Gå till innehåll

Tysta pumpar?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej,

Efterlyser tips om tysta streamers och cirkulationspump för AIO akvarie i 200l storlek. Tycker det varit svårt att hitta något vettigt som håller bra och är tyst. Akvariets mått blir 140x40x40 med sump de sista 20cm av 140cm.

 

Mvh Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan verkligen rekommendera aquamedic smart drift som cirkulation i karet . Bra med flöde å riktigt riktigt tysta ….. slår enligt mig nero pumparna hur lätt som helst . Å kolla priset så blir du glad ;)

mvh micke

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, spiken skrev:

Jag kan verkligen rekommendera aquamedic smart drift som cirkulation i karet . Bra med flöde å riktigt riktigt tysta ….. slår enligt mig nero pumparna hur lätt som helst . Å kolla priset så blir du glad ;)

mvh micke

Håller med! Kör två aquamedic smart drift 7.1 och är jättenöjd både med flödet och att de är typ ljudlösa. 
För cirkulation är Jebao/Jecod prisvärda enligt mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde först Maxspect gyre 350 men de var lite bökiga både med placering, rengörning och utseende, men de var tysta till hur mycket vatten de förflyttade.
Nu kör jag två NERO 5 tycker de ger bra cirkulation ochär tysta under 80% så köp gärna lite större än du behöver och kör dem inte fullt.

MEN, problemet är att de är jobbiga och tråkiga att rengöra du måste ta loss fint uppsatta kablar eller stå med borste + hink nära karet.

Detta gör att underhållet tyvärr ibland blivit lite eftersatt och därmed kommer även den tystaste pump att börja låta.

Så till nästa kar blir det MP40 just pga att en ren pump är en tyst pump även om det svider lite i inköp.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips,kollat på Nero och mp40 innan,AM smart blev ju ekonomiskt lockande,lite lättare prislapp på ;) Jojo och Spiken,hur långt skulle ni säga att flödet från era sträcker sig? Mest att jag helst skulle bara vilja ha en i ena gaveln då karet blir peninsula style.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-03-12 at 06:49, aerie skrev:

Tack för alla tips,kollat på Nero och mp40 innan,AM smart blev ju ekonomiskt lockande,lite lättare prislapp på ;) Jojo och Spiken,hur långt skulle ni säga att flödet från era sträcker sig? Mest att jag helst skulle bara vilja ha en i ena gaveln då karet blir peninsula style.

Kanske max 70cm med en 7.1 på 100% och utan något i vägen. Jag har en på varje sida långt ner på baksidan riktade mot framrutan, med revet ”i vägen” så att säga, för att få cirkulation i nederdelen av revet. 
På gavlarna kör jag gyres en på var sida. 

Det finns ju en kraftigare också, 11.1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag svarar mig själv här. Det verkar som att aqua medic är en rebranding av jebaos mlw pumpar (som man inte verkar kunna få tag på i sverige). Mlw och aqua medic har fördelen att det finns en feed mode knapp på kontrollern vilket är bra då feed mode i appen är riktuselt implementerat.

för övrigt verkar det samma sak med aqua medics returpump att det också är en rebrandad jebao mdp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...