Gå till innehåll

Avtagande Alk förbrukning beror på...?


RiJo

Rekommenderade inlägg

Hej alla,

 

Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna.

 

Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi?

 

Burken är 6 månader gammal med gott om sten. C:a 25 fraggar med tonvikt på SPS ett par Torches och ett par Acans som också växer så det knakar. Ett antal olika montis (plating, encrusting, digitata, confusa) har nog dubblat till tredubblat sin storlek på 3 månader.

 

Mätfel? Alkatronicen har jag kalibrerat om pump A.B.C utan anmärkning. Också kalibrerat om PH-proben (väldigt liten skillnad före / efter). Har tyvärr ingen alternativ mätmetod hemma. Dock lirar PH-mätningen inom felmarginalen mot min Milwaukke. Vad jag upplever som märkligt är att det kan vara flatline (dvs exakt samma mätning) 12h i rad, för att sedan dyka 0.5 nästkommande 12h. Jag tycker pump A låter som den tar tjuvluft, men som sagt kalibreringen är spot on. Jag har beställt nya slangar. Knas med reagensen?

 

Doseringsfel. Red Sea Reef Dose 2. ATI essentials Pro utan spädning. Vad kan gå fel? Läckage så det är en droppande kran? Ser lite utfällningar precis vid munstycket i pumpen. Kan detta tyda på pyspunka? Kalibrering utan anmärkning på bägge.

 

Biologi? Korallerna växer och är glada. Jag hade en tid relativt explosionsartad tillväxt av spirobid worms både i burken och i sumpen. Detta har avtagit och jag har också skrapat bakre rutan för ett par veckor sedan (mest för algernas skull). Jag förstår att även dessa bildar CaCO3 skal och därmed förbrukar alkalinitet. Men är detta i samma storleksordning som 25 väl växande fraggar?

 

Är detta bara del av den normala instabiliteten för en ung burk? Om jag hade observerat avtagande tillväxt eller ledsna koraller så hade jag inte varit så konfunderad. Men allt ser jättefint ut och växer som sagt märkbart.

 

En sekundär mätmetod för att verifiera Alkatronicens mätning vore ju trevligt och något jag ska göra. Men kort om detta, några klokskaper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I bland är det bra att läsa manualen på Alkan. Svarta prickar på mätningarna innebär Re-test. Jag har haft många sådana senaste veckorna. Nu senaste mätningen stod jag och tittade på den och första visade 0.2 högre än andra mätningen som genomfördes omedelbart efter. Den andra är mer "logisk" eller läs "vad jag förväntade mig". Tror det är hög tid för lite slangbyte och omkalibrering. Även om räknaren bara är uppe på 500 / 800 cykler. Pump A låter tydligt knasig med ett sugande ljud varje rotation.

 

Byter slangar i kväll, så får vi se vart det tar vägen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten ligger där jag vill ha den 0,03 samt Nitraten på 4,5. 

 

Jag bytte slangarna i kväll. Missljudet är kvar, men nu fick jag i alla fall "rätt mätning" på första skottet.

 

Kaptenen. Det låter ju intressant med bakrutan. Observera att jag ännu inte har några kalkalger där, detta var bara någon röd variant + en faslig massa spirobid. Ska nog skaffa mig ett titreringstest så man kan få en second opinion när mätsystemet är ifrågasatt.

 

Jaja. Jag förlorar ingen sömn över detta, då mitt primära mätsystem (mina ögon) säger att allt mår prima och växer ordentligt. Svängningar ligger väl i sakens natur. Det är bara just när vad alkatroniken säger och vad mina ögon säger går isär som jag blir lite fundersam.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Många akvarium, särskilt om man inte har supermycket SPS koraller, har en ganska svängande KH förbrukning. Sådant som påverkar är pH, strontium o Calcium nivå,  bakteriell aktivitet, hur mkt man matar, dosering av kolkälla mm. Min stora SPS hade en ganska stabil förbrukning, i långsamt stigande, medans det jag har nu som mest har LPS, svänger mer, på grund av ovan nämnda faktorer. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...