Gå till innehåll

Vilket salt?


Joar

Rekommenderade inlägg

Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt?

720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period.

No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del!

Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo

Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean.

Vad tycker ni? Några förslag på annat märke

 

Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt är ett heett ämne, framförallt nu givet det som hände TM för några veckor sedan. Själv har jag kört Reef Crystals som är Instant Oceans fast med förhöjda värden (DkH, Ca och Mg) vilket passat bra för mig. Betalar 700kr för en 25kg hink. Har man inte så mycket SPS så skulle jag nog sattsa på ett salt med mer normala värden och då är väl de du angivit bra alternativ. Sedan finns Red Sea som många använder och som jag själv använt förr i tiden. Jag fick dock en algblomning i vattenkolumnen vilket fick mig att byta. Vet inte om det var saltet men det var iallafall vad jag trodde då. Som sagt Jag tror det viktigaste är att du tittar på vilka värden du vill återskapa och sedan väljer ett salt som liger i linje med det. Det verkar ju som du är nöjd med TM så kanske titta efter ett som har liknande värden? Sedan kan du läsa här eller på Reef2Reef om olika ICP tester som gjorts på olika salter. Dessa misstänker jag dock är något av en färskvara..... Ett råd kan ju vara att om du hittar ett salt som fungerar för dig och som är billigt så köp på dig ett par hinkar. Lagra sedan dessa i rumsremp så håller de länge och du slipper oroa dig för att det blir svängningar när du byter salt för att du hittat något billigare. Lycka till

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som du behöver vara lite försiktig med är att välja ett salt som motsvarar din filosofi rörande vattenvärden. Du bör även se till att inte lagra saltet i en miljö där det utsätts för stora temperatursvängningar framförallt om det faller under fryspunkten. Detta då saltet då riskerar att separera ut sig. Om jag minns rätt så är det stora problemet Magnesium som är väldigt förtjust i vatten. Ska man lagra salter länge så bör man leta efter ett salt som är vattenfritt (anhydrous salts på engelska). Dessa är dock generellt sett dyrare och kommer också att vid uppblandningen med vatten vara exotermiska. Man behöver beakta detta vid uppblandning så att man inte smälter plastbehållaren man blandar i......fråga inte hur jag vet det ;) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...