Gå till innehåll

Vatten?


Foppa99

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag har böja höka över första saltvatten akvariumet och tänkte ha koraller clown fisk och paracanthurus hepatus  men har tänkt på detta med vatten? Man ska ju byta 10% varje vecka men har hört att man inte får använda kranvatten sen blanda med salt, ska man köpa något speciellt vatten eller måste de va nån speciell filtrerings pump? Mvh Jacob 😃

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver egentligen bara byta vatten om man tillför mer näring än vad systemet hinner ta upp. Med enbart 1-2 clownfiskar och en Paracanthurus hepatus behöver du nog inte byta vatten alls. Däremot lär den senare arten behöva ett stort kar.

 

Kranvatten kan gå utmärkt, det beror helt på var man bor. Är det inte så bra kan man montera ett osmosfilter på vattenkranen.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Via våra annonsörer kan du få tillgång till en nybörjarguide om du handlar där. Kan lite partiskt rekommendera den. 

 

Du kommer få det mycket enklare för dig om du börjar med en osmos redan i starten. Vissa påstår att det är ett måste och har man känsligare SPS:er så kan jag hålla med, men det beror också som Christian är inne på vad man har för vatten ur kranen. Kranvattnet kan också variera med årstider, ledningsarbeten och dylikt vilket gör osmos till en slags garanti för att förhindra tungmetaller och dylikt att ansamlas i karet över tid. 

 

Nuförtiden brukar inte jag köra med vattenbyten som exportmetod av näringsämnen om de inte löper helt amok. När jag gjorde det brukade jag dock alltid vänta en månad eller två in i uppstarten innan jag gjorde mitt första. Sålänge du börjar med "bra" levande sten (inkörd levande sten) eller typ marco rocks (död sten generellt sett utan en massa fosfater i) så brukar det inte hända så mycket på näringsfronten mer än att kvävecykeln behöver komma igång som den ska. Då är ett vattenbyte meningslöst i min mening under den här perioden. Har du däremot färsk levande sten eller död sten som varit levande nyligen utan att ha lakats ur så kan det blir mer skitigt men det behöver man hålla lite koll på. 

 

Så korta svaret på din fråga är det beror på. Jag är mer på nej sidan när det kommer till att köra med kranvatten men jag är också en av dem som körde med kranvatten i flera år och det bekymret jag hade då var att det brukade blir mycket fulalger på våren då all snö smälte. Dock så var detta i tätort och inte ifrån en egen brunn på tomten intill en övergödd leråker eller  en järnrik insjö. Då ber du nog bara om problem ifall du kör utan osmos.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen ett tillägg är ju att vattenbyte inte endast är för att exportera näringsämnen. Om du ska ha koraller så tycker jag den största poängen med vattenbyte är för att tillföra spårämnen. Även om du kör med någon Ballingmetod eller liknande så tror jag att vattenbyte någon gång ibland kan vara ett bra sätt att kompensera med så att man inte får brist på något.

 

Jag skulle nog inte rekommendera att köra utan vattenbyte. Särskilt inte i början. Sen när man får bättre koll på sina värden och om man kör med någon dosering så kan man kanske minska ner bytena så att man inte byter så ofta. 

 

Angående kranvatten så rekommenderar väl de flesta att du köper en osmos så att du får filtrerar vattnet från den som du sedan ska ha i akvariet, Beroende på var du bor så kan vanligt kranvatten mycket väl fungera men det är alltid en risk, ibland kan kvalitén på kranvattnet variera så har man otur så byter man en dålig dag. Det kan ge mer fulalger med kranvatten och det kan också ansamlas oönskade ämnen i akvariet över tid eftersom man hela tiden fyller på för att kompensera avdunstat vatten. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vänder dig till ett forum för att ställa en sådan basic fråga är du inte i närheten av redo för att skaffa ett kar, enligt mig.

Ta tillfället i akt och läs på ordentligt. Läs alla trådar på detta forum, kolla alla videor på Youtube. Låt planeringsfasen ta ett år. Om du vill lyckas med ditt kar och stanna kvar i hobbyn länge är detta något av ett måste. Du kommer dessutom lära dig mer om vad du vill, vilket ger dig bättre förutsättningar att bli riktigt nöjd när du väl är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, tiomm said:

Om du vänder dig till ett forum för att ställa en sådan basic fråga är du inte i närheten av redo för att skaffa ett kar, enligt mig.

Ta tillfället i akt och läs på ordentligt. Läs alla trådar på detta forum, kolla alla videor på Youtube. Låt planeringsfasen ta ett år. Om du vill lyckas med ditt kar och stanna kvar i hobbyn länge är detta något av ett måste. Du kommer dessutom lära dig mer om vad du vill, vilket ger dig bättre förutsättningar att bli riktigt nöjd när du väl är igång.

Hjälp personen istället för att försöka skrämma bort honom från hobbyn!

 

Bra tips: ställ frågor och läs nybörjarguiderna:

https://saltvattensguiden.se/articles.html/nybörjare/

 

Dåligt tips: titta på alla videor på Youtube, det är så mycket felaktigheter och spekulationer som olika vloggare kommer med för att motivera sina problem (de kan ju inte ha gjort nåt fel själva!).

 

Gällande om man kan använda kranvatten eller inte så tycker jag att det är en bra fråga. Det finns många fina kar som har tuffat på med kranvatten, men som nämns ovan så beror det på vattenkvaliteten där du bor, och därför ser nog de flesta en osmosanläggning som en billig försäkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp personen istället för att försöka skrämma bort honom från hobbyn!
 
Bra tips: ställ frågor och läs nybörjarguiderna:
https://saltvattensguiden.se/articles.html/nybörjare/
 
Dåligt tips: titta på alla videor på Youtube, det är så mycket felaktigheter och spekulationer som olika vloggare kommer med för att motivera sina problem (de kan ju inte ha gjort nåt fel själva!).
 
Gällande om man kan använda kranvatten eller inte så tycker jag att det är en bra fråga. Det finns många fina kar som har tuffat på med kranvatten, men som nämns ovan så beror det på vattenkvaliteten där du bor, och därför ser nog de flesta en osmosanläggning som en billig försäkring.

Om man är tillräckligt intresserad så blir man inte bortskrämd av sånt.
Att göra sin research och grotta ner sig är både kul och viktigt.
Vi får nya regler och lagar som stramar åt hobbyn varje år, och jag menar att de moraliska skyldigheter som vi har är större än inom många andra hobbys.

Förstår din poäng angående Youtubevideorna, men efter att ha plöjt igenom hundratals timmar så får man större förståelse för att hobbyn är komplex, och det finns flera sätt att angripa dina funderingar och problem. Hellre det än att ställa en snabb fråga på ett forum och följa första bästa råd från den som svarar. Mycket information är nedärvd jargong som alla ger samma svar på - men få vet varför. Man måste lära sig att tänka själv och vara kritisk till allt man får höra.

Nu menar jag inget illa mot trådskaparen, och hoppas att han bara känner sig mer motiverad att sätta sig in i hobbyn innan han skaffar sitt första kar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att vi alla lär oss olika bra på olika sätt genom att läsa/ titta på filmer etc. Det finns lika mycket dåliga råd och spekulationer på forum som på Youtube. Förut fanns nästan bara forum och styrkan med dem är väl att här kan folk markera om det är påväg helt åt skogen och det syns på ett annat sätt än kommentarer till enstaka klipp. Ifrågasättande och källkritik är a och o om ni frågar mig. 

 

Men för att komma tillbaka till ämnet så passa på att läs de nybörjarguider som finns på forumet och via våra annonsörer, ställ en massa frågor och om du skaffar en osmos har du en bra grund till att starten av hobbyn ska börja bra.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...