Gå till innehåll

Tyst avrinning vid användning av rollermat


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Som topic lyder! Hur tusan får man till ett tyst akvarium o man använder en rollermat, hur mycket vatten som går igenom rollermatten är ju inte konstant. Detta leder i sin tur såklart att hur mycket jag än ställer in med avrinningen så kommer det aldrig bli bra.

 

Tips och idéer mottages gärna

 

Eller är det helt enkelt så att en rollermat är döden för ljudvolym?!

 

Har två 32mm rör ner idag med membran ventil på det primära röret ner. Utan rollermaten så är det busenkelt att hitta jämvikt mellan avrinning och returflöde.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input, men det är inte det som är bekymret. Då mängden vatten som passer i rollermaten varier till och från så påverkas även mängden vatten som passerar via primära röret. Detta leder då till att reservröret får svälja mer vatten än jag önskar till och från. Och det är alltså det ljudet jag vill bli av med 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan du inte ” sänka ” vattenvolymen i akvariumet med någon eller ett par cm 

Så även om rollermaten bromsar vattnet ned i primärar röret så stiger inte vattnet i akvariumet så pass mycket att det börjar rinna tillbaka ned i ” nödröret ” 

Ändrat av Jompasthlm
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag inte riktigt. Tar jag ut vatten utan att Aton fyller på så sjunker ju endast vattnet i returpumps facket. Mängden vatten i visningsdelen regleras ju av höjden på avrinningsboxen(vilket jag inte har för avsikt att förändra). 

 

Och mängden vatten i sin tur i avrinningskammaren regleras av motståndet som rollermaten ger. Vilket i sin tur regleras av vart i cykeln den är för att mata fram mer filter.

 

Har man därför som jag ser det gammeldags filter strumpor så kan man ställa in avrinningen knäpptyst då man har samma flöde ner hela tiden. Men hur man lyckas med en rollermat vetitusan, och därav min fundering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...