Gå till innehåll

Tips på sandvändande fisk


nike83

Rekommenderade inlägg

min sandvändande (Valenciennea strigata) fisk är borta = död. 

dock var denna väldigt effektiv gällande att vända på sanden. det negativa var att den hade en period av att dumpa grus/sand över stenarna och de var nästan helt täckta. 

 

någon som har tips på annan sandvändande fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I samme familie fins en där gör samme job, fast ej lyfter sandet like högt innan den slänger sandet. 

Valenciennea puellaris, ser ut som den du hadde, men med et svart "V" under munnen. 

 

Babylonia Zeylancia skulle jag rekomendera, när systemet er mognat till ordentligt, Jag har köpt 5 och gissar jag har 100 tals nu. 

Sen lite Wrasser som jo er bra på platmask, leopart wrassen graver sig net värje nat. 

 

"Bajskorv" sjögurka er bra, har en röd som er veldig effektiv och har klaret sig i min burk i +12 mdr. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en Amblygobius phalaena ett halvår nu, hittills gräver den flitigt och släpper bara sporadiskt sandkorn över stenarna. Tidigare hade jag en Valenciennea muralis som också var skonsam, den levde nästan två år men efter kanske halva tiden slutade den gräva i sanden. 

 

Båda är tyvärr extremt dåliga på att fånga fritt svävande foder innan övriga fiskar tar allt, så jag har börjat släppa ner pellets till botten genom ett plaströr och sedan snabbt täcka över med ett tunt lager sand.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...