Gå till innehåll

Problem med Aqua Forest Reef salt??


ronny h

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag undrar om någon annan har haft problem med Aqua Forest Reef salt.

Jag har alltid använt mig av Blue treasure SPS salt och det har fungerat jättebra, både i SPS akvariet och i mjukis akvariet.

Men för 1 månad sen tänkte jag att jag skulle prova med Aqua Forest Reef salt i SPS akvariet, trodde det skulle vara bättre.

Redan efter 1 vecka började sanden bli brun/röd och likadant på alla stenarna i SPS akvariet, identifierade det som både cyano och dino.

Inga problem alls i mjukis akvariet där jag fortfarande använder Blue treasure SPS salt.

Har även ett litet 60 liters akvarium i vardagsrummet med 2 clowner. 2 anemoner, har aldrig haft några brun/röda alger alls i detta akvarium, det växer en väldig massa Caulerpa alger,

som jag skördar med jämna mellanrum. Så i detta lilla akvarium finns det nästan ingen fosfat eller nitrat.

Men i fredags efter jag bytt vatten i SPS akvariet, blev det lite vatten över, så jag gjorde ett vattenbyte i det lilla akvariet med samma vatten som jag bytt i SPS akvariumet.

Idag har jag massor med brun alger med bubblor på, troligen dino.

När jag sen tänker efter hade jag liknande problem för ett par år sen, när jag skulle handla salt på Zoogiganten, hade dom inte  Blue treasure SPS salt, så jag köpte 20 KG Aqua Forest Reef salt och fick då precis samma problem som jag har idag i SPS akvariet.

Vet inte om det beror på saltet, men visst verkar det så.

 

MVH

Ronny

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom ingen svarar, får jag väl försöka själv.

Har läst en del på reef2reef om problem med Aminosyror, många säger att dom fått cyano eller dino, när dom doserar aminosyror.

Då tänkte jag att mitt problem egentligen är att Aqua Forest Reef salt är ett bra salt som innehåller aminosyror, så när jag doserar blir det för mycket.

Det kanske är så att Blue treasure SPS salt inte innehåller aminosyror och därför är det ingen fara med att dosera aminosyror som jag gjort.

Vad tror ni om det?

 

MVH

Ronny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inget egentligen matnyttigt att tillföra men kan säga att jag bytte från tropic marin pro, som ska va det ”bästa” saltet, till AF reef salt för ca 6 månader sedan och har inte märkt av någon skillnad öht annat än att plånboken inte är lika hårt belastad. 
Korallerna i mitt kar består av iaf 80% acros så om det hade varit något fel på saltet hade det nog märkts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt att Blue Treasure innehåller aminosyror, frågan är hur mycket.

Jag har använt Blue Treasure i över 8 år, bytt 10% vatten varje vecka, har massor av acro och monti, har aldrig varit problem, dom har växt väldigt bra.

Varför byter jag då salt?

Ville testa om AF reef salt kunde ge bättre värden på tex lithium, iodine mfl.

Jag har köpt tillsatser för att kompensera dessa ämnen som ICP visar att jag ligger för lågt, och dom är inte billiga.

Har inte skickat in någon ICP test på AF saltet änne, ville vänta minst 1 månad innan jag skickar den.

Hoppas i alla fall på att det skall visa lite bättre värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger skrev:

Har du kollat så att du inte bara fått lägre KH i burken?

 

 

KH är inget problem, det sköter Alkatronic, så det slipper jag oroa mig över. 

Men det ser bra ut, kör med kalcium reaktor och kalkwasser reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, greger skrev:

Vad är det för aminosyror du menar?  Är det nåt probioticsalt du använder?

 

Nej, det är det vanliga Aqua Forest Reef salt som jag köper i 25kg bag.

Vet inte om det har med aminosyran att göra, men läste på reef2reef att en del där fick problem när de doserade aminosyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överdosering av Aminosyror kan definitivt trigga cyano om näringsnivåerna redan är för låga - men vad jag vet så blandar man inte detta i "vanligt" salt - vad som tillsatts i probiotic salt vet jag inte, men jag tror att sådana bäst lämpar sig för uppstart.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, greger skrev:

Överdosering av Aminosyror kan definitivt trigga cyano om näringsnivåerna redan är för låga - men vad jag vet så blandar man inte detta i "vanligt" salt - vad som tillsatts i probiotic salt vet jag inte, men jag tror att sådana bäst lämpar sig för uppstart.

 

Så här står det på Aquaforest hemsida:

The salt mix is enriched with amino acids and Vitamin C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, greger skrev:

Hur ser det ut med pH? För högt pH kan ju ge fluktuationer i näringvärden och skapa depåer för både Cyano och Dino

Jag ligger mellan 8.06 på morgonen och 8.26 på kvällen innan det vänder.

Jag ligger lågt i både PO4 och NO3, idag ligger det på, enligt MT:

NO2 = 0,053

NO3 = 0,300

PO4 = 0,026

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, ronny h skrev:

Jag ligger mellan 8.06 på morgonen och 8.26 på kvällen innan det vänder.

Jag ligger lågt i både PO4 och NO3, idag ligger det på, enligt MT:

NO2 = 0,053

NO3 = 0,300

PO4 = 0,026

 

Snygga pH-värden! Men nitrat på 0,3 är ju mkt lågt. Själv får jag panik då det närmar sig 1,0 å till och med vid 2,0. Fosfatvärdet är ju perfekt, men en balans på slak lina 😱
 

Kan det va så att jättelågt nitrat i kombo med aminosyror är det som triggar…???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det också, har inte hittat något alls om att Blue treasure SPS salt skulle innehålla aminosyror.

Det är förstås ett stort plus för Aqua Forest Reef salt, då sparar man en del pengar, aminosyror är inte billiga.

Hoppas bara på att mina Lithium, Iodine värden skall öka också, så slipper jag köpa och tillföra detta också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Gierth restart skrev:

 

Snygga pH-värden! Men nitrat på 0,3 är ju mkt lågt. Själv får jag panik då det närmar sig 1,0 å till och med vid 2,0. Fosfatvärdet är ju perfekt, men en balans på slak lina 😱
 

Kan det va så att jättelågt nitrat i kombo med aminosyror är det som triggar…???

Vet inte riktigt hur man skall se på NO3, om jag gör en manuell mätning av bara NO3, kommer den ju att visa 5,60.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, ronny h skrev:

Vet inte riktigt hur man skall se på NO3, om jag gör en manuell mätning av bara NO3, kommer den ju att visa 5,60.

 

Det har inte varit någon hastig förändring med näringsvärdena senaste tiden? Har du nyligen mätt mängd silikat och du kör osmos antar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de låga näringsvärdena du har, - speciellt om man tar hänsyn till en felmarginal i mätningar, så behövs väldigt små förändringar i parametrarna för att få cyanoutbrott. Om nu AF blandar i aminosyror och vitaminer så tycker åtminstone jag att det är en sån där faktor som lätt skenar utom kontroll - lite som "all in one" preparaten som var poppis ett tag, inga akvarier är lika.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag inte doserat aminoacid i 2 veckor, har höjt NO3 till 10, PO4 på 0,032. Ser väldigt bra ut, bifogar 2 bilder, bild1 är före vattenbyte, bild2 är efter rensugning av sanden och vattenbyte. Har även höjt temperaturen till 26,5 grader, suger rent stenarna 1-2 gånger i veckan till en filterstrumpa.

Tycker själv att det börjar se bra ut, korallerna växer väldigt bra. Har planer på att längre fram sänka NO3 till ca 5, men väntar lite.

20220402_125057_Bild1.jpg

20220402_134235_Bild2.jpg

Ändrat av ronny h
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...