Gå till innehåll

96L -


Speedster

Rekommenderade inlägg

Efter några år utan saltakvarie så startade jag upp ett akvarie igen. Stenen (död sten) fick ligga i en hink 6 månader innan akvariet startades upp, nu har akvariet varit igång sedan hösten 2021 och funkar rätt ok utan några gigantiska problem.

 

Setup:

96L 

Osmos

Ozon

Skummare

Co2 Scrubber

Doserpump: Doserar ATI Essentials pro och osmosvatten

Lyse: 30w Royal blue, 20w 20000K, 20w 420nm, 10w 395nm

Pumpar: 1500L ytavrinningen, 2500L cirkulationspump, 5000L Cirkulationspump som körs slumpmässigt.

 

Fisk: Ett par clowner

Lägre djur: Sjöborre, Elräka och sniglar.

Koraller: LPS och SPS

 

Har lite problem med trådalger som jag klipper av 2 gånger i veckan, varken sniglar eller sjöborren verkar gilla dem.

20220422_144810.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Speedster skrev:

Glömde, har 2 blåbenade eremiter men de ser inte ut att ta något av dem.

 

 

 

Låter som något näringsrelaterat. Följer du upp nitrat och fosfat vad de ligger på med tanke på att du har så snabb återväxt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft några nitrat/nitrit/fosfat tester hemma tidigare men fick tag på ett par idag.
 

Fosfat verkar inte ge något utslag eller väldigt väldigt svagt blått på salifers test. 
Nitrat verkar ge någonstans mellan 25/50, men inget utslag på nitrit.

PH 8,3

Magnesium 1440 (stabilt sen några månader tillbaka)

CA 430 (stabilt sen några månader tillbaka)

KH 10.9 (stabilt sen några månader tillbaka).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar som att du behöver få ner näringsvärdena för att få bukt på det där i långa loppet. Näring behöver inte alltid vara superhög då mycket av algerna binder till sig det när de växer. Här verkar de dock inte hinna att förbruka upp det.

 

Med tanke på att det inte är ett jättestort kar så skulle du ju enkelt kunna få till ett 50 % vattenbyte vid tillfälle. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 50 liter vatten och idag 25L till. De gröna algerna har fullkomligt exploderat. Klipper av dem varje dag, tur det går lätt o klippa. Tydligen gillade turbosniglarna skiten/nitraten som jag haft tidigare för det är 10-15 småturbosar överallt också. (Tyvärr dog eldräkan när jag bytte så mycket vatten, allt annat ser ut att må toppen.)

 

Osmosen med silikatfilter efter är ca 6 mån gammal, tillverkat ca 1000l kanske totalt med den. Kan inte mäta någon fosfat/nitrit/nitrat i det nya vattnet, men något i det gillar trådalgerna.

Ändrat av Speedster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tagit ur och försökt skrubba all sten med en stålborste men inte ens det gjorde så algerna försvann, (sitter stenhårt i roten av algerna).

Så nu ligger stenen mörklagd i en spann med cirkulation tills vidare. 

 

Korallerna får stå på botten av akvariet så länge.

 

Nån som har någon känsla för hur länge stenen bör vara mörklagd för att inte få tillbaka problemet? (Antar jag behöver skrubba stenen igen i omgångar samt byta vattrn i hinken med jämna mellanrum).

20220508_160107.jpg

Ändrat av Speedster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Ett år med bryopsis så orkade jag inte mer, köpt diverse djur som lettuce snigel, eremiter, vanliga sniglar men inget av det äter dessa mängder med bryopsis så jag köpte flux fx vilket inte tog bort bryopsisen men den slutade iaf växa. Har försökt skrubba bort den med stålborste men det gick inte heller. Så nu har jag vänt alla stenar upp och ner och "sopat det under mattan" istället. Kör samtidigt dubbel dos flux fx och hoppas det dör ut.

För tillfället ser det ok ut :)

 

Bjuder på en före o efter bild...20230126_192123.jpg.7595784b47728a573af85c2bd8c7810b.jpg20230210_174703.jpg.0641c676b5f77f207407822fc36c08cf.jpg

 

Ändrat av Speedster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så behöver man ha ljus på algerna för att flux rx ska funka. Jag började en dos för en vecka sedan och nu är alla bryopsis algerna uppätna av min foxface. De blev tydligen mycket mer aptitliga när de började dö. Vet dock inte om rötterna har dött också, vi får väl se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Akvariet har fungerat hyffsat problemfritt 6 månader, bra tillväxt på godiskorallerna och montiporaflaket.

Tyvärr så växer milleporan och acroporan inte alls, tar gärna emot tips på vad man kan testa för att få dem att växa.

 

Jag tillsätter ATI essentials pro, AF A/B/C, samt AF power elexir. Har svårt att få upp fosfat och nitrat så de ligger lite lågt (fosfat ej mätbart på saliferttest o nitrat på ca 1-3).

Lyset är hemmafix med chip mellan 400nm-460nm samt 1st 20000k chip. Behöver man komplettera med något annat chip/"nm"?

20230813_093124.jpg

20230812_202450.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...