Gå till innehåll

Städa upp nätdelar under sumpen


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tja,

Innan jag gräver för djupt bland produkter med tveksam kvalité från aliexpress, är det någon här som kört något projekt hemma för att fått städat undan alla hundratals nätadaptrar man enkelt samlar på sig under sina kar? 

Har något sett något liknande för 12V eller ännu bättre något där man kan justera mellan 9 och 36V på ett antal uttag? 

Min tanke är att kunna installera 3 boxar under akvariet och gömma undan alla kablar snyggt. Räknade nu och har 16stycken nätadaptrar som skall gömmas. Känns som något sånt här hade sparat mycket onödigt kablage.

image.png.0fc2b0710cd2d0df9639588df51e8738.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cool pryl, även om den är illa lämpad för oss med både spänning och ström. Men konceptet är ju toppen.

Antagligen får du hitta på någon egen lösning, om det bara är 12V dock som du behöver så är det ju ganska lätt. Du får ju bygga en egen panel med kontakter själv. Men för ett billigt och stabilt nätagg kan du återanvända ett från en PC. Ett någorlunda modernt har massa kapacitet på 12V linorna. Det behöver ju placeras skyddat dock då det inte har några som helst fuktspärrar och behöver stå så det kan få frisk luft. Kan vara värt att försöka undvika ha den i bänken om möjligt.

 

De flesta av  mina pumpar vill ha 24 V dock istället. Det finns ju biffiga 24V nätagg att köpa med som du kan fördela för att slippa mängder små adaptrar. Lasse Forsberg har en sådan lösning som han nog skrev om i hans akvarietråd innan han la ner sin aktivitet här på sidan. Samma problem där med isoleringen av nätdelarna dock.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/28/2022 at 9:15 PM, Reuben said:

Känns som något sånt här hade sparat mycket onödigt kablage.

Vilket sammanträffande, jag köpte exakt samma till mina gitarrpedaler för bara några dagar sedan! Finns många liknande artiklar på t ex https://www.thomann.de/se/naetdel_foer_gitarreffekter.html

 

Jag rekommenderar att göra en lista över vilka spänningar och strömstyrkor du behöver (det senare både per uttag och totalt) och jämför med de olika produkterna för att se om någon passar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...