Gå till innehåll

Alkatronic omkalibrerar sig


Hampus85

Rekommenderade inlägg

Har någon varit med om detta?

Alkatronic ligger superstabilt i sina mätningar tills pH hoppar upp nästan en enhet mellan två mätningar, och därmed också kh. De värdena ligger sedan superstabilt på den nya nivån.

Det borde inte vara proben som är problemet vad? Den visar ju fortsatt stabila värden på den nya nivån och det funkar bra att kalibrera. Mjukvarubugg?

Screenshot_20220318-175249.png

Screenshot_20220318-175941.png

Ändrat av Hampus85
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Hampus85 changed the title to Alkatronic omkalibrerar sig

Ursäkta sen återkoppling, trodde jag hade ställt in på notis.

Tack för svaren @MattiasN@nike83!

Jag testade pH mot referensvätska och låg då en enhet över normalt, omkalibrerade och då hoppade värdena tillbaka till normala igen. Inget problem sedan dess så tror mest på bugg eller luftbubbla. Luftbubblor tycker jag dock borde ha försvunnit när jag rörde runt proben i referensvätskan.

Blev lite nervös först men när jag kikade på pH från apexen låg de hela tiden stabilt så blev lugnad ganska fort 😁. Bara att hoppas att det inte sker igen.

En annan märklig sak är att pH värdena från alkatronic konstant ligger 0,2 under apexen. Kurvorna följer varandra perfekt med konstant skillnad. Båda är nykalibrerade och läser rätt på pH 7, så har det varit även innan detta inträffade. Har hört fler som upplevt detsamma och bör väl bero på hur maskinerna hanterar signalen från proben? Inget stort problem i och med att jag vet om det men hade varit nice att kunna ställa offset på pH-proben istället för kh. Om jag jämför med salifert så ligger apex klart närmast.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ph-värdet från Alkan är lågt, jag toppar sällan över 8.05..... Har inte sett det dom ett jätteproblem men blev ändå nyfiken på ph I karet så jag drog nyligen igång min äldre ph-koktroller och den visar minst 0,2 över Alkan...

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, MattiasN skrev:

Ja, ph-värdet från Alkan är lågt, jag toppar sällan över 8.05..... Har inte sett det dom ett jätteproblem men blev ändå nyfiken på ph I karet så jag drog nyligen igång min äldre ph-koktroller och den visar minst 0,2 över Alkan...

Vad spännande, ganska precis som min då. 7,9-8,1 på alkan, 8,1-8,3 på apex/salifert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Ursäkta sen återkoppling, trodde jag hade ställt in på notis.

Tack för svaren @MattiasN@nike83!

Jag testade pH mot referensvätska och låg då en enhet över normalt, omkalibrerade och då hoppade värdena tillbaka till normala igen. Inget problem sedan dess så tror mest på bugg eller luftbubbla. Luftbubblor tycker jag dock borde ha försvunnit när jag rörde runt proben i referensvätskan.

Blev lite nervös först men när jag kikade på pH från apexen låg de hela tiden stabilt så blev lugnad ganska fort 😁. Bara att hoppas att det inte sker igen.

En annan märklig sak är att pH värdena från alkatronic konstant ligger 0,2 under apexen. Kurvorna följer varandra perfekt med konstant skillnad. Båda är nykalibrerade och läser rätt på pH 7, så har det varit även innan detta inträffade. Har hört fler som upplevt detsamma och bör väl bero på hur maskinerna hanterar signalen från proben? Inget stort problem i och med att jag vet om det men hade varit nice att kunna ställa offset på pH-proben istället för kh. Om jag jämför med salifert så ligger apex klart närmast.

 

 

 

jag har betydligt lägre pH i alkan än av min probe. dock har jag gammal probe i alkan och ny (budget) i karet. 

tror @Kim Rosenqvist också hade stor variation mellan AT och Apex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-03-21 at 10:41, Hampus85 skrev:

Ursäkta sen återkoppling, trodde jag hade ställt in på notis.

Tack för svaren @MattiasN@nike83!

Jag testade pH mot referensvätska och låg då en enhet över normalt, omkalibrerade och då hoppade värdena tillbaka till normala igen. Inget problem sedan dess så tror mest på bugg eller luftbubbla. Luftbubblor tycker jag dock borde ha försvunnit när jag rörde runt proben i referensvätskan.

Blev lite nervös först men när jag kikade på pH från apexen låg de hela tiden stabilt så blev lugnad ganska fort 😁. Bara att hoppas att det inte sker igen.

En annan märklig sak är att pH värdena från alkatronic konstant ligger 0,2 under apexen. Kurvorna följer varandra perfekt med konstant skillnad. Båda är nykalibrerade och läser rätt på pH 7, så har det varit även innan detta inträffade. Har hört fler som upplevt detsamma och bör väl bero på hur maskinerna hanterar signalen från proben? Inget stort problem i och med att jag vet om det men hade varit nice att kunna ställa offset på pH-proben istället för kh. Om jag jämför med salifert så ligger apex klart närmast.

 

 

Jag tror att Apex generellt sätt har en bättre träffsäkerhet på all ph över 7. Apex ph probe kalibrerar man ju med referensvätska på 7 och 10 ph, medans alkan kalibreras med 4 och 7 ph. Alkan är därmed träffsäkrast på ph mellan 4 och 7 och Apex mellan 7 och 10. 

Att alkatronic kör lägre nivåer är väl för att kunna mäta av negativa förändringar i ph när referensvätskan (utspädd syra?) pumpas i kontinuerligt.

 

Vet att det går att testa om Alkans ph-probe har ballat ur. Man ska då följa displayen när ett test körs, varje gång pump C "doser-pumpar" i reagens så ska värdet på displayen sjunka med ett visst värde (eller inom ett spann). Om det sjunker utanför detta spann så kan det vara ett tecken på att proben behöver bytas. Minns dock inte dessa värden, men borde lätt att få tag på via Focustronic support alternativt owners group på FB. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jag tror att Apex generellt sätt har en bättre träffsäkerhet på all ph över 7. Apex ph probe kalibrerar man ju med referensvätska på 7 och 10 ph, medans alkan kalibreras med 4 och 7 ph. Alkan är därmed träffsäkrast på ph mellan 4 och 7 och Apex mellan 7 och 10. 

Att alkatronic kör lägre nivåer är väl för att kunna mäta av negativa förändringar i ph när referensvätskan (utspädd syra?) pumpas i kontinuerligt.

 

Vet att det går att testa om Alkans ph-probe har ballat ur. Man ska då följa displayen när ett test körs, varje gång pump C "doser-pumpar" i reagens så ska värdet på displayen sjunka med ett visst värde (eller inom ett spann). Om det sjunker utanför detta spann så kan det vara ett tecken på att proben behöver bytas. Minns dock inte dessa värden, men borde lätt att få tag på via Focustronic support alternativt owners group på FB. 

Tack Kim!

Detta med olika kalibreringar har jag inte tänkt på men är ju en väldigt logisk förklaring.

Angående testet av pH-proben har jag gjort den enligt displaymetoden och den verkar ok 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns bra anledning till att man kalibrerar mellan 4 och 7 även om man sedan mäter vid 8-10.

 

Apex har med andra ord gjort det ganska svårt för sig då man väljer att kalibrera i ett väldigt olinjärt område. Om något skulle jag lita på att Alkatronicen även om man gärna vill hoppas och tro att det högre värdet från Apex är det rätta.

image.png.64a6e8cc64b6a20e9a7f17ba43978154.png

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, RiJo skrev:

Det finns bra anledning till att man kalibrerar mellan 4 och 7 även om man sedan mäter vid 8-10.

 

Apex har med andra ord gjort det ganska svårt för sig då man väljer att kalibrera i ett väldigt olinjärt område. Om något skulle jag lita på att Alkatronicen även om man gärna vill hoppas och tro att det högre värdet från Apex är det rätta.

image.png.64a6e8cc64b6a20e9a7f17ba43978154.png

Tack för den förklaringen!

Jag hade också trott mer på alkan o. Det inte var för att salifert pH håller exakt samma värden som apex. Får försöka hitta ett till referenstest för mer säkert svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, RiJo skrev:

Det finns bra anledning till att man kalibrerar mellan 4 och 7 även om man sedan mäter vid 8-10.

 

Apex har med andra ord gjort det ganska svårt för sig då man väljer att kalibrera i ett väldigt olinjärt område. Om något skulle jag lita på att Alkatronicen även om man gärna vill hoppas och tro att det högre värdet från Apex är det rätta.

image.png.64a6e8cc64b6a20e9a7f17ba43978154.png

Intressant! Har hört helt andra förklaringar tidigare men med denna fakta-hänvisning så inser man att jorden kanske trots allt är rund! 🙄😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Här är däremot en artikel som förklarar varför det är viktigt att kalibrera separat för mätningar under och över pH 7 

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3933894/

 

Det var den artikel jag hittade och jag håller med att man ska kalibrera i det område man avser mäta (oavsett vad det gäller). Och det tror jag både Apex och Alkatronic faktiskt gör. Men slutsatsen är väl den samma, vi försöker mäta i ett område där proberna inte uppför sig linjärt. Detta görs med en tvåpunktskalibrering, vilket innebär att allt mellan de två punkterna blir ett estimat. Fördelen jag menar Alkatronic har är att den flyttar ner mätpunkten till linjärt område genom tillsats av syra.

 

Man ska inte heller glömma att mycket av den "kunskap" som finns på detta och andra forum baserar sig på liknande mätsystem med samma fel och brister.

 

Och här finns ju då en poäng. Detta är en hobby, vi kan inte köpa absolutkalibrerade instrument från akrediterade lab. Inte heller kan vi förvänta oss att två olika hobbyinstrument ge samma mätvärde. Det handlar om att välja en baseline och i detta fall handlar det nog om att välja en produkt man mäter med och bestämmer sig för att detta är min "gold standard", Man hanterar det som en relativ metod där man vidtar åtgärder om man ser ett högre eller lägre värde än det man önskar. Inom rimliga gränser blir ju det absoluta värdet ointressant, så länge reproducerbarheten på mätningen är bra.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2022-03-18 at 17:55, Hampus85 skrev:

Har någon varit med om detta?

Alkatronic ligger superstabilt i sina mätningar tills pH hoppar upp nästan en enhet mellan två mätningar, och därmed också kh. De värdena ligger sedan superstabilt på den nya nivån.

Det borde inte vara proben som är problemet vad? Den visar ju fortsatt stabila värden på den nya nivån och det funkar bra att kalibrera. Mjukvarubugg?

Screenshot_20220318-175249.png

Screenshot_20220318-175941.png

Hej. Det är inte en mjukvara bugg utan proben som driftar. Vi har sett att detts kan ske ibland från Atlas scientifics prober den första veckan. I nästan samtliga fall löser det sig genom att bara kalibrera om den en eller max två gånger efter en vecka.  Nästa gång du byter rekommenderar jag Milwaukee double Junction  Lab grade. 
 

/Jonas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, jonasroman skrev:

Hej. Det är inte en mjukvara bugg utan proben som driftar. Vi har sett att detts kan ske ibland från Atlas scientifics prober den första veckan. I nästan samtliga fall löser det sig genom att bara kalibrera om den en eller max två gånger efter en vecka.  Nästa gång du byter rekommenderar jag Milwaukee double Junction  Lab grade. 
 

/Jonas 

Tack för hjälpen Jonas, ska göra det!

Jag kan i alla fall informera om att det inte hänt igen utan pH har legat helt stabilt i nästan två månader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Hampus85 skrev:

Tack för hjälpen Jonas, ska göra det!

Jag kan i alla fall informera om att det inte hänt igen utan pH har legat helt stabilt i nästan två månader nu.

Då är det exakt som det brukar va, att AS elektroden ibland behöver som sagt denna invänjningsperiod i en vecka och sen driftar den inte mer. 👌

 

AS ändrade på sin elektrod för ett par årsen för o klara även vätskor med mkt lite joner i. Jag tror det är därför som den ibland behöver denna första veckan på sig att ”lära sig”.  

 

I diskussionen ovan ser jsg att man diskuterar ifall det spelar nån roll vid 2 punktskalibrering om man gör 7,4 eller 7,10. 

I praktiken nej. Man säger visserligen att man skall välja som andra kal vätska (4an eller 10 an) så den täcker in det område man sen skall mäta. Men i praktiken spelar det ingen roll. Såpass linjär är ändå en bra elektrod så du kommer inte märka ngn skillnad ifall du kör med 10,7 eller 7,4 när du gör en 2 p kalibrering. 
Dvs AT möter pH värden precis lika rätt o bra även ovan 7.0 området fastän vi kör 7,4 som 2 punkts. 

 

Jonas

 

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...