Gå till innehåll

Webapplikation för att simulera spektrum från LED-armaturer


OR20

Rekommenderade inlägg

Satt på mitt hotellrum igår kväll och slötittade på Telegraham på youtube. Han visade då en webbaserad applikation där man kan simulera det spektrum som en LED armatur skapar. Väldigt intressant för dig som kanske vill bygga en LED lampa men framförallt för oss som vill kombinera olika LED lampor och på så sätt skapa ett "bättre" ljus. Jag körde själv direkt igenom GHL mitras LX7206 och Ecotech Radion G5 Blue baserad på deras LED kombinationer och det var väldigt intressant att se hur dessa föll ut. 

 

Du börjar med att välja vilja LED chip som du vill inkludera och antal och trycker sedan på "graf". I denna syns färgtemp. och spektrum men även hur detta överensstämmer med fluorescerande  proteiner som finns i olika koraller, hur detta överensstämmer med chromoproteiner och klorofyll a och B. Man får även en "rekommendation" vilka av dessa fyra som man bör förstärka. Du får även en uppskattad PPFD värde. 

 

Du hittar applikationen på 

http://spectra.1023world.net/

 

Som sagt väldigt intressant tycker jag, dock får jag lägga till brasklappen att jag inte verifierat varken spektrum utfallet eller PPFD värdena så kan inte tala för hur träffsäkert detta är. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, nike83 skrev:

spännande

länken funkade tyvärr inte för mig.

Konstigt, den verkar fungera när jag trycker på den. Det kan ju vara att det är lite instabilt givet att det är en del beräkningar som måste göras i bakgrunden . Så här ser det ut när jag gick in precis. Testa igen och återkom om det inte fungerar. 

 

image.png.1a24c0c6cf49df9eeee55bd4ec864e2b.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minutes ago, OR20 said:

Konstigt, den verkar fungera när jag trycker på den. Det kan ju vara att det är lite instabilt givet att det är en del beräkningar som måste göras i bakgrunden . Så här ser det ut när jag gick in precis. Testa igen och återkom om det inte fungerar. 

 

image.png.1a24c0c6cf49df9eeee55bd4ec864e2b.png

Funkar för mig också. Nåt sånt här ska min belysning vara med allt påslaget:

Screenshot_20220503-152347.png.8ca03763343bdc343f2c3bb9d0ebfd1a.png

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här är ljuset över mitt stora kar på 100% (det fanns inte alla dioderna så det saknas lite i det blåvita spektrumet men det är en ok approximation. Skulle man tro detta så borde jag lägga till mer far red för att få fram mer naturliga färger samt öka fotosyntesen. Jag är dock inte helt säker på att detta är rätt väg att gå då det skulle driva algtillväxt samt att jag inte anser att far red/near IR är så troligt att det finns i havet när man kommer ner ett par meter då rött och IR filtreras bort väldigt fort. 

 

image.png.044b2b00b19fe14c6f5733ed36be3912.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, OR20 said:

@PerS kul att det fungerade för dig. Intressant kombo av spektrum du har. Får man fråga vilken typ av koraller du kör det över? Vågar man gissa på ett LPS tungt kar givet valet av spektrum? 

Kör bara mjukt nu för tiden. Kombon av lysrör är vald för att koraller och fiskar ska se bra ut dagtid när alla är tända. Kompletterar med led på kvällen när jag vill ha lite extra pop, och då i kombination med ett actinic och ett blue+.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...