Gå till innehåll

T5 förbjuds inom EU 2023


PerS

Rekommenderade inlägg

EU har beslutat att fasa ut belysning innehållande kvicksilver 2023. Detta innebär att man inte kommer få sälja eller importera T5-lysrör till Sverige som jag förstår det.

 

"Även T5-lysrör fasas ut 2023 eftersom EU har beslutat att från och med 2023 fasa ut nästan all belysning med kvicksilver."

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-ar-saljare-eller-tillverkare-av-produkter/produktgrupper-a-o/produkter/belysning2/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, stigigemla said:

I september 23 stoppas de gamla T12 och T5 står det inget om så de lär säljas några år till.

Förstår inte vad du menar; i texten jag har klippt ut från Energimyndighetens sida så står det ju att T5-lysrör fasas ut 2023. Menar du att utfasningen kommer att ta tid?

Ändrat av PerS
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, PerS said:

EU har beslutat att fasa ut belysning innehållande kvicksilver 2023. Detta innebär att man inte kommer få sälja eller importera T5-lysrör till Sverige som jag förstår det.

 

"Även T5-lysrör fasas ut 2023 eftersom EU har beslutat att från och med 2023 fasa ut nästan all belysning med kvicksilver."

https://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/jag-ar-saljare-eller-tillverkare-av-produkter/produktgrupper-a-o/produkter/belysning2/

 

Nej, stämmer inte. T5 och HQI kommer fasas ut för generell belysning, det stämmer. Dock så finns det ingen ände på belysning för vår applikation: 

 

For certain lamp categories, mainly for special purposes like in the industrial or medical sector, for which sufficient reliable mercury-free substitutes are not yet available, time-limited exemptions to use mercury are still granted, under the restrictive conditions set by the RoHS Directive.”.

https://ec.europa.eu/environment/news/clean-and-circular-electronics-commission-ends-use-mercury-lamps-mercury-free-alternatives-prevail-2021-12-16_en


T5 och halogen kommer möta sitt slut tids nog men det slutet är inte i sikte än.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, MichaelE said:

Nej, stämmer inte. T5 och HQI kommer fasas ut för generell belysning, det stämmer. Dock så finns det ingen ände på belysning för vår applikation: 

 

For certain lamp categories, mainly for special purposes like in the industrial or medical sector, for which sufficient reliable mercury-free substitutes are not yet available, time-limited exemptions to use mercury are still granted, under the restrictive conditions set by the RoHS Directive.”.

https://ec.europa.eu/environment/news/clean-and-circular-electronics-commission-ends-use-mercury-lamps-mercury-free-alternatives-prevail-2021-12-16_en


T5 och halogen kommer möta sitt slut tids nog men det slutet är inte i sikte än.

På ett engelskspråkigt forum diskuterades ovanstående, och då hävdades att belysning till akvarium inte undantas. Det fanns dock inga referenser till källor.

 

Jag har frågat Ati om de påverkas av utfasningen, väntar på svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minutes ago, PerS said:

På ett engelskspråkigt forum diskuterades ovanstående, och då hävdades att belysning till akvarium inte undantas. Det fanns dock inga referenser till källor.

 

Jag har frågat Ati om de påverkas av utfasningen, väntar på svar.

Jag har varit i kontakt med Giesemann gällande detta och deras svar var tydligt att det inte kommer påverka något. 
De må va rätt säkra på sin sak då de precis har lanserat en ny hybridramp ;)

 

Edit: lyckades också hitta ett officiellt uttalande från dem:

image.png.b0838639a79bad83410a1482f21a9470.png

Ändrat av MichaelE
  • Gilla 5
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ati säger också att de kan fortsätta tillverka lysrör (förstår inte den tekniska delen :)).

"Hi Per,
 
according to the SLR Directive, the exemption "no light source according to Article 2 (1) (a) applies here.
GetAttachmentThumbnail?id=AQMkADAwATNiZm
 
Therefore, our fluorescent tubes may also be produced after September 2023.
 
Mit freundlichen Grüßen / With best regards"

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...