Gå till innehåll

DIY diffusor?


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha ett mer diffust ljus. Framför allt för min coralbox som sitter på korallkarantänen (världens discoball där). Jag har testat att bara hålla uppe bakplåtspapper och en diffusor för fotografering men de drar ner PAR värdena till runt hälften. 
 

Jag hittade det här acryllite satinice i USA med 90% ljustransmission men här i Sverige så har jag inte hittat nått likvärdigt bättre än 70%.
 

Är det någon som har erfarenhet av att bygga något sånt här själv som har något tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan kapa till små glasrutor eller plastglasrutor och sätta insynsskydd på och sätta under lampan, företaget här säger att deras frostade film har ett ljusgenomsläpp på 80-90% https://www.rix90.se/dekor/glasfoliering/

 

Men de låter dyra så jag hade nog bara åkt till Clas Ohlson och köpt sådan här och testat: https://www.clasohlson.com/se/Fönsterfilm-och-insynsskydd/p/34-1432-1?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du verkligen vill göra detta billigt så skulle jag ta en gammal tv eller dator skärm (lcd eller led) och skruva isär den. De filmer som finns där är dels en fresnel lins och dessa frostade plaster. De frostade plastskivorna är oftast ett par stycken och man kan då anpassa hur mycket som du vill ta bort. Jag skulle börja med fresnel linsen och med en av de frostade filmerna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde så här över min Ecotech Radion... Hittade begagnade skivor av prismatisk akryl med strukturen "crushed ice". En framgàngsfaktor var att ha skivan relativt nära vattnet. På den ena bilden har jag 1st skiva på den första två skivor.post-2486-1446893500189.jpg.a0d642eadc824b7159ce25a2fd1dd539.jpgpost-2486-14468934468244_thumb.jpg.e659c2c154384416d1665c10390fafba.jpg

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk



Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...