Gå till innehåll

Vilken Led ska jag välja???? Djungel numer ju.


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Blev en snabb bild innan jag åkte på jobb. Återstår att fixa lite bland korallerna. Och lite bland stenen. 

Kommer att svetsa en ram i RF för belysningen när jag har fått hem all belysning. Tanken är att den ska hänga i taljor så den blir lätt att lyfta undan när det är underhållsdagar. 

Återstår en del. Men kommer gå rätt långsamt fram. Har inte så bråttom.. 

20220601_152141.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Till rengöring vil jag rekomendere vanlige Wipers til babisser, vil inte vete hvad dom innehaller, men dom er bra på alt! :) 

Haha, ja för guds skull spruta inte Windex i akvariet. Det var mer för att ge en visuell uppskattning av vad 470nm ser ut som ;) Wipers är dock underbara och ligger alltid i bilen för när olyckan är framme.

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då blir det inom affären efter jobb idag. Är dom så pass bra på glaset? Något märke som är bättre än andra?

Har alltid sprayat i en mirakeltrasa och torkat annars. 

 

Och har någon beställt från Aliexpress tidigare? Jag har nämligen 2 st Ä i min gatuadress som jag får ändra till A för att kunna fylla i beställning. Kommer det fram rätt ändå?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

@Tenkare Hoppas att du fortfarande är nöjd med dina lampor Christian! De är ju ett väldigt bra ljus och skulle du bilja uppgradera till lite svårare/mer ljuskrävande koraller så finns ju alltid möjligheten att sätta till två Aliexpress bars ;) Mao en riktigt modulär setup du har. Med det sagt så tänkte jag kapa lite i tråden då du ställt frågan osm du gjort (det var en väldigt bra titel så jag tänkte därför ge ett generellt tips). Det finns en annan lampa som tillverkas av Noopsyucke som har ett bra ljus. Jag har till och med för mig att någon föreslog denna lampa i tråden. Modellen heter K7 v3 wifi och är nu på rea. Ner från 300-350 usd till 188usd med rabattkod MACNAWI. Denna gäller fram til l24/9 2022 om någon är intresserad. Denna är som sagt dyrare än Smatfarm G5 men täcker också hela spectrat från 405-470nm. Jag har själv köpt in en för att testa deras nya app (tidigare var man tvungen att köpa en controller) till ett bygge jag håller på med. När man jämför en Smatfarm med en Noopsycche så skulle jag säga att vid normalpris så är Smatfarm mer flexibel då man kan sprida ut ljuset och slippa en del skuggor på så sätt men när priset nu går ner och nästa är samma så skulle jag fundera på om det inte var värt att uppgradera då man slipper kompletera med 470nm ljus. En Noopsyche är också nästa dubbelt så kraftfull som en Smatfarm G5. Jag hade nog kört på en Smatfarm G5 själv om jag inte hittat detta rabattpris och de släppt en wifi version som jag gärna vill testa. Ett test kommer av lampan kommer i en annan tråd om någon är intresserad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är hittills riktigt nöjd med belysningen. Gammalt foto med förberett för den tredje smatfarm. Skäms lite då jag som svetsare valde att popnita ihop en ramp, men hade inte tillgång till svets just då och ville ha det gjort snabbt.
Tillväxt har det blivit på korallerna.

Det jag märkt är att både ramperna och samtfarm ger en del störning ifrån sig. Går jag nära med mina trådlösa hörlurar bryts ljudet. Och när jag satte ramperna för nära smatfarm så störde det i programmeringen och dom kunde lysa hela natten och gick inte in i programmeringen. Men det var småsaker som ju gick att justera in.

Ska slå en kik på belysningen. Men än så är jag faktiskt riktigt nöjd. Blir inte riktigt samma kvällsljus som med exvis AI men inte långt ifrån. Och nästan behagligare att titta på. f21d9b49b02f9e25fa569f09b9d0358a.jpge28cc9271eb9d68eb2c6c38086f8ed6a.jpge6f42d3b826bd26ab3b8d4cf49de7e4f.jpg

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Tenkare skrev:

Jag är hittills riktigt nöjd med belysningen. Gammalt foto med förberett för den tredje smatfarm. Skäms lite då jag som svetsare valde att popnita ihop en ramp, men hade inte tillgång till svets just då och ville ha det gjort snabbt.
Tillväxt har det blivit på korallerna.

Det jag märkt är att både ramperna och samtfarm ger en del störning ifrån sig. Går jag nära med mina trådlösa hörlurar bryts ljudet. Och när jag satte ramperna för nära smatfarm så störde det i programmeringen och dom kunde lysa hela natten och gick inte in i programmeringen. Men det var småsaker som ju gick att justera in.

Ska slå en kik på belysningen. Men än så är jag faktiskt riktigt nöjd. Blir inte riktigt samma kvällsljus som med exvis AI men inte långt ifrån. Och nästan behagligare att titta på. f21d9b49b02f9e25fa569f09b9d0358a.jpge28cc9271eb9d68eb2c6c38086f8ed6a.jpge6f42d3b826bd26ab3b8d4cf49de7e4f.jpg

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 

@Tenkare roligt att höra att du blev nöjd, jag misstänkte att de skulle passa dig. Att de skulle störas av wifi har jag aldrig varit med om/hört något om. Intressant att höra. Som jag skrev så vidmakthåller jag att Smatfarm är väldigt bra lampa för pengarna men att man ev kan kompletera med lite 470nm ljus för att förbättra dem ytterliggare. hade jag inte tyckt att det var roligt att testa olika lampor så hade jag nog själv kört på en Smatfarm och två 470nm bars över mitt nya kar men nu när jag hittade något nytt till ett rabatterat pris var jag ju tvungen att testa. Jag skulle dock inte känna något behov att byta ut de lampor du har för ett par Noopsyche lampor! Lycka till och håll oss uppdaterade med hur karet utvecklas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min AliE-bar skickar ut ledningsbundna störningar. Det märks endast på min hemmabyggda förstärkare som inte har nån filtrering av nätspänningen mer än elektrolyter efter likriktarbryggorna.

 

Man får vad man betalar för som det heter, men samtidigt så har jag sett att folk bett om dimbara eller programmerbara led-drivers, och de kanske inte har samma problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-09-19 at 19:09, PerS skrev:

Min AliE-bar skickar ut ledningsbundna störningar. Det märks endast på min hemmabyggda förstärkare som inte har nån filtrering av nätspänningen mer än elektrolyter efter likriktarbryggorna.

 

Man får vad man betalar för som det heter, men samtidigt så har jag sett att folk bett om dimbara eller programmerbara led-drivers, och de kanske inte har samma problem.

Intressant, detta har jag inte märkt på några av de jag sett. Å andra sidan så har jag inte haft karet nära någon ljusanläggning. Det kan dock vara värt att testa. Har du testat med andra tillverkare typ Orphek eller Reefbrite? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, OR20 said:

Intressant, detta har jag inte märkt på några av de jag sett. Å andra sidan så har jag inte haft karet nära någon ljusanläggning. Det kan dock vara värt att testa. Har du testat med andra tillverkare typ Orphek eller Reefbrite? 

Har inte testat Orphek eller Reefbrite, men har div. ledlampor i lägenheten och har haft AI Prime HD tidigare, och inget annat har gett märkbara störningar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...