:1 med vanligt vatten. Jag skulle med andra ord inte låta det ligga ett helt dygn utan börja med lägre styrka och under kortare tid men det hade jag gjort med citronsyra också. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, OR20 skrev:

Jag har inte haft erfarenhet att HCl förstör plaster vid dessa styrkor.. Sedan får jag erkänna att jag inte använt det för att rengöra ett helt akvarium.......när jag använt det så har jag gjort det med pumpar m.m. jag har dock inte sett någon negativ effekt med plaster eller silikonslangar då. Jag har gjort detta med en 3% lösning i 10 min. 3% är om du tar den HCl du köper på typ Bauhaus och späder den 10:1 med vanligt vatten. Jag skulle med andra ord inte låta det ligga ett helt dygn utan börja med lägre styrka och under kortare tid men det hade jag gjort med citronsyra också. 

Citronsyra har jag sett massvis av personer hälla i sina kar när dom ska rengöra, så jag tänker att det skall vara lugnt. Men då kommer det väl inte upp till dom nivåer som tex saltsyra skulle göra. 

Men dumpar jag i en dl saltsyra på toppen av min citronsyra så borde det väl ändå inte vara inom några farliga nivåer, i 400 liter vatten. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...