Gå till innehåll

Fråga ang Osmos


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas.

Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något.

Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något.

 

Tacksam för svar!

 

Richard

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förfiltren brukar vara ett sedimentfilter och ett kolfilter. Taste and Odor låter som aktivt kol. Du kan förlänga livslängden på huvudmembranet genom att använda de då de kan ta upp ämnen som den då slipper hantera. Därför är det att rekommendera att ha de och byta ibland. 

 

Om det är vanliga inline moduler du har så kan du köpa från här tex: https://foretagsakvarium.se/product/kol-sediment-filter-till-aqua-medic-osmos-90-150-l-d/?v=f003c44deab6

 

Jag är lite fräck och länkar till min egen film om osmos anläggningar med där jag pratar lite om dessa 🙂

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förfiltren brukar vara ett sedimentfilter och ett kolfilter. Taste and Odor låter som aktivt kol. Du kan förlänga livslängden på huvudmembranet genom att använda de då de kan ta upp ämnen som den då slipper hantera. Därför är det att rekommendera att ha de och byta ibland. 
 
Om det är vanliga inline moduler du har så kan du köpa från här tex: https://foretagsakvarium.se/product/kol-sediment-filter-till-aqua-medic-osmos-90-150-l-d/?v=f003c44deab6
 
Jag är lite fräck och länkar till min egen film om osmos anläggningar med där jag pratar lite om dessa
 
 
 

Tack för svar och för filmen du länkade!

Bifogar lite bilder på hur den jag har ser ut, den ser ju nästan likadan ut som den du visade i filmen. Det verkar rimligt att det blåa filtret är aktivt kol då eftersom det är det på den du har, konstigt att de inte skriver det dock!

Vad innebär inline moduler? Om jag jämför kopplingarna mellan den jag har och den du länkade så ser det ut som att den borde passa. Dock inte samma märke men det kanske inte spelar någon roll?

/ Richard 57b6b867fc6d6318b8bbe379fc09a82b.jpg
b835008c060dea2b8496c79893b8b42a.jpg
ac90fc2cba0f5610f9581a0b63fe0769.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag länka till kommer passa, du har inline moduler. En del har filter där man skruvar isär de och byter innehållet bara, men det är då motsatsen till de du har. Att det är olika märke gör inget här.

 

kopplingarna på din modul är inte klämkopplingar som jag visar i filmen. Men det gör inget inget det heller, du kan flytta de gamla kopplingarna om de nya bråkar med dig.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag länka till kommer passa, du har inline moduler. En del har filter där man skruvar isär de och byter innehållet bara, men det är då motsatsen till de du har. Att det är olika märke gör inget här.
 
kopplingarna på din modul är inte klämkopplingar som jag visar i filmen. Men det gör inget inget det heller, du kan flytta de gamla kopplingarna om de nya bråkar med dig.

Okej, då är jag med. Tack så mycket för hjälpen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...