Gå till innehåll

fråga om zeolit


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag skall prova att köra zeolitsten i reaktor med låg dos kolkälla som exportmetod då jag har väldigt hög belastning och har inte plats med så stor algreaktor som krävs. Min tanke är inte att ligga ultralåg, jag tänker att jag styr det med kolkälla, låg dos, inte får mkt zeolitsten, och kanske flödet i reaktorn 

 

fråga: Nu direkt när jag startade reaktorn, så drog gonioporan ihop sig o är indragen idag med. N o P har naturligtvis inte reducerats än, o knappast kalium heller så snabbt. Finns nån annan så ”direktkemisk” effekt som förklarar detta ? era erfarenheter? 

 

alla andra koraller är ute max. Kanske bara dammet från stenen som retar? (sköljd o primad 24 h). 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som jag kan minnas var att Armin Glaser gjorde ett experiment där han tillsatte 1gr Zeolit i 20ml saltvatten och såg att efter 36h hade Zeoliten tagit upp 4% av Kaliumet. Så det är väl inte troligt att detta skulle vara anledningen till det du ser, precis som du skriver. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Jonas

beskriv gärna lite mer kring dina tankar, det känns som att zeolit försvunnit från radarn 

tänker du dig den som ett komplement till annat, vad har du i övrigt, skrotar du algreaktor helt, vilken kolkälla etc?

 

Har själv en zeolitreaktor som står gömd någonstans, kanske dags att leta fram den

Jag har relativt mycket fisk och skulle absolut kunna krypa ner lite i mina värden

mvh Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag funderar på om vad du har för flöde genom reaktorn.

 

från zeovitguiden: We strongly recommend not exceeding the maximum flow rate of 100 gph per 1 liter of ZEOvit®, which could undoubtedly have a negative impact.

Jag har för mig att du sa att du kör med ½ liter sten => maximalt 200 liter/h i flöde.

Om jag inte minns fel så skulle man börja med en liten mängd sten i början. 

 

https://www.korallen-zucht.de/out/pictures/wysiwigpro/korallenzucht_guide_easy_reefing_engl.pdf

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, OR20 skrev:

Det enda som jag kan minnas var att Armin Glaser gjorde ett experiment där han tillsatte 1gr Zeolit i 20ml saltvatten och såg att efter 36h hade Zeoliten tagit upp 4% av Kaliumet. Så det är väl inte troligt att detta skulle vara anledningen till det du ser, precis som du skriver. 

Det känner jag till att K förbrukas. Det tror jag inte är orsaken här för effekten kom omedelbart. Men jag sitter still i båten så får vi se alla andra koraller ser bra ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, nike83 skrev:

jag funderar på om vad du har för flöde genom reaktorn.

 

från zeovitguiden: We strongly recommend not exceeding the maximum flow rate of 100 gph per 1 liter of ZEOvit®, which could undoubtedly have a negative impact.

Jag har för mig att du sa att du kör med ½ liter sten => maximalt 200 liter/h i flöde.

Om jag inte minns fel så skulle man börja med en liten mängd sten i början. 

 

https://www.korallen-zucht.de/out/pictures/wysiwigpro/korallenzucht_guide_easy_reefing_engl.pdf

 

 

Ja. Du har nog rätt. Jag har strypt pumpen ordentligt men trots det ligger jag fortfarande på 400 l i timmen. Jag får nog  strypa den lite till. 
 

frågan kvarstår dock vad det är som är så skadligt med för högt flöde ? För N o P har ju naturligtvis inte reducerats så snabbt. 
 

Zeolit ör ju en jonbytare. Så det kanske blir en för snabb skiftning i andra joner ?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...