Gå till innehåll

Odling phyto!!!


kobbens

Rekommenderade inlägg

1 timme sedan, kobbens skrev:

Funkar kanon nu. Dosering 5dl ur 2 per dag! Byte till dom andra 1g/v. En skvätt kvar i de två som är matade med... matning i varje behållare ,dvs alla 4,  2*2 droppar 1g i veckan plus samma i alla, vid byte av behållare. 😀

20220327_174701.jpg

Snyggt, var har du köpt burkarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.clasohlson.com/se/p/34-1972-1?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAjwuYWSBhByEiwAKd_n_mIVLGnLj-DH6n-zkM9YziYm_ojWJHKjtNIOg1SdsJs05yrNEBFisBoCJroQAvD_BwE

 

Dessa är på 6 l!! Men tror de flesta har kranar av plast även denna!! Men inte säker. Så kolla först. De brukar dyka upp fram mot sommaren i annonser då de är typ sommarserving med saft å anna dryck...

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med 8 liters burkar köpta på Jysk, med kran.

Har själv 3D printat ut locken, så luften alltid hamnar mitt i burken.

Köper näringen direkt från Florida Aqua Farms, det blir billigare, 4 liter där man tillsätter 1 ml näring till 2,5 liter vatten.

Har 6 burkar, 4 st med Synechococcus.sp och 2 burkar med Nannochloropsis salina.

En gång om året köper jag en ny sats som jag sen för över till de andra burkarna efterhand som det mognat.

Just nu år de 2 vänstra burkarna nystartade för 2 veckor sen, med nyinköpt Synechococcus.sp.

Phytonplankton.jpg.71fcadd04706ab73b522d65c30ba00ff.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, ronny h skrev:

Kör med 8 liters burkar köpta på Jysk, med kran.

Har själv 3D printat ut locken, så luften alltid hamnar mitt i burken.

Köper näringen direkt från Florida Aqua Farms, det blir billigare, 4 liter där man tillsätter 1 ml näring till 2,5 liter vatten.

Har 6 burkar, 4 st med Synechococcus.sp och 2 burkar med Nannochloropsis salina.

En gång om året köper jag en ny sats som jag sen för över till de andra burkarna efterhand som det mognat.

Just nu år de 2 vänstra burkarna nystartade för 2 veckor sen, med nyinköpt Synechococcus.sp.

Phytonplankton.jpg.71fcadd04706ab73b522d65c30ba00ff.jpg

Kör en burk av varje sort. så nu har cyanon börjat försvinna!!

Kör med foder ifrån https://www.korallenplanet.de/shop.html

Räcker till ca 4000l för ca 19 euro plus frakten, två sorters foder är det. Skall tydligen även fungera till artemia. Haft bra kontakt med honom om odling för övrigt med! Rekommenderar dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag betalade sist 600:- för allt, inkl. frakt och importmoms och tull.

Det räcker till 10 000 liter.

Tar 4 liter från burken och startar om den, ca 3.5 liter kvar, tillsätter 4 liter nytt saltvatten och 4 ml näringslösning.

på 1 vecka är det nästan svart, som de sista burkarna till höger.

Skall prova din leverantör nästa gång, tackar för förslaget.

Hur mycket matar du med per dygn, själv matar jag med 1 liter i varje akvarium.

Vad jag har förstått skall Synechococcus.sp vara det som är bäst mot cyano.

Nannochloropsis salina har jag för att odla upp clownfiskarna och för att mata rotifers.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med backup i sodastreamer flaskor i liters i kylskåp, med hemmabyggd magnetomrörare som snurrar ca 3-4 min 4 gg per dygn för att hålla det igång.!

Har provat en massa olika plastbehållare men de är för plana i botten, så magnet faller lätt ut i kanterna. med sodastreamflaskorna är runda i botten och magneten faller alltid till centrum i botten när omröraren stannar, kör med nedis tidur på de....

20220329_183405.jpg

akv 20220329.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , kobbens skrev:

:) Vart inne där du köpte men hittade nog inte rätt. vad heter ditt foder som du köper? Vore kul att testa olika foder.

Jag köpte denna: http://floridaaquafarms.com/shop/micro-algae-grow-mass-pack-without-silicate/

Valde "one mass pack......".

Tänk på att ni måste betala tull o moms också.

Använde denna instruktion för att blanda det: https://pentairaes.com/media/docs/F2A6_F2A7_microalgae_mass_packs_0213.pdf

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...